Jump to content
Just nu i M3-nätverket

iMovie för iPhone4 krånglar med mig

Guest

Recommended Posts

Hej Forumiter:bultandehjarta:

Detta är ett mysko problem som jag inte kan förstå riktigt.

Min nya (jättefina hehe) iPhone4 och dess iMovie som jag köpte envisas att jag befinner mig på Skeppsholmen i Stockholm.

Jag tar en filmsnutt (då jag är hemma på Östermalm) och när jag dubbeltappar på filmen under redigering kan man ju välja

plats. Där har nu stått "Skeppsholmen" alla ggr jag provat. Jag ändrar manuellt men den "söker inte på kartor" Den verkar ha

en gäng förinställda städer osv men det går inte att pinpointa inne i Stockholm. Det borde gå då den visar "Skeppsholmen"

tycker man ju?...:oroligoledsen:

Fimsnuttarna jag tagit har varit på gärdet, på min hemmadress (som vi skall hålla hem till) samt inne på Blasieholmen

(visserligen väldigt nära Skeppsholmen men ändå?) Frågan då:

Kan man kalibrera iMovie eller iPhones "platstjänster" så den blir bättre?

På iPhoto på min Mac kan jag lägga till platser på karta och iPhoto kommer ihåg dom. Kan man inte på sin ajfån och iMovie?

Hoppas att mitt mumlande "makes sense"

Snake:totaltgalen:

Det är nog helt enkelt så att Apple inte har lagt in alla platser som finns... Lite märkligt dock att dom väljer att lägga in något så lokalt som Skeppsholmen, men inte Östermalm.

Så det är inte GPS:en som är dålig, det är platsnamnen som inte är tillräckligt många.

Mitt råd är att låta den "hitta" Skeppsholmen, men att Du sedan klickar på namnet och ändrar det till Östermalm manuellt. Sök alltså inte, för det lönar sig inte.

Det verkar som om inte ens Helsingborg finns som eget namn, så antalet platser borde verkligen utökas. Alla behöver ju inte ligga i applikationen utan hämtas via nätet vid behov.

/ Kiwi

Du kan ju lägga in vilken plats som helst. Det är ju bara att skriva in den rätta platsen så visas det sen i filmen... Klicka bara på namnet å ändra. Jag antar att du menar resetemat?

Du kan ju lägga in vilken plats som helst. Det är ju bara att skriva in den rätta platsen så visas det sen i filmen... Klicka bara på namnet å ändra. Jag antar att du menar resetemat?

Alla teman tror jag faktiskt...

Jo jag kan alltid lägga in det manuellt. Vore roligare om det stod t.ex. Norrmalm eller Östermalmstorg dock. Nu står det Skeppsholmen

"by default" - Där finns visserligen många fina museer och så men det blir liksom fel :)

tack ändå Drajsnow:pusspadig:

Alla teman tror jag faktiskt...

Jo jag kan alltid lägga in det manuellt. Vore roligare om det stod t.ex. Norrmalm eller Östermalmstorg dock. Nu står det Skeppsholmen

"by default" - Där finns visserligen många fina museer och så men det blir liksom fel :)

tack ändå Drajsnow:pusspadig:

Jag har precis samma problem. Alla filmer jag klippt ihop med iMovie får Skeppsholmen som "suggested location". Det borde inte handla om någon smärre felkalibrering då jag bor i Linköping...

Jag gissar att det går till så att filmklipp/bilder geo-taggas med GPS-koordintarer som sedan mappas mot närmsta ort/plats för att få "suggested location". Tittar man på vart filmklippen/bilderna är tagna (Hemskärm->Bilder->Platser) så stämmer GPS-koordinaterna ganska bra för de flesta filmklipp/bilder i mitt fall. Precis som kiwi föreslog tidigare i tråden så tror jag också därför att det är mappning som inte funkar bra (riktigt dåligt i mitt fall).

Vet inte om det är iMovie som gör mappningen eller om det görs redan av Kamera-appen. Verkar konstigt om man har så få platser att Skeppsholmen är närmsta även för Linköping. En (långsökt) teori i mitt fall är att jag köpte iMovie med ett amerikanskt iTunes-konto och att det därför skulle vara en variant (av iMovie) med väldigt få platser i Sverige.

En fråga: Är det någon som fått någon annan plats än Skeppsholmen?

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...