StoreBror Postad 16 september, 2010 Share Postad 16 september, 2010 Kampanjen har också en svenskspråkig slogan och en homosexuell kille som annonsens ansikte. Och så är den gamla cocktailen är klar: Svenskar är bögar, och bögar är det roligt att skratta åt. HBL (som artikeln kommer från) frågar sig vilka stereotyper som är okej att kapitalisera på. Vad säger ni? Är den typiske svenske mannen bögig och någon att skratta åt? P.s. "Svensken" i reklamen är tydligen norsk. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
johnalder Postad 16 september, 2010 Share Postad 16 september, 2010 HBL (som artikeln kommer från) frågar sig vilka stereotyper som är okej att kapitalisera på. Vad säger ni? Är den typiske svenske mannen bögig och någon att skratta åt? Enligt en finsk stereotyp så är vi ganska fjolliga här västerut. Nu skulle det vara intressant att se hela kampanjen, för stereotyper, framförallt sexuella, är knepiga att använda i reklam. Det kan vara kul, men det kan också bli väldigt väldigt fel... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 16 september, 2010 Share Postad 16 september, 2010 Nu ska vi se, vi har egen valuta, vad har Finland? Jo en fjollig euro ihop med sydlänningarna. Vi tittar på nåt annat, hur många bil- och lastbilstillverkare har Sverige? 4 va ungefär? Finland då? Noll. Då kan man ju förstå varför de gör så där. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 16 september, 2010 Share Postad 16 september, 2010 Nu ska vi se, vi har egen valuta, vad har Finland? Jo en fjollig euro ihop med sydlänningarna. Vi tittar på nåt annat, hur många bil- och lastbilstillverkare har Sverige? 4 va ungefär? Finland då? Noll. Då kan man ju förstå varför de gör så där. Fast om det är ickefjolligt med biltillverkning osv sa kan ju följande var intressant: Valmet, Wärtsilä och Patria. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Douglas Postad 16 september, 2010 Share Postad 16 september, 2010 Detta var extremt osmakligt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
StoreBror Postad 17 september, 2010 Författare Share Postad 17 september, 2010 Iittala och Marimekko är väldigt macho också. Hade det funkat att göra en vodkareklam i Sverige där deppiga, bastande finnar slår skiten ur varandra med björkris? Eller är det sexualiteten som är känslig att framhäva? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
rickard1234 Postad 17 september, 2010 Share Postad 17 september, 2010 Är det hela ens värt att notera? Det är ju bara ännu en reklam.. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 17 september, 2010 Share Postad 17 september, 2010 Mja, fast reklam brukar ta fäste på strömningar i samhället så det kommer inte ur intet alltid... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
rickard1234 Postad 17 september, 2010 Share Postad 17 september, 2010 Strömningar i samhället? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.