Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ryckig bild på TV men inte på datorn?


pierreaxelsson@gmail.com

Rekommendera Poster

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar
pierreaxelsson@gmail.com

Vet de inte på LG-supporten så vet ja inte vad jag ska göra mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du testade med en tvix? Hade du den inställd så den valde upplösning och hertz automatiskt. Finns en inställning som heter typ auto switch 24hz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Ändrade till det nu och det funkar!! Ska man alltid köra 720/1080 i bara 24hz?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör alltid 1080 med 24 auto switch, då ändrar den själv till rätt hertz. Sen finns det ju nativ resolution med, lite mer komplicerat men då skalar Tvn upp filmen ist för boxen. Men kör som du gör nu om det funkar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Oki, men om man vill koppla macen till tvixen, hur gör man då? Behöver man något program? Och hur fixar man så extern hdd ntfs går att skriva i Mac ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du laddar ner ett program till macen som heter nsf share så kan du streama från hdn på macen till tvixen. Ntfs går nig inte skriva till från macen, kanske med nåt tillägg googla det. Eller stoppa hdn i tvixen så kan du kanske ladda upp via ftp till den från macen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Funkar ju nu med 24hz inställt men är det verkligen rätt att köra 24hz? Han jag lånat mediaspelaren av kan spela upp filerna ( 720p) i 60hz. Är ju jobbigt att kolla på 24hz, bluray är väl i 120hz egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bytar bara till 24hz om materialet (filmen) är det. Ja blueray är 24hz och ska ses i det. Kör du i 100Hz (fejkat) som vissa tv har så får du inte den bilden som filmaren hade tänkt och du kan få skumma effekter som inte ska vara där. Jag tycker inte det är jobbigt att kolla 24hz, blir inte som om du skulle kolla på en crt skärm i 24hz direkt. Spelar du dem i 60Hz kommer du få judder (ryck i ex panoreringar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den bytar bara till 24hz om materialet (filmen) är det. Ja blueray är 24hz och ska ses i det. Kör du i 100Hz (fejkat) som vissa tv har så får du inte den bilden som filmaren hade tänkt och du kan få skumma effekter som inte ska vara där. Jag tycker inte det är jobbigt att kolla 24hz, blir inte som om du skulle kolla på en crt skärm i 24hz direkt. Spelar du dem i 60Hz kommer du få judder (ryck i ex panoreringar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Har du kopplat en extern hdd till din tvix ? Jag har nu kopplat in min seagate som är formaterad i "mac os extended" men tvixen kan inte läsa den? Vilket format skall jag ha ? Har jag ntfs så kan ju inte macen skriva till disken..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en gammal dell som står som "server" till tvixen.

Ja det är lite lurigt det där med formaten, FAT32 klarar inte stora filer, NTFS funkar inte på mac, och HFS+ funkar inte på tvixen.

 

Alternativ

1: Formatera den externa till HFS+ och ha den inkopplad i macen och streama till tvixen

2. Sätt den externa på tvixen via USB och kör FAT32 men klarar inte stora filer....

3. Om du har en gammal pc, räcker med 500mhz. Ha den som en filserver

4. Ha en tvix som tar intern HD och ladda upp filerna via FTP till den från macen

5. Ha filmern apå macens interna HD och streama dem därifrån till tvixen

 

Eller försök fixa så macen kan skriva till NTFS, hitta det på google: http://www.lifehack.org/articles/lifehack/how-to-read-and-write-ntfs-windows-partition-on-mac-os-x.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Kör gärna på alternativ 5 med tanke på att jag har 500gb på min dator. Har googlat och försökt hela dagen få tvixen att hitta min utdelade "filmer" mapp med en nätverkskabel men utan resultat. Jag hittar dock tvixen från datorn men alltså inte tvärt om..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Yes men har nån "gratis" version. Ska man köra automatisk dhcp ? Har lagt till mappen i shared men får unable to connect i tvixen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Kör som du har det och startat om datorn. " kan ej ansluta till servern" . Vad skall man ha för inställningar på tvixen ? Kör DHCP nu både på dator och tvix. skall man skriva in datorns ip under nätverksdisk 1 ? ( Normal(NFS) står det där nu )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja du måste skriva in datorn ip och du ska välja NFS i tvixen, sen måste du även skriva in den exakta sökvägen som du delat på macen i tvixen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Skrev in sökvägen som /Users/Axelsson/Movies exakt som det står i NFS manager.. fortfarande ingen kontakt och kan inte pinga datorn. Även skrivit in datorns ip. Skall man skriva i någon dns osv ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade precis att bara välja nfs och skriva in macens ip och kunde pinga den direkt. Verkar vara något annat som strular med nätverket eller routern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Ah förhoppningsvis så hittar LG en lösning på problemet med mac-mdp-hdmi-tv så slipper jag köpa en mediaspelare nu när jag inte får det att fungera heller..tack så mkt för hjälpen så länge!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar ju nu med 24hz inställt men är det verkligen rätt att köra 24hz? Han jag lånat mediaspelaren av kan spela upp filerna ( 720p) i 60hz. Är ju jobbigt att kolla på 24hz, bluray är väl i 120hz egentligen?

 

Nej bluray är 24Hz dvs 24 bildrutor per sekund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Har nu fått en ny mac men problemet kvarstår. Rycker oavsett vad jag kör för hz samt oavsett om det är HDTV.avi .img .mkv samt 720p/1080p. Får bli ett nytt samtal till apple i e.m..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

En ny Mac kommer inte att hjälpa utan problemet ligger någon annanstans. Eftersom det också ryckte i mediaspelaren du testade är det antingen teven eller filerna som ligger bakom rycken. Sannolikt teven. Vad är det för modell?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Det är en LG 42LD650N . Jag testade med en polares PC idag och det var samma sak där, oavsett vad det är för typ av fil man spelar upp. Testade även att köra dvdfilm i mitt xbox och det ryckte där med. Får försöka mer med LG-supporten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...