Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp: Airport extremt långsamt, Mac Pro 5,1 (sept 2010)


guzzlo

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har installerat mig i min nya Mac Pro, 8-core westmere (5,1). Denna modell har inbyggd airport. Tyvärr är kopplingen mot min Airport Extreme väldigt långsam. Jag kommer inte upp i mer än 0,5 mbit/sek, varken upp eller ner.

Jag har 100/100mbit fiberuppkoppling in i min lägenhet och med min MBP och iMac kommer jag iallafall upp i 60-70 mbit/sek mot Bredbandskollen, vilket är ok.

 

Avståndet mellan Mac Pro och Airport extreme är ca 10 meter och någon kabeldragning är ej aktuell.

 

Finns någon lösning eller ska jag kasta min splitternya Mac Pro på soptippen? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Har du inte observerat något mer än att det går långsamt? Endast en plupp i signalstyrka eller liknande? Ifall du håller ned alt-tangenten när du klickar på Airport-menyn får du fram signalinformation om nätverket du är ansluten till som aktuell hastighet och mottagningsförhållande RSSI där "lägre siffra" är bättre.

 

Annars är det uteslutningsmetoden som gäller. Byt plats på iMac och Mac Pro för att se ifall det ändrar något. Då är det rummet som avgör. Starta om Airport Extreme etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Thomas, tackar för tipset med alt-tryckningen för signalinfo!

 

Har bytt plats på imac och min nya mac pro, (förflyttningen är bara ca 3 meter, men ändå) och signalstyrkan går ner drastiskt till två pluppar från full styrka. Så det verkar väl vara rummet som är avgörande.

 

Jag har löst det hela lite provisoriskt genom att utöka nätverket med en airport express här inne i kontoret där datorerna står och prestandan ökar, men jag kommer ändå inte upp i mer än ca 10 mbit/sek.

 

Jag har även testat att byta kanaler och starta om Airport Extreme (innan jag utökade nätverket) utan framgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vill du ha tillförlitlighet på nätverk är det kabel som gäller.

 

Utökning av trådlösa nätverk har nackdelen att det i sig halverar hastigheten eftersom all information måste sändas på nytt. Gyllene medelvägen borde alltså bli att dra kabel till Airport Express och låta den stå för det trådlösa nätverket i en lagom strategisk position. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha! Kabeldragning är ju inte så kul, får se hur jag gör :)

 

Jag undrar om man kanske borde installera ett nytt wifi-kort med extern antenn. Kanske värt ett försök?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...