Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köp av macbook Pro 15" - är i7 och 7200-disken värt vad det kostar


gabbbahey

Rekommendera Poster

Hej

Jag har möjlighet att genom jobbet köpa en macbook pro.

 

Sitter och funderar kring hur väl utrustad maskin jag ska beställa.

Vad som är helt klart är att jag ska ha en 15" med tillägg av anti glare skärm.

 

Vacklar dock mellan 2.53 GHz i5 och 2.66GHz i7.

Och mellan 5400- och 7200-disken.

 

Första tanken var att go all in. Jag jobbar visserligen nästan bara i CS4 och tror nog att i5 räcker långt. Men å andra sidan så handlar det ju bara om ett påslag på 1600:- för rappare processor och runt en femhundring för snabbare hårddisk. Jag tyckte att det var en bra investering för andrahandsvärdet.

 

Men så hörde jag nånstans att det är ganska stor skillnad i värmeutveckling och oväsen på 5400 och 7200-disken, är det någon som har erfarenhet av detta? Självklart vill jag ha en så snabb hårddisk som möjligt. Jag kommer gå över från min nuvarande iMac (mid 07) och jag vill inte känna att den här disken känns långsam gentemot imacens. Men samtidigt vill jag inte ha brännmärken på låren och känna irritation över oväsen.

 

Jämförelser i5 och i7 emellan har jag läst en massa. Det är ju inte så enormt stor skillnad. Utan i det fallet så handlade det väl mest om att det inte var så fruktansvärt mkt pengar extra att lägga upp när man ändå höll på. Men det är kanske bättre att spara de pengarna till lite mer ram-minne?

 

Jag förstår att det kanske inte går att säga vad jag bör göra. Mitt behov är ju ganska individuellt. MEN det vore intressant att höra hur andra i min situation har resonerat vid sitt val!

 

tack på förhand!

mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5400rpm bytes med fördel ut mot SSD disk för snabbhet och mindre värmeutvekling.

SSD disk köpes separat för att spara pengar.

 

i5 eller i7???

Du väljer efter behov, men det lilla extra i7:an ger är för mig inte värt pengarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5400rpm bytes med fördel ut mot SSD disk för snabbhet och mindre värmeutvekling.

SSD disk köpes separat för att spara pengar.

 

i5 eller i7???

Du väljer efter behov, men det lilla extra i7:an ger är för mig inte värt pengarna

 

 

Det är väl lite vad jag känner ang processorn också... Känns som väldigt lite extraskjuts där.

Får se hur rik jag känner mig när jag sak beställa.

 

Däremot HD: SSD är inte aktuellt just nu, däremot möjligt att det är nåt jag investerar i om nåt år när jag sparat ihop kosing igen och priserna gått ner lite mer.

Så om man ser till min verklighet just nu: Är 7200 enbart ett uppköp - en femhundring i sammanhanget är ju knappt nåt - eller finns det många nackdelar också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det som i7 kostar extra är om sagt inte värt pengarna..

 

och satsa på en SSD-disk istället...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

8 gig internminne och en uppdatering till Photoshop CS5, det är där du hittar störst vinst. i7 snabbare än i5, 7200 varv snabbare än 5400 varv – många bäckar små.

post-244-030578500 1284484151_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 gig internminne och en uppdatering till Photoshop CS5, det är där du hittar störst vinst. i7 snabbare än i5, 7200 varv snabbare än 5400 varv – många bäckar små.

post-244-030578500 1284484151_thumb.png

 

Hej.

Sitter i samma sits också och funderar på 5400 eller 7200 HDn. Kan vi få klarhet i om den snabbare HDn bränner hål på brallorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, värmeutvecklingen är försumbar... finns verkligen ingen nackdel med 7200 RPM, varken ljud, temp eller prestandamässigt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, värmeutvecklingen är försumbar... finns verkligen ingen nackdel med 7200 RPM, varken ljud, temp eller prestandamässigt....

 

Tackar för infon.

Då tar man en sådan, utifall att det blir ett köp.

SSD kommer senare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en sådan här.

Körde på mellanmodellen. Prisskilnaden inte så stor när man valde 7200rpm.

best.tiff

 

 

Non glossy utlåtande kommer när jag får MBP´n och orkar skriva.

Den dyker kanske upp nästa vecka och då är jag i norge. Inte kul, men...på något sätt ska man finansiera sakerna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en sådan här.

Körde på mellanmodellen. Prisskilnaden inte så stor när man valde 7200rpm.

best.tiff

 

 

Non glossy utlåtande kommer när jag får MBP´n och orkar skriva.

Den dyker kanske upp nästa vecka och då är jag i norge. Inte kul, men...på något sätt ska man finansiera sakerna

 

Hur lyckades du får det där priset? När jag matar in samma konfiguration kostar burken 21.655 inkl moms. Det skiljer ju drygt 2000:-!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lyckades du får det där priset? När jag matar in samma konfiguration kostar burken 21.655 inkl moms. Det skiljer ju drygt 2000:-!

 

Snygghets rabatt. Var dessutom nykammad och ny duschad.

 

Nej, det var frugan som köpte den med hennes CSN kort. Jag betalade den med mitt AMEX kort, så snart blir det flyg till Thailand i BIZ-klass för två! rockapa.gif Tackar så mycket SAS/ Americanexpress!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...