Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Trasig Iphone 4 vid leverans - Era erfarenheter av utbytestelefon?

guldaegget

Recommended Posts

Idag fick jag (äntligen) min Iphone 4 16 gb. Men glädjen blev riktigt kort då skärmen var skadad uppe vid högtalaren! Det var ett litet hack i kanten. Precis så stort att om du sett det, så kan du inte undvika att se det. Fatta min ångest vid det här laget... För att göra historien kort åker jag till Telia och möter en otrevlig personal som till sist skickar mig till en Apple-verkstad några mil bort. Nu ska jag få en utbytestelefon. Ska få den imorgon.

Min fråga till er är om ni har erfarenheter av utbytestelefoner eller har hört något om dem? Jag var sjukt skeptisk till att lämna in min telefon dit. Alternativet skulle varit att stå om i kön igen för att få en fabriksny telefon. Utbytestelefonen är gamla inlämnade telefoner där de behållit den hårdvara i telefonen som fungerar och sedan byter de hela skalet på telefonen (glas, antenn mm). Tydligen görs det i Nederländerna... Men som sagt: någon som har erfarenheter av dessa utbytestelefoner?

Idag fick jag (äntligen) min Iphone 4 16 gb. Men glädjen blev riktigt kort då skärmen var skadad uppe vid högtalaren! Det var ett litet hack i kanten. Precis så stort att om du sett det, så kan du inte undvika att se det. Fatta min ångest vid det här laget... För att göra historien kort åker jag till Telia och möter en otrevlig personal som till sist skickar mig till en Apple-verkstad några mil bort. Nu ska jag få en utbytestelefon. Den ska vara klar tills imorgon.

Min fråga till er är om ni har erfarenheter av utbytestelefoner eller har hört något om dem? Jag var sjukt skeptisk till att lämna in min telefon dit. Alternativet skulle varit att stå om i kön igen för att få en fabriksny telefon. Utbytestelefonen är gamla inlämnade telefoner där de behållit den hårdvara i telefonen som fungerar och sedan byter de hela skalet på telefonen (glas, antenn mm). Tydligen görs det i Nederländerna... Men som sagt: någon som har erfarenheter av dessa utbytestelefoner?

Min utbytestelefon fungerar utmärkt, inte märkt av några defekter. Har läst att utbytestelefonerna går igenom en mycket hårdare kontroll än de fabriksnya (i fabriken testas bara x antal exemplar av varje batch eller liknande) och de testas även för hand, så chansen att få en telefon med defekter borde vara lägre än om man köper en ny.

Min utbytestelefon fungerar utmärkt, inte märkt av några defekter. Har läst att utbytestelefonerna går igenom en mycket hårdare kontroll än de fabriksnya (i fabriken testas bara x antal exemplar av varje batch eller liknande) och de testas även för hand, så chansen att få en telefon med defekter borde vara lägre än om man köper en ny.

Stämmer nog.

Min utbytestelefon har fungerat bättre än den jag köpte från början :)

Vad skönt att höra! Jag tänkte precis detsamma att en utbytestelefon borde vara hårdare kontrollerad. Imorgon ska jag syna telefonen ordentligt innan jag tar emot den. Ett sånt här problem tar bort lite av charmen av att ha skaffat en ny, dyr pryl.

Tack för ditt svar, känns lite bättre :)

Det där är bara snack... dom tar bara en ny telefon o ger dig..

Dom har inte specialla utbytestelefoner.

Har hört att alla iPhones som har en 5:a i början av serienummret är utbytta lurar..

Kanske är ren bullshit ? :)

Men om man får en ny lur, varför får man den då inlindad i bubbelplast, och inte i en kartong?

Varför då? Menar du att det är billigare för Apple att bara ge oss en ny telefon istället för att skicka de trasiga till

Nederländerna för reparation?

Hon på service-verkstaden sa att de inte fått in så många defekta Iphone 4 än så man kunde få en ny, men du

menar att alla får en ny?

Varför då? Menar du att det är billigare för Apple att bara ge oss en ny telefon istället för att skicka de trasiga till

Nederländerna för reparation?

Hon på service-verkstaden sa att de inte fått in så många defekta Iphone 4 än så man kunde få en ny, men du

menar att alla får en ny?

Ja precis, dom tar bara en helt ny o ger er. Men det är inga telefoner som dom har kollat på extra mycket m.m

tänk på hur många iphones det tillverkas varje dag.

tänk på hur många iphones det tillverkas varje dag.

Är ju säkert rätt många iPhones som går direkt i soptunnan om de inte fräschar upp de som är lite defekta.

Idag fick jag (äntligen) min Iphone 4 16 gb. Men glädjen blev riktigt kort då skärmen var skadad uppe vid högtalaren! Det var ett litet hack i kanten. Precis så stort att om du sett det, så kan du inte undvika att se det. Fatta min ångest vid det här laget... För att göra historien kort åker jag till Telia och möter en otrevlig personal som till sist skickar mig till en Apple-verkstad några mil bort. Nu ska jag få en utbytestelefon. Ska få den imorgon.

Hade ingen trasig iphone men jag kunde inte ringa med den i vårat hus. Hade tre, Min kompis har en iphone 4 med och den har ingen signal i vårat hus heller. Bor ungefär 1 mil från centrala göteborg. Har nu en samsung som har 4 staplar i källaren. Vet inte om jag vågar köpa en iphone med antennen ¨utanför¨ telefonen.

Ska vänta tills mitt abunemang går ut och se vad som finns att erbjuda.

Hade ingen trasig iphone men jag kunde inte ringa med den i vårat hus. Hade tre, Min kompis har en iphone 4 med och den har ingen signal i vårat hus heller. Bor ungefär 1 mil från centrala göteborg. Har nu en samsung som har 4 staplar i källaren. Vet inte om jag vågar köpa en iphone med antennen ¨utanför¨ telefonen.

Tråkigt att höra. Rätt trist när man längtat så också försvinner den där magiska känslan på ett ögonblick!

Jag hade exakt samma problem med min iphone 3G. Och dett var också i göteborg/kortedala.

Det konstiga var att jag hade bara sändning på övervåningen och inte på dom andra 2 planen. Skit skumt

men med min iPhone 4 har jag det överallt nu.

Att tre har dålig täckning där du bor är inte Apples fel.

iPhoneReservdelar.se

Att tre har dålig täckning där du bor är inte Apples fel.

Han har ju en samsung som har några staplar, förmodar att den också är på 3 så inte 3-s fel då ?

Ja precis, dom tar bara en helt ny o ger er.

Är detta något nytt för iPhone 4? Tidigare har dom ju skickat ut en refurb...

Okej, mina vänner, här kommer en uppdatering i mitt fall. Tänkte det kunde vara kul att höra hur det gick.

Som sagt lämnade jag in telefonen till en Apple-verkstad och dagen efter (igår fredag) kunde jag hämta

ut en ny. Den låg INTE inlindad i bubbelplast som någon sa utan hade skärmskydd och allt på. Den såg

verkligen helt ny ut. När jag frågade personalen om det var en ny så var hennes enda svar att hon inte

kunde säga till 100 %, men att det troligtvis var en sprillans ny eftersom det knappt finns "lagade"

Iphones där ute. Om det inte är en sprillans ny går det ju inte att se eftersom de har bytt skal, antenn mm.

i sådana fall.

Jag synade telefonen i 5 min innan jag godtog den och kunde inte hitta något fel. Så nu är jag nöjd

och glad igen. Telefonen är kanon!

Jag har en fråga till er bara: kan det vara så att den här telefonen är olåst i sådana fall?! Eller när läggs

låsningen in? Det vore ju aldrig fel :)

Den låg INTE inlindad i bubbelplast som någon sa utan hade skärmskydd och allt på. Den såg

verkligen helt ny ut.

Det var jag fick min nya/utbytestelefon inlindad någon slags skumgummiplast intryckt i en randomkartong :)

Den hade skärmskydd och såg helt ny ut, (Det var en 3G)

Fick du den i en originalkartong ?

Kan kanske vara så som Tok_pelle skrev att de är nytt för iPhone 4.

Skulle vara väldigt intressant och få veta hur det verkligen ligger till med utbytestelefoner.

Inte ens Apple verkar kunna svara på detta.

hej jag har med fel på min mobil det var en glipa uppe vid skärm och body,

så jag ringde telia och sa till på en gång , och sa ått dom at jag ville ha en mobil skicka till telia butik i stan så jag kan gå ner och byta den , för jag vägrar skicka in den och få vänta flera veckor på en ny , så dom håller på och kollar om order kan skicka ner en till butiken när dom har fått in dom på lager,

för någon utbytes mobil vill jag inte ha ,

Jag synade telefonen i 5 min innan jag godtog den och kunde inte hitta något fel.

5 minuter för att kolla av en mobiltelefon? Låter mer som att det vore en ny bil du synar av. borstatanderna.gif

Så, jag har en iPhone 4 där avståndsmätaren (den som gör att telefonen blir svart när man snackar med någon) inte fungerar, blir ibland svart efter en minut och ibland inte alls. Kan jag lämna in den på en telia butik och få en utbytestelefon (iPhone 4) i handen? Jag har grämt mig över att lämna in den då jag inte själv har någon extra lur hemma!

/Jocke

Kan kanske vara så som Tok_pelle skrev att de är nytt för iPhone 4.

Skulle vara väldigt intressant och få veta hur det verkligen ligger till med utbytestelefoner.

Inte ens Apple verkar kunna svara på detta.

Alltså jag försökte mjölka fram info huruvida det är nya telefoner man får eller inte. Men det kändes som om de inte ville säga rakt ut att just nu får man nya telefoner. De sa bara att vanligtvis får man en telefon med återanvänd insida och helt ny utsida. Men att det just nu nog inte finns några återanvända "ute" än. Det är konstigt om de på verkstaden inte vet om det är nya telefoner eller inte... Kanske får de inte säga att det är nya telefoner de delar ut? :huh:

Ps. Jag fick den i min originalkartong. Jag lämnade in den och fick tillbaka den andra telefonen i den. Apple är nog för snåla för att bjuda på de extra tillbehören som annars ligger i en ny låda ;)

hej jag har med fel på min mobil det var en glipa uppe vid skärm och body,

så jag ringde telia och sa till på en gång , och sa ått dom at jag ville ha en mobil skicka till telia butik i stan så jag kan gå ner och byta den , för jag vägrar skicka in den och få vänta flera veckor på en ny , så dom håller på och kollar om order kan skicka ner en till butiken när dom har fått in dom på lager,

för någon utbytes mobil vill jag inte ha ,

Jag har Telia. Du har två alternativ: antingen får du ställa dig sist i kön igen eller så får du en utbytestelefon. Jag tog en utbytestelefon och det går inte se skillnad på den och en ny. Den kanske t.o.m. är ny som jag sa innan... Dessutom har du ju möjlighet att syna telefonen över disk innan du godtar den om du tar en utbytestelefon och kan därför vara säker på att du inte får med några skönhetsmissar...

5 minuter för att kolla av en mobiltelefon? Låter mer som att det vore en ny bil du synar av. borstatanderna.gif

Hehe, i mina proportioner så är det nästan ett bilköp jag gjort ;)

Så, jag har en iPhone 4 där avståndsmätaren (den som gör att telefonen blir svart när man snackar med någon) inte fungerar, blir ibland svart efter en minut och ibland inte alls. Kan jag lämna in den på en telia butik och få en utbytestelefon (iPhone 4) i handen? Jag har grämt mig över att lämna in den då jag inte själv har någon extra lur hemma!

/Jocke

Du kan gå till en Teliabutik och de skickar dig vidare till en av deras godkända verkstäder. Där får du en ny telefon... Vissa verkstäder har "över dagen service" så du behöver inte oroa dig om extralur. Du kan ju prata med verkstaden innan och höra om de har lurar inne för att vara säker.

Okej, mina vänner, här kommer en uppdatering i mitt fall. Tänkte det kunde vara kul att höra hur det gick.

Som sagt lämnade jag in telefonen till en Apple-verkstad och dagen efter (igår fredag) kunde jag hämta

ut en ny. Den låg INTE inlindad i bubbelplast som någon sa utan hade skärmskydd och allt på. Den såg

verkligen helt ny ut. När jag frågade personalen om det var en ny så var hennes enda svar att hon inte

kunde säga till 100 %, men att det troligtvis var en sprillans ny eftersom det knappt finns "lagade"

Iphones där ute. Om det inte är en sprillans ny går det ju inte att se eftersom de har bytt skal, antenn mm.

i sådana fall.

Jag synade telefonen i 5 min innan jag godtog den och kunde inte hitta något fel. Så nu är jag nöjd

och glad igen. Telefonen är kanon!

Jag har en fråga till er bara: kan det vara så att den här telefonen är olåst i sådana fall?! Eller när läggs

låsningen in? Det vore ju aldrig fel :)

Vilken Apple-verkstad lämnade du in din telefon på?

//E

Jag har Telia. Du har två alternativ: antingen får du ställa dig sist i kön igen eller så får du en utbytestelefon. Jag tog en utbytestelefon och det går inte se skillnad på den och en ny. Den kanske t.o.m. är ny som jag sa innan... Dessutom har du ju möjlighet att syna telefonen över disk innan du godtar den om du tar en utbytestelefon och kan därför vara säker på att du inte får med några skönhetsmissar...

Hehe, i mina proportioner så är det nästan ett bilköp jag gjort ;)

Du kan gå till en Teliabutik och de skickar dig vidare till en av deras godkända verkstäder. Där får du en ny telefon... Vissa verkstäder har "över dagen service" så du behöver inte oroa dig om extralur. Du kan ju prata med verkstaden innan och höra om de har lurar inne för att vara säker.

Hej, tack för svaret! Jag gick till min telia handlare där jag bor (i Linköping) och frågade vad som skulle hända om jag lämmnade in min iP4. För det första hade dom inte ens hört om problemet/buggen med avståndsmätaren. Han var mycket tveksam till om jag ens visste var det var jag snackade om, vilket kändes trist då han skälv var en sonyericsson användare :( Men vilket fall som helst så sa han att dom hade en verkstad som låg i stockholm och någon iP4 som utbytes telefon var det inte ens snack om påpekade han. Jag fick nöja mig med en gammal nokia, och då hade jag tur för ofta hade dom inte ens utbytesmob.

Så vad ska jag göra, ska jag prova att återställa min iP4 och kolla om buggen löser sig? Jag har även hört att vissa skärmskydd gör att sensorn ballar ur. Någon som kan dementera eller bekräfta detta?

Känner mig lite låg nu efter mötet med kära telia :(

/Jocke

...

Men vilket fall som helst så sa han att dom hade en verkstad som låg i stockholm och någon iP4 som utbytes telefon var det inte ens snack om påpekade han. Jag fick nöja mig med en gammal nokia, och då hade jag tur för ofta hade dom inte ens utbytesmob.

...

Nu tror jag du blandar ihop lånemobil och utbytesmobil.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...