Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nya datorn saknar drivrutin till min skrivare!


fgh

Rekommendera Poster

Upptäckte till min chock att nya datorn inte har någon skrivardrivrutin till min OfficeJet G55. HPs hemsida har inga svenska drivrutiner alls för Mac (trots att de bevisligen finns; jag har dem för både System 8-9 och 10.4!), och de engelska går bara upp till 10.4. Att kontakta HPs support gav just ingenting; de tycker tydligen att man skall slänga en fullt fungerande 4.000-kronorsskrivare långt innan den är utsliten, bara för att de inte orkar uppdatera drivrutinerna...

 

Någon som kan föreslå en lösning? Skall jag pröva om 10.4-versionen fortfarande fungerar, trots allt? Hur vet jag i så fall vilka filer jag behöver flytta över? HPs programvara ynglar ju av sig filer lite överallt, verkar det som. Svårt att veta vilka som används av den här skrivaren, och vilka som helt enkelt följde med gamla datorn, men aldrig använts. Eller är det mycket bättre att svälja irritationen över att de lurar mig på svenskan, trots att jag vet att den finns, och ladda ned engelska i stället?

 

Och om 10.4 inte fungerar, vad gör jag då? Jag har verkligen ingen lust att köpa ny skrivare just nu. Jag har fullt tillräckligt med extra utgifter ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, någonstans måste utvecklingen gå framåt. Tyvär ligger bristen hos HP som inte vill göra komaptibla drivrutiner till OS X 10.6 (kanske 10.5 med? )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall jag pröva om 10.4-versionen fortfarande fungerar, trots allt? Hur vet jag i så fall vilka filer jag behöver flytta över?

Ja, pröva!

Ladda ner en installerare för 10.4 och kör den.

 

EDIT: Har du sett denna sida och följt tipsen?

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01812062&tmp_task=prodinfoCategory&lc=sv&dlc=sv&cc=se&product=57742&lang=sv

 

EDIT2: Så här skannar du:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?docname=c01994642&tmp_track_link=ot_faqs/top_issues/sv_se/c01994642/loc:2&lc=sv&dlc=sv&cc=se&lang=sv&product=57742

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för en liknande grej med en relativt ny Epsonskrivare (1år) . Hittade ingen förinstallerad drivrutin i nya datorn ("lägg till skrivare") och letade förgäves på Epsons hemsida - ingen drivrutin fanns.

 

Slog på skrivaren medan den var ansluten till datorn. Och vad händer? Vips dyker skrivaren upp i listan med rätt drivrutin. Och allt fungerar utan mankemang. Var drivrutinen gömt sig fattar jag inte. Inte heller varför den dyker upp först efter att skrivaren slagits på.

 

Kan det vara så enkelt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, här skaffar man nytt bredband i förhoppningen att det skall fungera bättre, och redan på tredje dagen — precis när jag lyckats hitta tid att försöka mig på skrivaren igen — då försvinner både bredbandet och kabelTVn i fem timmar eller något i den stilen...

 

_tittut_

Nej, så enkelt är det tyvärr inte; det hade jag redan kollat. Datorn hittar igen skrivaren, föreslår en generisk laserskrivardrivrutin och skapare en fil som heter OfficeJet G 55, men när man försöker göra en utskrift händer inget annat än att skrivarikonen flashar till i dock en halv sekund, utskriften flashar till i utskriftskön lika snabbt, och skrivaren låter litet. Sedan var det roliga slut. Någon utskrift blir det inte.

 

Telly82

Det där lät ju mer lovande, men det var det tyvärr inte. Inte hittills i varje fall.

 

Någon svensk installerare har jag inte (ursprungsskivan är för system 8-9; den jag hade för 10.4 raderade jag förmodligen direkt när jag installerat klart på förra datorn; och på HPs sida finns den som sagt inte kvar).

 

När jag övergick till engelska kom jag så långt att det installerades en 600 (!) filer, men sedan var det stopp. Setup Assistant hittar ingen skrivare. Uppmaningen på sidan du länkade till att kryssa i Rosetta lät ju intelligent — det är bara det att det finns ingen kryssruta för Rosetta! Jag kollade den Setup Assistant jag hade på förra datorn också, och det var likadant där. Och samma sak för HP Communications. Och jag har Rosetta installerat; det fixade jag härom dagen när jag installerade AppleWorks.

 

När jag gick tillbaka till den generiska G 55-filen jag nämner i svaret till _tittut_ så gick det däremot att kryssa i först 32 bitar och därefter Rosetta. Tyvärr var det enda som förändrades att raden i utskriftskön blev kvar en minut eller så (3% klart...), i stället för en sekund, och att skrivaren inte ens brydde sig om att låta något.

 

Någon som har fler förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är från 2001, köpt till en iMac med System 9 och 10.1, och senare, fram till för en dryg vecka sedan, använd till en Mini med 10.4, så naturligtvis är den USB. Länken är densamma som Telly gav.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är från 2001...

Tyvärr är det nog så att en 9 år gammal skrivare passerat bäst-före-datum även om den fungerar.

Sorgligt, men så är det.

 

En ny skrivare kostar förmodligen inte mer än en omgång färgpatroner till den gamla skrivaren.

NetOnNet hade annons idag: Allt-i-ett-skrivare 499kr.

http://www.netonnet.se/art/dator/skrivare-och-scanner/multifunktionsskrivare/multifunktionsskrivare-black-a4/epson-stylussx110/124633.4106/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är från 2001, köpt till en iMac med System 9 och 10.1, och senare, fram till för en dryg vecka sedan, använd till en Mini med 10.4, så naturligtvis är den USB. Länken är densamma som Telly gav.

 

 

Ja, såg på HP:s sida att den inte var så "gammal" som jag inbillade mig innan jag kollade upp det.

 

Men HP säger ju själva att G-serien inte stöds för macar baserade intel-processorer. Så tyvär är det nog inget att göra åt saken.

Av någon anledning så verkar de skeppa drivrutiner till W7 så jag kan tycka att resonemanget är mycket märkligt propellerbaver.gif

 

HP stöder inte officiellt utskrift från Macintosh-datorer med Intel-processor med följande äldre skrivarmodeller:
  • HP Photosmart 100, 130 och 230-serien.
  • HP Photosmart P1000, 1115, 1215, 1218, och 1315-serien.
  • HP Photosmart 7150, 7350 och 7550-serien.
  • HP Officejet 5100, 7100, G, och D-serien allt-i-ett.
  • HP PSC 700 och 900-serien.

 

Nä, det hjälpte ju inte. Det var den länken jag postade för två dagar sedan. ;)

 

blushing.gif

 

Ja, där ser man. Har ju inte läst allt i tråden så noga laserbok.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte till min chock att nya datorn inte har någon skrivardrivrutin till min OfficeJet G55. HPs hemsida har inga svenska drivrutiner alls för Mac (trots att de bevisligen finns; jag har dem för både System 8-9 och 10.4!), och de engelska går bara upp till 10.4. Att kontakta HPs support gav just ingenting; de tycker tydligen att man skall slänga en fullt fungerande 4.000-kronorsskrivare långt innan den är utsliten, bara för att de inte orkar uppdatera drivrutinerna...

 

Någon som kan föreslå en lösning? Skall jag pröva om 10.4-versionen fortfarande fungerar, trots allt? Hur vet jag i så fall vilka filer jag behöver flytta över? HPs programvara ynglar ju av sig filer lite överallt, verkar det som. Svårt att veta vilka som används av den här skrivaren, och vilka som helt enkelt följde med gamla datorn, men aldrig använts. Eller är det mycket bättre att svälja irritationen över att de lurar mig på svenskan, trots att jag vet att den finns, och ladda ned engelska i stället?

 

Och om 10.4 inte fungerar, vad gör jag då? Jag har verkligen ingen lust att köpa ny skrivare just nu. Jag har fullt tillräckligt med extra utgifter ändå.

 

Det finns en opensourcedrivrutin för MacOS X 10.6 som stödjer över 2000 skrivare bland annat OfficeJet G55. Ladda ned och testa:

http://www.openprinting.org/download/printdriver/macosx/hpijs-3.10.6.dmg

 

Läs mer om projektet och vilka skrivare som stöds:

http://www.linuxfoundation.org/collaborate/workgroups/openprinting/macosxhpijs

 

Förvisso inte på svenska men skrivaren kan i alla fall rulla nåt år till...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men HP säger ju själva att G-serien inte stöds för macar baserade intel-processorer. Så tyvär är det nog inget att göra åt saken."

Fast det där är ju nonsens! Förra Minin var precis lika mycket Intel den, och den finns det ju drivrutin till.

 

 

"Tyvärr är det nog så att en 9 år gammal skrivare passerat bäst-före-datum även om den fungerar."

 

Enligt HP passerade den uppenbarligen bäst-före redan när Leopard kom, och då var den inte ens 6...

 

 

"En ny skrivare kostar förmodligen inte mer än en omgång färgpatroner till den gamla skrivaren."

 

Tyvärr så har jag nästan nya patroner i, och och ytterligare en omgång på lager...

 

 

Jag hatar att slänga saker som fungerar! Dessutom har jag redan handlat för mer än jag har råd med.

 

Är det inte konstigt att en generisk drivrutin kan hitta skrivaren, men inte HPs egen Setup Assistant?? Och att det inte finns någon ruta för Rosetta?

 

 

IMatte

Tack! Skall kolla länkarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men HP säger ju själva att G-serien inte stöds för macar baserade intel-processorer. Så tyvär är det nog inget att göra åt saken."

Fast det där är ju nonsens! Förra Minin var precis lika mycket Intel den, och den finns det ju drivrutin till.

 

 

Jo, men du körde med OS X 10.4 som var/är den sista riktigt stora utposten för PPC-system. HP har ju uppenbarligen valt att inte stöda OS X 10.5/10.6 vilket jag kan tycka är märkligt då de helt uppenbart skeppar drivrutiner för W7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så fungerade inte den där länken heller, fast den verkade så bra. Antar att det kan ha något att göra med detta: HP USB device compatibility. Undrar om det hjälper att skaffa en sådan där kabel, eller om jag bara kastar bort mer pengar?

 

(Fast en positiv sak hände i alla fall: jag upptäckte att skrivaren faktiskt har uttag för gamla sortens skrivarkabel. Det betyder förhoppningsvis att jag äntligen kan skriva ut några saker från gamla Performan, som suttit fast där sedan StyleWritern gav upp. Förutsatt förstås att jag har system 8 på den, och inte 7...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...