Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ryckig bild på TV men inte på datorn?


pierreaxelsson@gmail.com

Rekommendera Poster

pierreaxelsson@gmail.com

Hej!

Jag har en ny macbook pro 15" och kör minidisplay -> hdmi (ljud + bild).

Problemet är att filmerna laggar ( oavsett upplösning ) på tvn men inte på datorn. (Speciellt när det händer mkt samtidigt i filmen)

Vad beror detta på ?

HDMI-kabeln kostade 199:- (2m) onoff - och mdp-hdmi adaptern kostade 295:- macsupportbutik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Created
  • Senaste svar
Thomas Ytterberg

Skapa en ny tråd istället för att lyfta på årsgamla ämnen som handlar om något helt annat! :policeman:

 

Problemet kan bero på att du kör fel upplösning och frekvens mot teven. Då upplevs bilden ryckigare i rörelser. Om det nu är ryckighet du menar med "laggar"? Ordet syftar normalt på fördröjning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Så vad skall jag ställa in för frekvens och upplösning på tvn? Kör nu 1080p och 60hz på tvn - 1680x1050 på datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vad skall jag ställa in för frekvens och upplösning på tvn? Kör nu 1080p och 60hz på tvn - 1680x1050 på datorn.

 

 

Du ska använda den frekvens som filmen är inspelad i samt den upplösning din tv har.

 

Om det nu är det som är problemet. Kan vara din dator som inte klarar av att spela upp klippet.

 

Vad använder du för program för uppspelning? Har du provat plex?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Hej! Har testat med vanliga dvd-rip filer också och det är samma problem där. (men som sagt det rycker inte på datorn utan endast på tvn) Min tv har upplösning på 1080p så det borde vara rätt. Har testat massa olika hz/upplösningskombinationer men inget hjälper.

 

Testat plex, hjälpte inte..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PAL DVD ska spelas u i 50Hz eller multipel av 50.

NTSC DVD ska spelas upp i 60Hz eller multipel av 60.

Bluray i 24Hz eller multiple av 24.

 

När hackar det? När det panorerar?

Stäng av alla bilförbättringsfunktioner i din TV. Sånt brukar bara göra saker sämre.

Spelar du upp på bägge skärmarna samtidigt? Prova isf att bara spela upp på tvn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Vad menas med panorerar? Det hackar till i genomsnitt var 5e sekund kanske eller vid häftiga rörelser/ snabba rörelser i bilden. TVn är 100hz. Min förra dator körde jag via vga och då hade jag inte detta problemet. Kan jag köra macen med vga också?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menas med panorerar? Det hackar till i genomsnitt var 5e sekund kanske eller vid häftiga rörelser/ snabba rörelser i bilden. TVn är 100hz. Min förra dator körde jag via vga och då hade jag inte detta problemet. Kan jag köra macen med vga också?

 

 

Stäng av 100Hz läget om du har det på. Kanske är därför

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En mac kan inte skicka ut 24p signal, om det är sånt material så kommer du alltid få judder (ryck), går med lite meckande att fixa men då kommer du få ljudet osynkat, så pest eller kolera :).

 

Men dvd, både ntsc o pal ska funka!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Hittar ingenstans där jag kan ändra HZ i tv-menyn.. förstår inte att det kan va så svårt att få stabilt flyt när jag har splitter ny LG tv, ny macbook pro och hdmikoppling..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Det blev bättre men 24hz när jag spelade upp HDkvalite men inte helt bra ändå, och dvd-r är hemskt att se på oavsett hz.. tror ni jag slipper felet om jag kör minidisplay-vga ? ( om det finns sådana adaptrar) .

Det flöt nämligen när jag körde min gamla pc till tvn via vga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

1080i rycker också till. Ungefär var 5e sekund som att bilden försöker "jaga ifatt sig själv" . Antar att jag får testa med en extern mediaspelare istället..tycker dock att det borde funkat utan..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ska kolla mycket film rekommenderar jag verkligen en dedikerad mediaspelare!! Titta på Tvix HD N1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Om du ska kolla mycket film rekommenderar jag verkligen en dedikerad mediaspelare!! Titta på Tvix HD N1

 

Tack! Får kolla upp den, kan den även lägga till undertexter och spela upp .mkv osv.. ?

Ursäkta om det var en dum fråga, men aldrig använt mediaspelare tidigare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

1080i rycker också till. Ungefär var 5e sekund som att bilden försöker "jaga ifatt sig själv" . Antar att jag får testa med en extern mediaspelare istället..tycker dock att det borde funkat utan..

Detta skulle mycket väl kunna vara relaterat till allmänna prestandaproblem, otillräckligt med internminne, en process i bakgrunden förhindrar ett jämnt flöde från hårddisken etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Får kolla upp den, kan den även lägga till undertexter och spela upp .mkv osv.. ?

Ursäkta om det var en dum fråga, men aldrig använt mediaspelare tidigare..

 

Japp, klarar undertexter, xvid, dvd, mkv, bluray image.... allt som jag hittat har funkat! Verkligen mycket smidigare än att köra på datorn tycker jag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Japp, klarar undertexter, xvid, dvd, mkv, bluray image.... allt som jag hittat har funkat! Verkligen mycket smidigare än att köra på datorn tycker jag!

 

 

Ok skitbra, har märkt att det bara rycker till på stora tv-apparater, problemet finns inte på mindre. ( Stora= 42" , de små jag har testat är 32/37"" )

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok skitbra, har märkt att det bara rycker till på stora tv-apparater, problemet finns inte på mindre. ( Stora= 42" , de små jag har testat är 32/37"" )

 

 

 

 

Låter väldigt konstigt! Men har du pengar hade jag hade iaf satsat på en "riktig" mediaspelare

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Detta är sjukt, när ja kollar på 720p från en mediaspelare tvix så är bilden fortfarande ryckig..antar att jag får ringa LG-supporten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det nåt skumt med din tv, finns inga inställningar? Stäng av alla bildflrbättringar, 100hz och liknande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

pierreaxelsson@gmail.com

Under bildinställningar kan man bara ändra färg kontrast osv..knepigt att det fungerade med vga med min förra dator. Finns det inte minidisplayport -> vga ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...