Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Koppla ström direkt till batteri-stiften i datorn?


thomas89

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Jag har en gammal PowerBook G4 utan strömkabel och med helt dött batteri - dessutom är skärmen spräckt på den.

Då jag inte är "jätte rädd" om den - men ändå vill veta om den fungerar ( bortsett från den spruckna skärmen ) så vill jag testa få liv i den, vilket kan bli ett dilemma utan strömkabel.

 

Om jag lägger datorn upp och ner, tar ut batteriet så jag har "batteri-stiften" i datorn emot mig så sitter det 6 stift i rad.

Undrar om man på något sätt kan koppla en kabel till två av dessa stift ( plus / minus ) och få igång datorn - så datorn tror den går på "batteri", och i så fall vilka av dessa två stift ( från vänster till höger ) jag skall använda till plus respektive minus - samt vilken strömstyrka jag ska köra min universal-adapter på?

 

Extremt tacksam för svar!

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog köpa en ny laddare/strömsladd.... det där blir nog väldigt farligt, behöver du fråga om de, då ska du inte göra de.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog köpa en ny laddare/strömsladd.... det där blir nog väldigt farligt, behöver du fråga om de, då ska du inte göra de.

 

Ström och jag går ihop lika bra som barn och godis!

Jag skulle aldrig leka med det om jag inte visste vad jag sysslade med.

 

Men bara för att jag kan ström - och har jobbat på dataservic, och sysslat med tekniska saker under alla mina år behöver det inte betyda att jag "måste veta" vilka stift som är vilka på just en PowerBook G4 (som jag aldrig behövt skruva/leka med).

 

Så vore tacksam om vi kunde hålla oss "on topic", istället för att diskutera tankar kring det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker du tänker helt rätt thomas89. Jag har för mig att det finns scheman på nätet som visar olika kontakter och vad de olika stiften i kontakterna är till. Problemet är bara att jag kommer inte ihåg var jag har sett det :S

 

Ska kolla lite och se om jag hittar på det igen men jag lovar inget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- samt vilken strömstyrka jag ska köra min universal-adapter på?

3-4 Ampere räcker säkert. Men vilken spänning du ska ha vet jag inte, det står väl på batteriet, kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det är flera kontakter kan innebära att du skall ge datorn flera olika spänningar. Vanligast är 5V och 12V. Kan stå på batteriet som Telly82 nämnde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...