Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Har jag gjort bort mig?


U.W.J

Rekommendera Poster

Hej!

 

Inhandlat ny MacBook pro och undrar om jag gjort bort mig genom att överföra alla program från gamla datorn till den nya genom att använda flyttassistenten?

Tyvärr gick det ej att välja vilka program som skulle överföras - så den tog rubbet så får jag väl annullera de som jag ej vill ha kvar. Borde jag istället ominstallerat programmen för sig? Vilka fördelar är det i jämförelse med att som jag flytta över med flyttassistenten?

 

OM jag nu har gjort bort mig - hur bör jag göra för att ställa tillbaka datorn I samma skicka som innan jag kopierade över programmen till den nya datorn? Räcker det med att dra de program jag vill ta bort till papperskorgen eller finns det bättre sätt?

 

Tack för era tips och hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hade kunnat avinstallera program i den gamla datorn som du inte behöver, innan du körde Flyttassistenten.

Avinstallera program gör man genom att dra programsymbolen till papperskorgen och sedan tömma papperskorgen. I många fall räcker det med detta. Flera program kommer med sina egna avinstallerare, du behöver då leta upp original-skivan eller original-filen om du har köpt programmet på nätet. Många programtillverkare har avinstalleringsinformation med i dokumentationen för programmet, kan även finnas i en separat läs-mig, read-me, fil.

 

En del program lägger inställningsfiler i Biblioteks-mappen. Ett sätt är att ange programmets namn i sökfältet för Spotlight, eller programtillverkaren, och se vad du får för träffar.

 

Annars är ett enkelt sätt att avinstallera prorgam - att skaffa ett program typ CleanMyMac, den gör jobbet åt dig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om allt fungerar så är det väl inget att bråka om..?

...

Det bästa är ju att ha en installation från programmets originalskiva så man slipper osäkerheten i om det har hänt nåt med programmet på den andra hårddisken eller i flytten. Men är du osäker så ominstallera programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Nackdelen med flyttassistenten och programflytten är att den flyttar *alla* program, inklusive sådant som ligger på systemnivå vilket kan vara vilket skräp som helst man glömt bort att man körde på den gamla datorn. Skräp som inte alltid är kompatibelt med ny hårdvara eller nyare OS X-versioner. En stor svaghet hos OS X i och med 10.6 är att det inte längre finns något arkivera/installera som återställer själva OS X till sitt ursprung och rensar ut alla tredjepartinstallationer från systemet.

 

Tricket är att börja om, formatera hårddisken, installera OS X och sedan överföra användaren men inte programmen. Dessa installerar man sedan om i den mån det behövs, som Adobe CS-sviten och liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK - har bestämt mig att vara grymt noga med vad jag installerar på min nya MBP och det lutar emot att formatera en dator jag haft i 3 dagar :(

 

Men antar att det är kanske det enda raka för att få 100% rent o snyggt igen..

 

Sen installera program för program och ha järnkoll..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

OK - har bestämt mig att vara grymt noga med vad jag installerar på min nya MBP och det lutar emot att formatera en dator jag haft i 3 dagar :(

Det tar 30 - 45 minuter plus tiden för flytt vilket kan vara en rejäl tidsvinst jämfört med att manuellt leta program och "döda" dem vilket kräver extraprogram eller besvärjelser i terminalen. Så tillsammans med vetskapen om att du nu sitter med en ren OS X-installation lär det i slutändan bli det bästa. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...