Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Utveckla en app


Patsy79

Rekommendera Poster

Hej,

 

Har fått en idé för en app som jag skulle vilja ta fram. Har därför massor av frågor om hur man ska gå tillväga.

 

Är det värt att lära sig själv att göra apps genom Apples Developer center eller ska man anlita en utvecklare direkt för att göra det? Och i så fall var hittar man en bra sån och som fungerar för det man vill utveckla? Är det svårt att lära sig att utveckla för iPhone, det enda jag kan sen tidigare är HTML, CSS och lite javascript?

 

Har surfat runt lite på nätet och hittat följande sida med en mängd olika utvecklare <http://www.newapps.s...phoneutvecklare> men ingen verkar ha gjort exakt det jag är ute efter. Har faktiskt inte sett någon app än så länge som gör det jag vill göra, så jag vet inte ens om det är möjligt. Och hur vet man att vem man ska välja?

 

Fler frågor:

  • Hur gör man med den legala biten om man tar in en utvecklare? Ska man be utvecklaren signa ett sekretessavtal innan man ens diskuterar vad det är man vill göra?
  • Hur brukar man göra med försäljningen av appen sen, har utvecklaren rätt att få en del av försäljningen eller är det något man avtalar bort?
  • Är det vanligt att man designar appen själv och endast tar in utvecklare för lösa den "tekniska biten"?

Tacksam för tips och erfarenheter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Du kan nog göra som du vill kring avtal, såvida den/de som utvecklar accepterar villkoren (och kanske även vad som händer vid oenighet i skiljedomstol etc). Du kan ju även anlita en advokat för utformning av kontrakt.

 

2) Så länge ni (utvecklaren och du) har avtal är det enklast att regler detta också i avtalet. Sedan spelar det mindre roll om s.a.s. distributionen sker via utvecklarens konto på Apple,eller om du köper en burk med certifikat och uppladdning hos dig (du får koden av utvecklaren). (Har själv utveckling där köparen tar över kontohanteringen, och jag bara skriver kod.)

 

3) Om du med design menar grafiska symboler, utformning av synbara visuella gränssnitt etc. så skulle jag tro att det är mycket vanligt att kunden har synpunkter detta. De vill vara med och "känna" på produkten innan den kan släppas. Kanske måste utvecklaren ändra något för att det inte "kändes" bra -- inte så roligt för utvecklaren alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det värt att lära sig själv att göra apps genom Apples Developer center eller ska man anlita en utvecklare direkt för att göra det? Och i så fall var hittar man en bra sån och som fungerar för det man vill utveckla? Är det svårt att lära sig att utveckla för iPhone, det enda jag kan sen tidigare är HTML, CSS och lite javascript?

 

För de flesta är det inte alltför svårt att komma igång, däremot kan det ta en hel del tid och övning innan man behärskar hantverket. Du kan följa en guide över en eftermiddag och få igång något trivialt, men det kanske tar år innan du kan förverkliga din idé.

 

 

Hur gör man med den legala biten om man tar in en utvecklare? Ska man be utvecklaren signa ett sekretessavtal innan man ens diskuterar vad det är man vill göra?

 

Du kan göra så, men jag skulle inte rekommendera det. Det kryllar av jobb så du kommer antagligen med det bara få de bra utvecklarna att vända i dörren och göra något annat. Var öppen redan från början om företaget du anlitar verkar seriöst.

 

Hur brukar man göra med försäljningen av appen sen, har utvecklaren rätt att få en del av försäljningen eller är det något man avtalar bort?

 

Det finns ingen lagstadgad rätt till delar av eventuell vinst (eller förlust) om det var vad du tänkte på. Däremot får du nog vara beredd på att det blir svårt att anlita någon om deras vinst enbart ska baseras på att ni eventuellt går med vinst.

 

Vad du gör är att du lägger ut utveckligen av programmet till ett konsultföretag, kan absolut vara ett enmansföretag. De ger dig sedan en offert på hur lång tid arbetet beräknas ta och vilket pris du får betala för det. I avtalet skriver ni då att alla rättigheter till programmet tillfaller dig. När programmet sedan är klart gör du vad du känner för med det.

 

Är det vanligt att man designar appen själv och endast tar in utvecklare för lösa den "tekniska biten"?

 

Det är väl ganska vanligt att man har idéer kring hur något kan utformas, om du vill kan du ju naturligtvis bara beställa utveckling av ditt programs modell eller datahantering och sedan själv konstruera användargränssnittet. Det kan säkert vara ett bra sätt att hålla nere dina kostnader, men kräver mer av dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra så, men jag skulle inte rekommendera det. Det kryllar av jobb så du kommer antagligen med det bara få de bra utvecklarna att vända i dörren och göra något annat. Var öppen redan från början om företaget du anlitar verkar seriöst.

 

Att skriva på ett NDA innan ett jobb är väl inget ovanligt för en erfaren utvecklare?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skriva på ett NDA innan ett jobb är väl inget ovanligt för en erfaren utvecklare?!

 

Förvisso inte och när jag ser tillbaka på det ser jag att det blev lite olyckligt formulerat. Vad jag ville få fram var att man inte bör hålla helt tyst förrän man ingått ett NDA, man bör i alla fall vara uppriktig i vad för typ av jobb det handlar om men man behöver inte förtälja alla detaljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...