Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Använda minin som mediacenter

OscarG

Recommended Posts

Hej,

Min pappa köpte en mac mini för ett tag sedan, han köpte även elgato eyetv (den lilla boxen där man kan sätta in boxerkortet i och se alla boxer kanaler), detta har vi sedan kopplat till vår 42" tv med hdmi-kabel (via mini display porten) och ljudet till hembiosystemet. Minin är även kopplad till en liten skärm så man kan arbeta med andra vanliga uppgifter som kontorsarbete/läxor. Vi har även en NAS som står och snurrar där vi har massa filmer/musik. Tanken med alla dessa inköp var att de skulle ersätta vår gamla dvd/boxer och att vi skulle få ett klockrent och snyggt mediacenter. Problemet är nu hur vi ska få allting att fungera rent praktiskt.

Som det ser ut nu är så står Plex ständigt på så när man slår på TV:n så dyker Plex upp där och man kan sätta på filmer och annat. Men då man ska gå över till själva TV-tittandet så blir det istället så att man skiftar kanal på tv:n och använder den gamla boxern istället. Tanken här var ju att man skulle använda sig utav Elgato eye tv på ett snyggt och praktiskt sätt. I dagsläget är det alldeles för krångligt, man få då ta och springa bort och hämta tangentbordet och musen, stänga ned/minimera plex och sedan öppna elgato eye tv. Inte användarvänligt, jag hade helst sett att det finns något plugin till plex så att man kan starta eye tv därifrån och sedan inhandlat någon snygg fjärrkontroll (hur fungerar det med apples egna när man ska byta kanal/spela in etc, fungerar det?) för att styra detta. Men vad jag förstår så finns det inget sådant plugin. Har även testat att använda frontrow med ett eyetv plugin, men detta är ju inte alls lika snyggt och har inga spotify/headweb applikationer etc. Dessutom stängs ju frontrow av när man går över till eyetv och öppnas inte ju inte igen, utan man får starta det manuellt på nytt. Eller gör jag kanske något fel?

I dagsläget känns ingen av dessa lösningar 100 % så istället använder man sig av den gamla boxern, någon som har några tips på hur ni gör eller vad jag kan ändra på?

Hej,

Jag är iofs ny på mac och plex men hare en liknande setup.

Jag startar eyetv via plex "program" och vid avslutande av eyetv återstartar plex, riktigt nice.

Enda problemet nu är att apple remote´n inte fungerar precis som jag vill i eyetv, enkeltryck på menu startar frontrow.....

Detta problem har jag ännu inte hittat någon lösning på.

Hej,

Jag är iofs ny på mac och plex men hare en liknande setup.

Jag startar eyetv via plex "program" och vid avslutande av eyetv återstartar plex, riktigt nice.

Enda problemet nu är att apple remote´n inte fungerar precis som jag vill i eyetv, enkeltryck på menu startar frontrow.....

Detta problem har jag ännu inte hittat någon lösning på.

Håll inne menyknappen lite längre så kommer menyn i eyetv att visas istället.

Det har jag noterat, problemet är dock att även min fru måste lära sig att inte trycka snabbt utan hålla knappen inne, vore mkt bättre om funktionen kunde disablas.

Håll inne menyknappen lite längre så kommer menyn i eyetv att visas istället.

Okej, hur fungerar det med Apple fjärren till tv tittandet då? Den har ju inga siffror så hur byter man kanal, spelar in, txt tv etc?

Har inte hunnit köra speciellt mkt men du når alla funktioner via fjärren.

"pil" höger resp vänster byter kanal, upp resp ner justerar volym, play/pause fungerar, sedan används långt tryck på menu vilket ger åtkomst till de andra funktionerna (instpelning, guide etc etc)

Okej, hur fungerar det med Apple fjärren till tv tittandet då? Den har ju inga siffror så hur byter man kanal, spelar in, txt tv etc?

Tyvärr har jag inget svar på dina frågor eftersom jag är är nybörjare på htpc-lösningar med mac, men jag har en egen fråga; vad är det för TV-box du har från Elgato som klarar DVB-T och har CI/CAM port så man kan se kodade kanaler?

Skaffa Remote Buddy så kan du ställa in vilka funktioner som helst i din Apple Remote. Programmet är ganska avancerat, men det går att göra i princip allt med det.

Skaffar Remote Buddy kan du även lägga till AppleScript som gör att växlandet mellan Plex och EyeTV går smidigare från din fjärr.

Dock finns det idag ingen perfekt lösning för att använda EyeTV tillsammans med Plex, så är det tyvärr. Men jag vet att det inom en snar framtid - när den nya videoavkodaren i Plex blir färdig - kommer att gå att skapa plugins för att se strömmad tv från EyeTV i Plex. Trycket på en sådan funktion är så pass stor att det bara är en tidsfråga innan en sådan plugin kommer till världen.

Jag har skrivit ett ganska omfattande guide som är bra för den som vill sätta sig in i ämnet "mediacenter" på Mac. Här är den.

Ursäkta om jag stjäl tråden men jag är ungefär i samma sits.

Det jag funderar över är om man kan koppla nya Mac minin till en platt tv och en projektor och få ut ljud till både tv´n och en förstärkare?

Om det går hur växlar man ljudet mellan tv´n och förstärkaren eller skickar Mac minin ut ljudet till bägge samtidigt?

Ursäkta om jag stjäl tråden men jag är ungefär i samma sits.

Det jag funderar över är om man kan koppla nya Mac minin till en platt tv och en projektor och få ut ljud till både tv´n och en förstärkare?

Om det går hur växlar man ljudet mellan tv´n och förstärkaren eller skickar Mac minin ut ljudet till bägge samtidigt?

Bra fråga, har tyvärr inget svar på det. Men om någon mer vetande skulle kunna svara på de så är jag också intresserad!

Jo, jag kör ljud och bild från minin ut i hdmi till receiver. Sen vidare till en hdmi-switch där jag sen har två utgångar. Den ena till tv:n den andra till projektorn. Funkar utmärkt. Ljudet tar jag alltid från receivern men borde gå att ta ur tv:n också om man så vill. Switchen köpte jag på classe. Den är egentligen tänkt för 4 ingångar och en utgång, men jag kör den omvänt med en ingång och använder 2 utgångar. Hoppas det kan vara till hjälp?

Jo, jag kör ljud och bild från minin ut i hdmi till receiver. Sen vidare till en hdmi-switch där jag sen har två utgångar. Den ena till tv:n den andra till projektorn. Funkar utmärkt. Ljudet tar jag alltid från receivern men borde gå att ta ur tv:n också om man så vill. Switchen köpte jag på classe. Den är egentligen tänkt för 4 ingångar och en utgång, men jag kör den omvänt med en ingång och använder 2 utgångar. Hoppas det kan vara till hjälp?

Jo så kan man också göra men jag skulle vilja slippa krånglet med en switch.

Det jag menar att bild och ljud från hdmi till tv´n och mini displayport till projektorn och ljudutgång (digitalt) till förstärkaren.

Har ni allra senaste mac minin eller? På min så körs ljudet ut separat via ljudutgången med optisk kabel till förstärkaren och bilden via mini display porten -> Hdmi, men där kan man ju inte få något ljud. Har märkt ett annat problem också, att ljudet blir en aningen osynkat med elgato eye tv. Har ni märkt något av detta?

På nya Mac minin kan du få ut ljud genom HDMI.

Som svar på min fråga så går det visst inte att få ut ljud på båda utgångarna samtidigt utan man måste gå in i inställningarna och skifta mellan dom.

Och naturligtvis så hade jag fel whistling.gif

Det finns en lösning på mitt problem

How to combine multiple audio interfaces by creating an aggregate device on Mac OS X v10.6 Snow Leopard

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...