Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kluriga frågor om det mesta...men inte om Mac


Pocahontas

Rekommendera Poster

Kan inte minnas att vi har en tråd där vi kan ställa frågor som är svåra att googla fram svar på...

 

Här ska ni få en som är lätt för mig som gjort det i 30 år..men som antagligen ni inte gjort någon gång..( biodlare får inte svara ;) )

 

Hur stor volym ( i liter) blir det om ni blandar 3 kg socker med 2 liter vatten? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte minnas att vi har en tråd där vi kan ställa frågor som är svåra att googla fram svar på...

 

Här ska ni få en som är lätt för mig som gjort det i 30 år..men som antagligen ni inte gjort någon gång..( biodlare får inte svara ;) )

 

Hur stor volym ( i liter) blir det om ni blandar 3 kg socker med 2 liter vatten? :borstatanderna:

 

Läste nu att biodlare inte får svara. Sorry! Raderar svar och hoppas att ingen läste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte att ni kan räkna fram detta..

 

En halv liter socker vägde ungeför 500 gr mätte jag upp i morse....

men hur många liter blir det när jag blandat socker och vatten??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gissar på 3 liter då bara för att gissa nåt. Väntar med spänning på svaret.

 

Du brukar ju gilla kluriga problem...och detta är ett. :borstatanderna:

Svaret ditt var inte rätt kan jag säga... men det är rätt att volymen blir mindre...

 

Vet inte hur man matematiskt ska kunna räkna fram detta, men det går säkert... :fundersam:

Praktiskt enklare att göra det..du kan ju blanda 3 hg socker med 2 dl vatten, och se hur många dl det blir... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tänka sig att volymen minskar. Vattenmolekyler håller gärna avstånd från varandra rätt ordentligt. När sockret löser sig bildas ett komplex med en sockermolekyl omgiven av fem vattenmolekyler på nära håll.

 

3 kg socker innebär 8.76 mol. 2 liter vatten (med antagandet att 2 liter = 2 kg) motsvarar 111 mol. Om sockret löser sig fullständigt binds 43.8 mol vatten till sockermolekylerna.

 

Frågan är då bara hur stor volym ett socker-vatten-komplex har. Om komplexets volym är mindre än för fem fria vattenmolekyler i vattnet, så bör volymen på lösningen minska!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 liter skulle jag gissa på...

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 liter skulle jag gissa på...

 

/R

 

 

Helt rätt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj! Jag trodde inte volymen skulle öka så mycket då mycket skulle lösas upp men tja, det låter rimligt oxå, för ett tvåkilos sockerpaket är ändå rätt stort...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...