Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Filtermeny i illustrator?

stumpaan

Recommended Posts

Sitter och studerar och i uppgiften står det: gå till Filter i menyraden, och sedan specialeffekter och väl där väljer du alternativet rundade hörn. Jag hittar ingen filtermeny, eller specialeffekter över huvudtaget.. help me..

Eh...va? Nä, du har helt rätt. Det finns ingen filtermeny i Illustrator. Kanske en dum fråga, men är du helt säker på att det är programmet Illustrator som hänvisas till?

Om du vill skapa en rektangel med rundade hörn i Illustrator så väljer du helt enkelt verktyget för för rektanglar, håller ner musknappen när du trycker på den, och väljer den med rundade hörn.

post-11102-039508800 1284452798_thumb.png

Filtermenyn finns inte från och med CS 4. Illustrator CS 3 och tidigare har en filtermeny.

Jag vet inte riktigt i vilken version filtermenyn kom till. Kanske Illustrator 10 eller något sådant.

effect - stylize - round corners

du måste expanda effekten för att den ska bli permanent i objektet (det är skillnaden mellan filter och effekter)

Jag tycker detta är jättekonstigt för i uppgiften står precis det jag skrev i inlägget och det är i illustratör vi arbetar. Jag har cs5versionen.. Sjukt konstigt detta.. Ja vet att man kan göra rundade hörn genom att använda rektangeln med rundade hörn men vi skulle få lära oss ett annat sätt också. Jag löste det själv tillslut men det fanns ingen filtermeny, läraren hade vi snefel eller nått..

Jag tycker detta är jättekonstigt för i uppgiften står precis det jag skrev i inlägget och det är i illustratör vi arbetar. Jag har cs5versionen.. Sjukt konstigt detta.. Ja vet att man kan göra rundade hörn genom att använda rektangeln med rundade hörn men vi skulle få lära oss ett annat sätt också. Jag löste det själv tillslut men det fanns ingen filtermeny, läraren hade vi snefel eller nått..

du kanske ska läsa alla inlägg i tråden?! som folk redan har förklarat så har det menyvalet tagits bort i nyare versioner av illustrator. ni sitter väl med gamla läroböcker helt enkelt?!

det finns även tips på hur du når funktionen i nyare versioner här ovan. orkar du inte läsa den hjälpen du får, så får du faktiskt skylla dig själv.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...