Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBooken långsam, defragmentera?


silkesmask

Rekommendera Poster

På senaste tiden har min macbook börjat slöa.

 

Det tar en evighet att ladda saker - program, youtube vids allt!

Den lilla färgglada karusellen dyker upp hela tiden och datorn brummar oroväckande.

 

Först trodde jag att det var mitt Internet som strulade men det är det inte.

 

Har gjort att jag kan komma på att jag kan.

Rensat hårdisken, städat ur filer, låtit den stå igång utan nått uppe ihopp om att den ska deframnetera själv men inget verkar funka.

 

Behöver jag köra nått defragmenterings-program?

 

Tips och hjälp önskar, har verkligen inte råd att köpa en ny burk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta skivverktyg, kör kontrollera skiva samt att reparera behörigheter. Eventuellt en säker start på det...

 

Skivverktyg ligger i program -> Verktygsprogram eller klicka på förstoringsglaset längst upp till höger och skriv skivverktyg och starta det den vägen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är verkligen ingen mac-expert men jag skulle (efter säkerhetskopiering såklart):

 

• rensa cache etc från safari

• kanske återställa safari

• göra en säker omstart (håll inne shift när du startar datorn, sen starta om igen)

• felsöka/kolla hårddisken i skivverktyg, eventuellt reparera.

 

: J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Badbollandet kan också bero på en hårddisk som håller på att lägga av. Jag hade det problemet med slöa program, inkl. Safari, och badbollande i tid och otid. Backuppa noga, kolla din hårddisk, ev. med hjälp proffsprogram eller tekniker, (då Skivverktyg inte säkert ger besked om problem). Du kan tvingas byta din hårddisk, det är tyvärr inte ovanligt för laptops. Jag fick byta min efter 4 månaders användande (gick på garantin). Det begynnande problemet upptäckte inte skivverktyg, däremot Macsupports tekniker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör igång Aktivitetskontroll (Activity Monitor på engelska).

Klicka på fliken Systemminne (visar information om ledigt och förbrukat RAM-minne).

  • Titta på cirkeldiagrammet: den gröna färgen representerar vanligtvis ledigt RAM-minne. Har du tillräckligt med minne ledigt?

  • Klicka på tabelletiketten för Verkligt minne. Vilket program äter upp mest minne just nu? Firefox, Safari, något Adobe-program kanske?

Hur många gigabyte RAM har din Macbook? Vilken modell av Macbook har du? Exempelvis: Macbook 1,1 ... Macbok 2,1 ... Macbook 3,1 ...? Informationen hittar du i Systeminformation genom att trycka på  och sedan hålla ner knappen Alt på tangentbordet, samtidigt som du direkt klickar på Systeminformation ...

 

Följer du dessa instruktioner blir det nog enklare att få klarhet i problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske är dags för lite fix. Kanske i "sämsta" fall dags att ominstallera systemet.

...

OM datorn känns seeeg och ovillig, kolla hur mycket ledig plats du har på hårddisken. Dubbelklicka på hårddisksymbolen så står det längst ner på ramen hur mycket som är ledigt. Det ska vara minst 20 GB, hellre mer.

...

Öppna Aktivitetskontrollen och kolla Processor. Först kan du se längst ner på grafiken på fönstret om datorn jobbar fast den inte ska. Om det är så kan du se i tabellen ovan vad som drar kraft. Klicka i Alla processer och sen % processor. Det händer ibland att någon process hänger sig och stjäl kraft av processorn i onödan. Är det lugnt där så kolla i Systemminne.

...

Kolla Sidor ut i Systemminne. Det är det som visar om du behöver mer RAM. Är den på MB är det lugnt. Är den på GB och datorn bara har varit på ett par dagar är det brist på RAM och det är därför det segar. Klicka i Verkligt minne för att se så det inte är något program som drar minne i onödan.

...

"Badbollar" datorn och fryser ibland prova Säker start och även Laga hårddisken.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.299724/losningar-pa-vanliga-macproblem

...

Har du kommit ända hit och det inte hjälper är det enklast att radera hårddisken och installera om OS X. När du raderar ska du välja Skriva över med nollor för då undantas skadade sektorer på hårddisken som KAN smygstrula till det.

...

Fungerar det inte nu är det hårdvaruproblem. Här kan du läsa om det.

http://support.apple.com/kb/ht1509

...

Strulprogram som orsakar problem är torrenter och särskilt Transmit, Voddler kan ge problem, Spotify lika så. Om du raderar och ominstallerar OS X, installera då ett program i taget och se vilket som ställer till det. Släng inte in alla program igen!

...

Ett special med OS X är att det kan strula om inte startskiva är vald. Kontrollera i Systeminställningar/Startskiva att det är gjort. Det ska stå en text om att tex Du har valt OS X x.x.x på skivan Macintosh HD. Det räcker inte med att den syns i fältet!

Innan du "meckar" med datorn; GÖR BACKUP!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maskinvaruöversikt:

 

 

 

 

Modellnamn: MacBook

 

Modellidentifierare: MacBook4,1

 

Processornamn: Intel Core 2 Duo

 

Processorhastighet: 2.1 GHz

 

Antal processorer: 1

 

Totalt antal kärnor: 2

 

L2-cache: 3 MB

 

Minne: 1 GB

 

Busshastighet: 800 MHz

 

Boot ROM-version: MB41.00C1.B00

 

SMC-version (system): 1.31f0

 

Serienummer (system): W8808G6Y0P0

 

Maskinvaru-UUID: 9B400C52-DDD1-56C6-AEA9-D39CE07AC1D6

 

Rörelsedetektor (Sudden Motion Sensor):

 

Status: Aktiverad

 

 

 

 

Kollar man inne på systemminne så är det väldigt lite grönt (ca 22 MB). Och då har jag ändå bara safari uppe. Har jag för lite RAM-minne? Kan man köpa mer sånt i en macbook eller måste jag köpa en ny dator? Jag vet att man kan köpa mer RAM-minne till stationära datorer och bara koppla in, men funkar det i en macbook?

 

Kollar jag på verkligt minne så är det kernel_task som drar mest på 188,31 MB efterföljt av safari på 175,65 MB.

 

Hjälp! : (

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har du pudelns kärna... du har på tok för lite RAM. Du kan gott peta in 4 GB? Du ska DDR2 SO-Dimm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du kan gott peta in 4 GB?" Hur gör man det i en macbook?

"Du ska DDR2 SO-Dimm" Är det ett bra RAM-minne?

Hur rensar man cachen på safari?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Du kan gott peta in 4 GB?" Hur gör man det i en macbook?

http://manuals.info.apple.com/sv_SE/MacBook_Early_2008_Anvandarhandbok.pdf

Sidan 32 och frammåt.

 

"Du ska DDR2 SO-Dimm" Är det ett bra RAM-minne?

Det är en typ av ram-minne. Många olika tillverkare.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s58375866&cols=161,1170&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s58375899

 

Hur rensar man cachen på safari?

Safari i menubar -> rensa cache

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flash kan få vilken monstermaskin som helst att gå ner på knäna tyvärr. Du kan testa att kryssa ur "aktivera insticksfiler" i inställningar->säkerhet och se om det hjälper upp något. Min mbp känns alltid rappare när jag skiter i flashen.

 

Annars är det aldrig fel med mycket RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maskinvaruöversikt:

 

 

Minne: 1 GB ( Här är ett stort fel...)

 

 

 

 

Kollar man inne på systemminne så är det väldigt lite grönt (ca 22 MB). Och då har jag ändå bara safari uppe. Har jag för lite RAM-minne? Kan man köpa mer sånt i en macbook eller måste jag köpa en ny dator? Jag vet att man kan köpa mer RAM-minne till stationära datorer och bara koppla in, men funkar det i en macbook?

 

Kollar jag på verkligt minne så är det kernel_task som drar mest på 188,31 MB efterföljt av safari på 175,65 MB.

 

Hjälp! : (

 

Du har på tok för lite minne. När RAM-minnet tar slut används hårddisken som tillfällig lagring och det tar jäääättemycket längre tid och du upplever att datorn segar. Dessutom använder grafikkretsen en del av minnet.

...

I dag är 2 GB minimum om du vill använda datorn med enkla saker som surfa, kolla film mm. Vill du bildbehandla och labba med ljud räcker knappt 4 GB. Så MER RAM heter receptet! När du ändå gör dig besvär så köp 2 st 2 GB stickor och stoppa i så har du så du klarar dig ett tag.

...

Läs i din instruktionsbok så brukar det finnas bilder på hur man installerar mer RAM. När du gjort det så går vi vidare med felsökningen om den segar.

 

Och det ska vara 200 pin, PC2-5300, DDR2 SO-DIM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...