Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Datorn bytte själv startskiva, men inte i inställningar

e-snobben

Recommended Posts

När jag slog på datorn nu på morgonen så dröjde det väldigt länge innan nåt hände. Jag var nära att tvinga omstart med att hålla inne strömbrytaren. Men så kom den igång, bara det att det var min backupskiva den startade ifrån. I inställningar var däremot min ordinarie hårddisk startskiva. Jag valde att starta om och det fungerade. Får väl som vanligt köra lite tester med TechTool, reparera skivbehörigheter och sånt, men vad felet ha berott på?

Thomas Ytterberg

Sannolikt svarade inte den interna hårddisken vid Macens startsekvens och då går EFI igenom andra anslutna diskar och letar efter startbara OS X-versioner. Ifall det upprepar sig fler gånger är det ett tecken på att den interna disken håller på att gå sönder.

Thomas Ytterberg

Börja med en vanlig Skivkontroll. Kan ju vara så enkelt att filkatalogen inte är 100 procent.

Började med att reparera skivbehörigheter. Flash nånting behövde repareras.

Kontrollerade startskivan och fick detta resultat.

post-528-066769900 1284386430_thumb.png

Startade om från andra hdn, kontrollerade och reparerade.

post-528-061060600 1284386499_thumb.png

Funderade om det kunde vara partitionen Macintosh HD som hade nåt fel varför jag markerade den skivsymbol som anger hårddiskens typbeteckning. (Ser nu att det inte verkar spela nån roll vilken enhet man markerar, den heter ändå Macintosh HD i rapporten.)

post-528-024358200 1284386641_thumb.png

Nähä, inget fel där. Kontrollerade därför Macintosh HD igen.

post-528-036430900 1284387087_thumb.png

Nu verkar alltså även Macintosh HD vara felfri trots att skivverktyg tidigare inte kunde reparera den. :blink:

Har även kört TechTool och där fanns inget att klaga på heller.

post-528-019540700 1284387265_thumb.png

Det brukar behövas 2-4 körningar med Skivverktyget om man får den typ av meddelandet du fick, eller så tillgriper man Tech tool eller Diskwarrior omgående.

Thomas Ytterberg

Mycket möjligt. Är det något knas med filkatalogen kanske inte exakt rätt filer hittas varpå EFI efter en väntan (timeout) försöker starta från nästa hårddisk med OS X på.

Mycket möjligt. Är det något knas med filkatalogen kanske inte exakt rätt filer hittas varpå EFI efter en väntan (timeout) försöker starta från nästa hårddisk med OS X på.

Tack för hjälpen!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...