Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har köpt ny skrivare och behöver lite hjälp med installation


Armfeldt

Rekommendera Poster

Jag har precis köpt mig en ny skrivare, Epson Stylus Photo PX710W, och försöker installera den på min iMac. När jag försöker installera programvaran som medföljer skrivaren, så får jag en varning att min iMac saknar ett program som heter Rosetta. Kolla lite på google, och såg att det programmet tydligen fanns på min installations-DVD som följde med datorn. Kollar igenom skivan och ser att följande finns på skivan:

 

1) Skrivarstöd (699 MB)

2) Extra typsnitt (49 MB)

3) Språkversioner (27 MB)

4) X11 (67 MB)

5) Rosetta (2 MB)

6) QuickTime (10 MB)

 

De enda program som inte redan var föribockade var just Rosetta och QuickTime. Min fråga är om jag ska låta alla dessa program vara ibockade och installera rubbet, eller ska jag bara bocka i just Rosetta för att min nya skrivares program ska kunna installeras korrekt? Det tar kanske hela natten om jag väljer just allt, och dessutom kanske helt onödigt i sammanhanget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan med gott samvete att enbart välja att installera rosetta.

 

Men är det en ny skrivare som du köpt? Som skickar med drivrutiner för en processor som apple slutade med 2006? Ta ner de senaste drivrutinerna från tillverkaren, dessa måste var hopplöst föråldrade som följde med skivan eller har du valt fel drivrutiner att installera....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahaa! Jag måste undersöka om det är gamla drivrutiner som de skickade med skrivaren, för denna Epson Stylus Photo PX710W kanske har några år på nacken? Jo jag tog och installerade enbart Rosetta, men blev mäkta förvånad när det tog 45-50 minuter att installera detta program.

Det verkar som om skrivaren fungerar nu med USB-kabel, fast jag vill ju använda den trådlösa varianten. Jag har i alla fall provat med vanliga dokument, eller att skriva ut en vanlig webbsida, och detta fungerar utan några problem. Däremot så förstår jag inte varför installationen av skrivaren kräver att jag ska skriva in ett WPA-lösenord (8 till 63 tecken) när det gäller installation mot datorn via USB, och en WEP-säkerhetsnyckel (5 eller 13 tecken) när jag ska installera skrivaren trådlöst.

 

Jag vill ju installera trådlöst, och här är en uppmaning som jag fick upp på rutan när jag skulle försöka mig på detta:

 

"WEP = (Wired Equivalent Privacy) är ett säkerhetsprotokoll för trådlösa nätverk. Data krypteras med WEP-nyckeln vilket skapar säkerhet i ditt trådlösa nätverk.

Fyll i i textrutan: Ange säkerhetsnyckel (WEP):

Ange exakt samma värden som är inställda för åtkomstpunkten/den trådlösa routern. Du kan kontrollera vilka värden som angetts för åtkomstpunkten/den trådlösa routern genom att titta i dokumentationen för åtkomstpunkten/den trådlösa routern.

Om WEP-nyckeln använder ASCII-tecken ska du ange en WEP-nyckel med 5 eller 13 tecken. Nyckeln är skiftlägeskänslig.

Om WEP-nyckeln är hexadecimal ska du ange en WEP-nyckel med 10 eller 26 tecken."

Det står ju något nummer under min Time-capsule, så det är kanske det numret som jag ska skriva in? Jag känner mig lite handfallen just nu, även fast skrivaren fungerar med USB-kabel uppenbarligen, men frågan är om den fungerar perfekt i och med att jag inte har färdigställt installationen...fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...