Jump to content
Just nu i M3-nätverket

"Svensk" bögreklam ska sälja alkoläsk i Finland


StoreBror

Recommended Posts

j_b63979.png

 

Kampanjen har också en svenskspråkig slogan och en homosexuell kille som annonsens ansikte. Och så är den gamla cocktailen är klar: Svenskar är bögar, och bögar är det roligt att skratta åt.

 

HBL (som artikeln kommer från) frågar sig vilka stereotyper som är okej att kapitalisera på. Vad säger ni? Är den typiske svenske mannen bögig och någon att skratta åt?

 

 

 

P.s. "Svensken" i reklamen är tydligen norsk.

Link to comment
Share on other sites

HBL (som artikeln kommer från) frågar sig vilka stereotyper som är okej att kapitalisera på. Vad säger ni? Är den typiske svenske mannen bögig och någon att skratta åt?

Enligt en finsk stereotyp så är vi ganska fjolliga här västerut.

 

Nu skulle det vara intressant att se hela kampanjen, för stereotyper, framförallt sexuella, är knepiga att använda i reklam. Det kan vara kul, men det kan också bli väldigt väldigt fel...

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi se, vi har egen valuta, vad har Finland? Jo en fjollig euro ihop med sydlänningarna. Vi tittar på nåt annat, hur många bil- och lastbilstillverkare har Sverige? 4 va ungefär? Finland då? Noll. Då kan man ju förstå varför de gör så där.

Link to comment
Share on other sites

Nu ska vi se, vi har egen valuta, vad har Finland? Jo en fjollig euro ihop med sydlänningarna. Vi tittar på nåt annat, hur många bil- och lastbilstillverkare har Sverige? 4 va ungefär? Finland då? Noll. Då kan man ju förstå varför de gör så där.

Fast om det är ickefjolligt med biltillverkning osv sa kan ju följande var intressant: Valmet, Wärtsilä och Patria.

Link to comment
Share on other sites

Iittala och Marimekko är väldigt macho också. ;)

 

 

 

Hade det funkat att göra en vodkareklam i Sverige där deppiga, bastande finnar slår skiten ur varandra med björkris? Eller är det sexualiteten som är känslig att framhäva?

Link to comment
Share on other sites

Strömningar i samhället? :ermm:

Man kan inte sälja *mindre förpackning* utan att på något sätt få det att sticka ut - att rakt ut säga att "Vi gör bukjäv*ln mindre för att kunna tjäna mer pengar" hade kanske inte sålt så mycket... Strömningen måste alltså vara drivkraften att lura korkade individer som köper en mindre förpackning till ett högre literpris.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.



×
×
  • Create New...