Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP (mid2010) inget ljud via HDMI


jdandanell

Rekommendera Poster

Blir väl halshuggen som ny användare och en fråga som känns vanlig men jag tycker inte att de andra frågorna är samma som min. Jag köpte en Macbook Pro i våras (nya modellen) och har kompletterat med en "Macline Mini DisplayPort > HDMI-adapter" som jag tror den heter. Det är en adapter som skall kunna skicka både ljud och bild i samma kabel via HDMI och min adapter kollades på Machuset idag för att se om den fungerar... det gör den, de testade med en annan MBP och en av deras TV.

 

Mitt problem är att jag inte får ljud via min Panasonic plasma (TH42PX80E) då det inte dyker upp något i "Systeminställningar / Ljud / Ljud ut". TV'n är relativt ny (säg två år gammal) och har 3 stycken HDMI-ingångar. Jag har testat dem alla med samma resultat.

Jag har testat med två olika HDMI-kablar men det händer inget. Bilden går fint men inte ljudet.

Har jag missat någon inställning på TV'n i menyerna?

Någon som har en Panasonic och fått det att fungera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill tillägga att jag kör HDMI från DVD-spelaren med perfekt resultat så jag har svårt att se att TV'n är begränsningen. Kan man kommit åt någon inställning i OSX som gör att TV'n inte dyker upp i "ljud ut"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en lösning, tydligen stödjer inte min TV "plug-and-play" som ljudkälla. Om jag kopplande in TV'n och sedan startade om min dator med sladdarna i TV'n så dök min TV upp i ljud-ut bland systeminställningarna. Det fungerade klockrent men som sagt, det krävs en omstart med HDMI-kabeln uppkopplad mot TV'n

 

Nu har ingen ens orkat svara på mina inlägg så se det som ren information för er som får samma typ av fel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag hittade en lösning, tydligen stödjer inte min TV "plug-and-play" som ljudkälla. Om jag kopplande in TV'n och sedan startade om min dator med sladdarna i TV'n så dök min TV upp i ljud-ut bland systeminställningarna. Det fungerade klockrent men som sagt, det krävs en omstart med HDMI-kabeln uppkopplad mot TV'n

 

Nu har ingen ens orkat svara på mina inlägg så se det som ren information för er som får samma typ av fel

Uppskattas! :yeahbaby:

 

Testa också ifall Macen vill kännas vid adaptern som ljudkälla ifall du växlar hdmi-ingång fram och tillbaka på teven.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppskattas! :yeahbaby:

 

Testa också ifall Macen vill kännas vid adaptern som ljudkälla ifall du växlar hdmi-ingång fram och tillbaka på teven.

Ja, jag kunde rycka ut hdmi-kabeln och byta till en annan ingång samt byta på fjärrkontrollen och macen hittade ljudkällan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Det bör räcka med att enbart växla hdmi-ingång fram och tillbaka via fjärren utan att du rycker kabel. Det är en typisk standardfix när handskakningen inte går igenom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör räcka med att enbart växla hdmi-ingång fram och tillbaka via fjärren utan att du rycker kabel. Det är en typisk standardfix när handskakningen inte går igenom.

Men det löste ju inte problemet från början. Man var tvungen att starta om datorn med kabeln i TV'n för att det skulle dyka upp något externt i "ljud ut". Det spelade ingen roll om man så bytte fram och tillbaka mellan HDMI-ingångarna eller ryckte kablar, det dök inte upp något innan datorn startades om. När detta sedan var gjort så kunde man växla fram och tillbaka och även rycka ut kabeln utan att tappa ljudkällan i systeminställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag har precis kopplat in min Macline adapter och kopplat via både förstärkare och min Panasonic PV60. Bilden är inga bekymmer och det fungerar bra med både Plex och Boxee förutom ljudet

 

Det enda som finns i systeminställningar/ljud/ljud ut är:

 

Inbyggda högtalare

Soundflower (2ch)

Soundflower (16 ch)

 

Ingen HDMI någonstans.

 

Har provat att starta om iMac flertalet gånger med koppling direkt till TV resp. förstärkare utan något postivt resultat

 

Jag har en en iMac 21,5" 3.06 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB 1067 MHz RAM; ATI Radeon HD 4670:

 

MVH Kribban

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en en iMac 21,5" 3.06 GHz Intel Core 2 Duo, 4GB 1067 MHz RAM; ATI Radeon HD 4670:

Jag tror inte att iMacarna har ljud i mini-displayporten. (Men rätta mig gärna om jag har fel, tillsammans med en länk till en sida på apple.com där det står ifall det finns ljud i den porten.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://support.apple.com/kb/TS3065?viewlocale=sv_SE

 

funderar på om det beror på att min förstärkare bara har HDMI 1.2a?

Intressant artikel. Det finns nämligen ingenting på http://www.apple.com/se/mac/ eller på http://store.apple.com/se som säger huruvida man kan få ut ljud i mini-Displayporten. Suck...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

While the DisplayPort specification is capable of supporting digital audio, the older 2009 line of MacBooks and MacBook Pros are unable to provide an audio signal through the Mini DisplayPort, and only do so over USB, Firewire, or the audio line out port instead (the April 2010 line of MacBook Pro, however, supports this[15]). This can present a problem to users who intend to connect their computers to HDTVs using a Mini DisplayPort to HDMI adapter. To work around this issue, some third-party manufacturers have created adapters that plug into both the Mini DisplayPort (for video) and a USB port (for audio) or Mini DisplayPort (for video), a USB port (for power) and the optical out (for audio); either option terminating with a single female HDMI connector, thus allowing both video and audio to be channeled over the one HDMI cable.[23]

http://en.wikipedia.org/wiki/Mini_DisplayPort

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant artikel. Det finns nämligen ingenting på http://www.apple.com/se/mac/ eller på http://store.apple.com/se som säger huruvida man kan få ut ljud i mini-Displayporten. Suck...

 

Jodå, på denna sida kan man utläsa att det går med Griffins adapter: "The Apple Mini DisplayPort supports audio and video on all MacBook Pro mid 2010 models as well as all 21.5-inch and 27-inch iMacs." Samtidigt kan jag passa på att nämna att Maclines adapter, enligt dem själva i mail till mig, inte har ljud i sin MDP-HDMI-adapter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, på denna sida kan man utläsa att det går med Griffins adapter: "The Apple Mini DisplayPort supports audio and video on all MacBook Pro mid 2010 models as well as all 21.5-inch and 27-inch iMacs." Samtidigt kan jag passa på att nämna att Maclines adapter, enligt dem själva i mail till mig, inte har ljud i sin MDP-HDMI-adapter.

Jo, men hur ska man hitta den informationen?

Jag menade att det inte står någon som helst info på sidorna som handlar om datorerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, på denna sida kan man utläsa att det går med Griffins adapter: "The Apple Mini DisplayPort supports audio and video on all MacBook Pro mid 2010 models as well as all 21.5-inch and 27-inch iMacs." Samtidigt kan jag passa på att nämna att Maclines adapter, enligt dem själva i mail till mig, inte har ljud i sin MDP-HDMI-adapter.

 

Hej!

 

"Macline Mini DisplayPort > HDMI-adapter" för 199:- från Macoteket fungerar bra med både ljud och bild.

Jag använder MBP 13" (mid 2010).

I beskrivningen på Macoteket för denna adapter står uttryckligen att den fungerar med både ljud och bild.

/Stewi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...