Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dags att byta från PC till Mac, till iPad direkt, eller?


seostudent

Rekommendera Poster

Som gammal inbiten Windows-användare har jag kämpat emot länge.

När jag suttit med blåskärmar har jag ibland önskat att jag var grafiker eller musiker,

för de verkar ha en tradition att använda mac.

 

Jag köpte en bärbar windowsdator med i7-processor förra veckan, som har fyra (quadro) kärnor , som borde fungera tillfredsställande.

Väl hemma tyckte jag att det tog tid att öppna program, så jag spelade upp en youtube-video, och den hackade flera gånger,

trots att buffringen låg en bit framför, så det var datorn som var flaskhals. Tillbaks med skiten till butiken, betalade gladeligen 600 kr

som de tar för mjukvaruåterställning, för att slippa jobba i halvfart de närmaste tre åren.

Efter att ha haft en iphone 3gs köpte jag en iphone 4, som också påverkar mig att vilja byta till mac.

 

 

Klarar man sig med en iPad eller behöver man en bärbar mac också? Vad föreslås i så fall?

Jag jobbar och leker 8-10 timmar om dagen med datorn här hemma.

Då tänkte jag använda iPad som en stationär dator, och koppla in externt tangentbord+mus+ev. bildskärm.

Detta för att det är smidigt att ta med sig senaste versionen av allt, och inte byta dator. Annars finns det säkert synkningsmöjligheter

mellan en annan bärbar mac och iPad?

Har en fast lina på 24 megabit från Comhem som borde kunna nyttjas då uttag för både RJ45 nätverkskabel och usb finns på modemet.

 

Jag brukar ha 5-10 Firefox flikar eller mer öppna samtidigt då jag surfar. Klarar iPad det?

Tills den får utskrifts-rutiner i nästa uppdatering, kan man mejla det till en annan dator för utskrift eller göra pdf eller...?

Med andra ord: vad kan man inte göra på en iPad som man kan göra på en ny,bärbar mac?

 

Kan man ha ett annat svenskt tangentbord, med sladd eller trådlöst,

tills det kommer ett svenskt med docka i? EDIT: IQ fiskmås har uttalat sig:

Vad är meningen med svenskt tangentbord då allt är på engelska på datorn.

 

Bye Bill gates,

seoStudenten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan att ha sett eller kört iPad har jag den uppfattningen att det är ett bra komplement till en riktig dator. Inget man kör solo med annat om man vill läsa en ebok, surfa och göra enkla saker. Skaffa en stationär Mac, tex en Mini eller iMac och var fri och obunden med iPad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utav de erfarenheter jag har av Ipad så skulle jag säga att ha endast en sådan som dator blir väldigt begränsande. Ett komplement, absolut. Men inte bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vettigaste är väl att köpa MBP om man ska vara rörlig och ha en dator.

Tror inte att t.ex ett excel ark är så roligt att jobba med på en iPad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du dissar en laptop med i7 processor och funderar på en iPad i stället?? Hoppas du är ironisk :P

Som att byta en BMW 523 mot en Skoda Fabia ungefär. iPad (ursäkta alla iPad-ägare) är något man köper när man har för mycket pengar och redan har iPhone + riktig dator..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en MBP 15 tums förra veckan.. Min första mac och jag är helt nöjd. Du kommer inte ngra dig. tar en tid att komam in i det helt inte riktigt där än men på god väg.

 

Man stör sig ngn dag på att en delete knapp inte finns eller annan kombination för att skriva : @ men det försvinner snabbt.

 

Men helt klart en riktig dator och inte bara ipad.

 

//Pechas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ipad kräver att man har en dator med itunes annars kan du inte uppdatera den, du kan inte synka information till den, du kan inte köpa appar utan ituneskonto (vilket du bara kan skapa på en dator) osv osv.

Ipad är en förlängning av en dator. Det är ingen dator i sig själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du dissar en laptop med i7 processor och funderar på en iPad i stället?? Hoppas du är ironisk :P

Som att byta en BMW 523 mot en Skoda Fabia ungefär. iPad (ursäkta alla iPad-ägare) är något man köper när man har för mycket pengar och redan har iPhone + riktig dator..

 

 

Håller med, att fundera på att koppla tangentbord och mus till en iPad och köra som stationär dator när man tycker att en i7 flaskar var det roligaste på länge.

 

Som student skulle jag gå på en MBP och visst om csn är så generösa så varför inte ta en ipad med. Skönt att ha när man ligger i soffan eller sängen men den ersätter ju inte en dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte koppla mus till ipad, ej heller extern skärm. Tv går ju i och för sig.. Det enda jag saknar nu är att det ska gå att streama musik från ipoden på ipaden till airplay eller vad det nya nu hette :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, Macfolk!

 

Det behövs helt klart en "riktig" mac + iPad för att få bru...för att vara ultraportabel. Jag misstänkte det men hade lite önsketänkande.

MBP ska undersökas. Fast priset drar iväg rejält från 13" till 15": http://www.apple.com/se/macbookpro/

Var nere på InLife på Sergels Torg idag och köpte fodral till iphone4, och där fanns ett gäng bärbara.

Det blir nog aldrig mer en stationär.

 

Slutsats: En bärbar mac nu,

och en iPad i mitten på nästa år när den har face-kameror, vassare batteri och stöd för alla externa program samt flashstöd.

Önsketänkande nu igen, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev ett fett vrålåk med V8 för 13 lax:

http://www.computerc...aspx?id=4612999

http://www.asus.se/product.aspx?P_ID=8je5Ot4HBnKOdT81

Så jädra kul att använda: ALLT är blixtsnabbt.

7200 rpm snabb HD och fantastiskt höga värden på Klassificering:

klassificera.jpg

 

 

Nu klarar jag mig ett par år med denna.

Fast det blir en iPad oxå när den släpps med ny kaross.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det pratas en del om Apples fantastiska designavdelning. Ytterligare ett exempel på varför.

Säkerligen en mycket bra dator och jag hoppas att du blir riktigt nöjd men gudars skymning vad gräsligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpte en MBP 15 tums förra veckan.. Min första mac och jag är helt nöjd. Du kommer inte ngra dig. tar en tid att komam in i det helt inte riktigt där än men på god väg.

 

Man stör sig ngn dag på att en delete knapp inte finns eller annan kombination för att skriva : @ men det försvinner snabbt.

 

Men helt klart en riktig dator och inte bara ipad.

 

//Pechas

 

 

Tips! Om du vill åt delete-funktionen så fungerar Function+Backspace! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det pratas en del om Apples fantastiska designavdelning. Ytterligare ett exempel på varför.

Säkerligen en mycket bra dator och jag hoppas att du blir riktigt nöjd men gudars skymning vad gräsligt!

 

Ja dessvärre är det ju så att det finns ryska stridsvagnar som är snyggare designade än PC-laptops..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...