Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac Intel 20", 2,4 ghz startar inte


klod

Rekommendera Poster

Hej!

Har lånat en nästan 2 år gammal imac för ett projekt jag håller på med. Datorn var igång och jag använde den "lätt" (itunes, safari, powerpoint, excel, word, mail igång samtidigt, inga torrents eller annat nätverkskrävande) när den plötsligt slocknade => skärmen + musiken tystnade men man hörde hårddisken snurra i bakgrunden men inget hände oavsett vad jag gjorde.

 

Jag gjorde en force-quit och försökte starta om den men det händer inget, man hör att datorn startar samt hdn spinner upp men skärmen förblir svart (den verkar inte starta överhuvudtaget), och jag får inget "chime" eller någon grå-skärm, apple-logga eller dylikt, bara svart.

 

Har provat följande utan resultat:

* Ta bort alla enheter (usb/firewire)

* Försökt safe start

* Försökt resetta PRAM/NVRAM

* Försökt nollställa SMC

* Ta ut ram-minnet i den (sitter 2 1 gb-stickor i, testade att starta med båda var för sig och testade båda slotsen)

 

Allt är sparat på en extern timemachine-disk som ej var inkopplad när den krashade så ingen data är hotad men behöver verkligen komma åt själva datorn... Är det bara att ringa apple?

 

Med vänliga hälsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta ur strömkabeln, vänta 15 minuter, koppla in och testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Har testat det men det funkade tyvärr inte heller. Det får nog bli att ringa apple! Hur kinkiga är de med reparationer egentligen? Konsumentköpslagen ger väl oss svenskar 3 år såvida felet inte är på "konsumentsidan". Känns ju skumt om en imac yngre än 2 år bara lägger av sådär!

 

Tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Under de första sex månaderna efter köpet är det säljarens sak att bevisa att felet inte fanns från början. Annars räknas felet som ursprungligt. När det har gått mer än sex månader efter köpet är det du som köpare som måste kunna bevisa att felet fanns från början.

Din rätt att reklamera går enligt konsumentköplagen ut tre år efter det att du har tagit emot varan."

http://www.konsumentverket.se/Lag-ratt/Din-ratt-som-konsument/Reklamation-/

 

 

http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-varor/Allmant/130/

"Den detalj som i detta fall gått sönder är sådan att den rimligen inte kunnat påverkas av konsumenten. Det framstår därför som övervägande sannolikt att felet fanns redan från början. Säljaren har inte heller lagt fram någon teknisk utredning eller i övrigt anfört något som motsäger detta. Felet måste därför anses ha varit ursprungligt."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länkarna!

Har dessutom fått det helt om bakfoten: det är en snart 3 år gammal imac (men, den är inte över 3 år), skall lämna in den och se vad som händer. Det borde ju rimligen vara så att om det nu är en logik-kortsskada eller något annat så borde det gå att få det utbytt utan kostnad.

 

Tack för än en gång för hjälpen. Min 12" powerbook får kämpa ett tag till... (världens bästa, eller snarare segaste dator, utan tvekan)

 

Med vänliga hälsningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...