Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Automator som INTE fungerar så himla automatisk


Even

Rekommendera Poster

Har de senaste dagarna till slut lyckats med mina Automator-frågeställningar, men nu är det dags igen.

Har skapat ett arbetsflöde som fungerar när jag kör det manuellt, men Mac sväljer den inte att köras automatisk som en mappkommando.

Jag har ställt in mappkommandon på den mappen jag vill köra ifrån, men det fungerar inte för än jag som sagt kör hela processen manuellt.

Syftet är att automatisk ändra bildformat från BMP till JPG.

 

Är mitt arbetsflöde felkonstruerad för att köras automatiskt? Visst måste arbetsflöde beskriva att hämta, filtrera och ändra enligt nedan?

Arbetar med Leo.

/ Even

 

post-26106-099788600 1284410331_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att åstadkomma bevakning av en mapp så ska du välja att skapa en mappåtgärd istället för ett program eller arbetsflöde. Sen går det att göra mycket enklare än vad du tänkte dig. Det finns t ex ingen anledning att begränsa dig till BMP-filer som ska konverteras. Välj istället att helt enkelt byta ut allt som ramlar i mappen till JPG.

 

Börja om med ett nytt Automatordokument.

Denna gång, välj "Mappåtgärd" i dialogfönstret.

post-11102-038938300 1284449562_thumb.png

Peka ut den rätta mappen (eller skapa en ny) som du vill bevaka (i det här fallet har jag skapat en mapp som heter "Byt filändelse").

Dra ut åtgärden "Ändra bildformat". Du kommer att få en fråga om du vill lägga till åtgärden "spara en kopia" först, men det är ju valfritt.

post-11102-071060600 1284449579_thumb.png

Spara mappåtgärden och du är klar.

 

När du nu droppar bildfiler i mappen så ändras de pronto till JPEG-formatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att åstadkomma bevakning av en mapp så ska du välja att skapa en mappåtgärd istället för ett program eller arbetsflöde. Sen går det att göra mycket enklare än vad du tänkte dig. Det finns t ex ingen anledning att begränsa dig till BMP-filer som ska konverteras. Välj istället att helt enkelt byta ut allt som ramlar i mappen till JPG.

 

Börja om med ett nytt Automatordokument.

Denna gång, välj "Mappåtgärd" i dialogfönstret.

post-11102-038938300 1284449562_thumb.png

Peka ut den rätta mappen (eller skapa en ny) som du vill bevaka (i det här fallet har jag skapat en mapp som heter "Byt filändelse").

Dra ut åtgärden "Ändra bildformat". Du kommer att få en fråga om du vill lägga till åtgärden "spara en kopia" först, men det är ju valfritt.

post-11102-071060600 1284449579_thumb.png

Spara mappåtgärden och du är klar.

 

När du nu droppar bildfiler i mappen så ändras de pronto till JPEG-formatet.

 

 

Jag forstår hur du tänker, men jag undrar på om vi inte jobbar på olika versioner av Automator, för i min version på Leopard så ser det inte ut som din bild ovan. Man kan säkerligen göra samma sak med att gå in och välja något alternativ i arkiv eller så, men då gäller det att veta vart, när och hur.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, ok. Sitter på Snow Leopard själv (10.6)

 

Principen är faktiskt densamma, men istället för att först skapa en Mappåtgärd så väljer du att skapa ett anpassat flöde.

Samma sak här, dra bara dit åtgärden "Ändra bildformat". Mer behövs faktiskt inte, för vi kommer att koppla detta till ett mappkommando och det hämtar automatiskt innehåll från mappen och så vidare...så alla de stegen är onödiga.

Spara nu ditt script som insticksprogram (Arkiv - Spara som insticksprogram).

post-11102-045790000 1284560270_thumb.png

I popupfönstret väljer du att döpa ditt insticksprogram och sedan väljer du Insticksfil för Mappkommandon. Leta upp din mapp som ska bevakas genom att välja "Annan" från Bifogad till mappen och bläddra på din hårddisk. I mitt exempel har jag skapat en mapp som heter "bilder2" som jag lagt på skrivbordet.

Slutligen bockar du för Aktivera mappkommandon så att det startar automatiskt. Klar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, ok. Sitter på Snow Leopard själv (10.6)

 

Som du beskriver ovan är det jag har provat på. För att minimera strul-faktorn från min sida så provade jag en gång till och följde jag din instruktioner.

Först arbetsflödet

post-26106-014231000 1284580517_thumb.png

 

Sedan spara

post-26106-029605600 1284581343_thumb.png

 

sedan välja mapp

post-26106-073628500 1284581361_thumb.png

 

När jag gjorde detta för första gången här om dagen så har jag för mig att jag kunde bocka av "aktivera mappkommando", men av någon anledning kan jag inte välja det nu när jag sparar.

Men jag antar att det blir samma sak om jag går in på mappens popupfönster och bockar av aktivera under "ställ in mappkommando" Dessutom kan man välja "stäng av mappkommando" i popupfönstret och då tolkar jag det om om kommandot är aktivt.

 

Oavsett så fungerar det inte. Släpper jag en bild ex. BMP i mappen så förblir den en BMP fil.

 

Jag passar på att slänga in en bonus fråga nu som jag har dig på tråden, Mr Garvin. Jag har ändrat en del andra BMP bilder i ett separat "manuellt" arbetsflöde till JPEG. Nästa problem är då att ett antal av dessa bilder inte syns som miniatyrer i Finder-fönstret. Några jpeg syns, några syns inte. Samma sak för originalbilderna i BMP , upptäckte jag nu. Skumt?

 

/ Even

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har programmerat i 30 år och är inte helt bortkommen med datorer, men just Automator är totalt oanvändbart för så fort jag vill att den ska göra något bortom en simpel översättning av bildformat så är det stenkört.

 

Exempel: Om jag vill att allt som flyttas till eller sparas i "Downloads" ska sparas i en mapp där med namnet "dagens datum", hur i hela fridens namn gör man det i Automator? Det går inte, eller hur? Jag anser att Apple inte tänkt färdigt med programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har programmerat i 30 år och är inte helt bortkommen med datorer, men just Automator är totalt oanvändbart för så fort jag vill att den ska göra något bortom en simpel översättning av bildformat så är det stenkört.

 

Exempel: Om jag vill att allt som flyttas till eller sparas i "Downloads" ska sparas i en mapp där med namnet "dagens datum", hur i hela fridens namn gör man det i Automator? Det går inte, eller hur? Jag anser att Apple inte tänkt färdigt med programmet.

 

För mer avancerade grejer är det väl Applescript som gäller..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mer avancerade grejer är det väl Applescript som gäller..

Jupp, det måste väl vara så.

Men jag tycker fortfarande att Automator är onödigt simpel, kunde ha gjorts lite mer flexibel så att säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...