Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hällde vatten över Macbookens tangentbord...


Daniela

Rekommendera Poster

Jah, jah, det var ju ganska klumpigt gjort...

 

Så vad gör man? Gör en backup omedelbart på det sista som behöver göras backup på eller chansar, låter den torka tre dagar och försöker köra igång den sedan? Och om den nu är paj, kan man inte då bara plocka ur hårddisken och få all data så sett? Eller riskerar även hårddisken att bli förstörd iom vattnet?

 

Jag vill påstå att jag hade hyfsad sinnesnärvaro och vände datorn upp och ner fort som fan, stängde av den och tog loss batteriet. Men självklart har det letat sig in lite vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte behöver filerna på hårddisken:

 

Lägg den i en kartong fylld med ris och låt torka minst en vecka.

 

Behöver du disken:

 

Ta ur hårddisken och följ proceduren ovan, hårddisken stoppar du smidigt i ett externt chassi med sata-kontakt på insidan och USB/FireWire på utsidan.

 

 

Starta den inte för tidigt, det kan ge stor skada.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte behöver filerna på hårddisken:

 

Lägg den i en kartong fylld med ris och låt torka minst en vecka.

 

Behöver du disken:

 

Ta ur hårddisken och följ proceduren ovan, hårddisken stoppar du smidigt i ett externt chassi med sata-kontakt på insidan och USB/FireWire på utsidan.

 

 

Starta den inte för tidigt, det kan ge stor skada.

Jag behöver ärligt talat hela datorn.... Denna är min gamla iBook från 2003 och den är varken snabb eller särskilt hel, muah! Hur plockar man ur hårddisken? Eller var finns enkla instruktioner? *bekväm* Det är inte så svårt att plocka ut hårddisken från en Macbook om jag förstått rätt? Men hade jag hårddisken hel och fungerande i mina händer skulle jag känna mig bra mycket lugnare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika här:

 

 

Alternativet är att du skickar maskinen till mig och jag skickar tillbaka hårddisken i ett chassie till dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniella, du bytte väl hårddisken själv i din iBook om jag inte minns fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Daniella, du bytte väl hårddisken själv i din iBook om jag inte minns fel?

Ja, exakt. :-) Så jag ska nog hantera att få ut Macbookens hårddisk också tror jag. Det ska lär vara en barnlek jämfört med att byta i iBooken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kika här:

 

 

Alternativet är att du skickar maskinen till mig och jag skickar tillbaka hårddisken i ett chassie till dig.

Tusen tack för erbjudandet, men jag känner att om det nu finns en chans att Macbooken överlever så tar jag den. Och byta hårddiska ska jag nog lyckas lösa själv. Bytte i min iBook för några år sedan.

 

Tack för länken! :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behöver du små stjärnmejslar så har jag som du kan få låna. :)

Åååååh, tack! En ängel som alltid! Kan jag komma över imorgon kanske? På eftermiddagen? Vet inte riktigt exakt när jag är hemma, men senast fyra kanske.

 

Och hur ska jag egentligen förvara hårddisken sedan? Jag vågar inte ta ut den om jag inte kan lägga den på ett bra ställe... Då får den hellre vara inne i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg den mellan ett par djupa tallrikar eller plastburk typ glasslåda :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg den mellan ett par djupa tallrikar eller plastburk typ glasslåda :D

Är du allvarlig nu? :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helloj helloj!

 

Jag undrar en sak. Om jag låter den vara nu i ytterligare två dagar och sedan försöker starta den, kan hårddisken skadas då, om övriga komponenter är skadade? Kan de i sig förstöra hårddisken? Dvs det vore smart att ta ut hårddisken och göra en liten back up innan det försöks på? Eller är det safe att köra utan att ha gjort det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir lite förvirrad nu...är det Macbook eller iBook du spillt vatten i?

Rubriken säger MacBook..och den hårddisken är väl relativt enkel att ta ut..

 

Du undrar vad du ska göra av hårddisken när du tagit ut den, tillfällig förvaring alltså...är den genomblöt får du torka av den givetvis, kan undra om den släpper in vatten så lätt, ska ju vara dammtät.

Lite varmluft från hårfön eller liknande kan du blåsa med..både på tangentbord och hårddisk...är det mycket vatten du spillde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir lite förvirrad nu...är det Macbook eller iBook du spillt vatten i?

Rubriken säger MacBook..och den hårddisken är väl relativt enkel att ta ut..

 

Du undrar vad du ska göra av hårddisken när du tagit ut den, tillfällig förvaring alltså...är den genomblöt får du torka av den givetvis, kan undra om den släpper in vatten så lätt, ska ju vara dammtät.

Lite varmluft från hårfön eller liknande kan du blåsa med..både på tangentbord och hårddisk...är det mycket vatten du spillde?

MacBooken var det som badade.

 

Jag har lite svår att uppskatta mängden vatten, men det var ett stort glas och skulle gissa att en halv dl landade på tangentborde i alla fall. Kanske mer. Jag vet inte säkert. Tjejigt nog skrek jag först rakt ut, sedan rev jag tag i datorn och vände den upp och ner. Det är den högra sidan av tangentbordet som fick vatten över sig för övrigt.

 

Vad tror ni för övrigt marknadsvärdet ligger på idag?

 

Köpt i april-maj 2008. En ny uppgraderad modell hade precis kommit ut.

 

  • 2,4 GHz Intel Core 2 Duo
  • 2 GB ramminne
  • 160 GB hårddisk1
  • Intel GMA x3100
  • 8x double-layer SuperDrive (tror jag)

Jag vill veta vad försäkringsbolaget kan tänkas betala ut för den.... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att ta ut hårddisken..

 

Här är två beskrivningar, berooende av vilken modell du har

 

Kolla om du ser kvarvarande vatten, låt torka några dagar, gör som jag sa, sätt dig ocg blås försiktigt med hårfönen, eller om du har en värmefläkt som du låter fläkta omkring den, så torkar den upp.

Hade varit värre om det varit läsk eller annan vätska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Börja med att ta ut hårddisken..

 

Här är två beskrivningar, berooende av vilken modell du har

http://www.ifixit.co...placement/514/1

http://www.ifixit.co...placement/816/2

Tack! Att få ut hårddisken är nog inte så svårt. Tror Rickard visat det en gång också när vi bytte minnen. Vi ska ta ut hårddisken vid lämpligt tillfället och göra backup. För att den är kvar i datorn nu gör väl ingen skada?

 

Just nu är jag mer nyfiken på vad jag kan tänkas få ut för den på försäkringen om den vägrar fungera....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att försäkringsbolaget vill att serviceverkstad tar en koll på den först, eftersom det "bara" är vatten"

 

Alltfler olyckor av denna sorten har gjort att de fått en viss "rutin" på det.

 

Läs mitt tillägg i ovanstående tråd..Prova att låta torka några dagar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att försäkringsbolaget vill att serviceverkstad tar en koll på den först, eftersom det "bara" är vatten"

 

Alltfler olyckor av denna sorten har gjort att de fått en viss "rutin" på det.

 

Läs mitt tillägg i ovanstående tråd..Prova att låta torka några dagar

Ja, jag pratade med dem idag och de vill i så fall kolla om den går att reparera ja. Men jag har läst om relativt många som hällt vatten på sina Macbook (pro) och utgången har ju långt ifrån alltid blivit den bästa. Så det verkar som att vatten kan skada en hel del också.

 

Jag kan inte se något kvarvarande vatten under tangenterna. Den har legat upp och ner hela natten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade plockat ur hårddisken, om den är fuktig så hade jag torkat av, och försökt kolla, möjligen skakat för att se om det kommer ut något mer..och sedan låtit den torka ytterliggare.

 

Är det torrt när du tar ur hårrdisken, så hade jag nog inte kunnat vänta utan satt i batteriet i morgon och försökt starta...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade plockat ur hårddisken, om den är fuktig så hade jag torkat av, och försökt kolla, möjligen skakat för att se om det kommer ut något mer..och sedan låtit den torka ytterliggare.

 

Är det torrt när du tar ur hårrdisken, så hade jag nog inte kunnat vänta utan satt i batteriet i morgon och försökt starta...

Har inte så små mejslar tyvärr.

 

Fast Rickard kommer över med sina mejslar lite senare!:pompoms:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte så små mejslar tyvärr.

 

Rickard kommer nog på studs... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Redan klart! ^_^

 

 

Här o här har du lite o titta på ang. det vi pratade om. ^_^

 

Det finns alltid alternativ.. :ThumbsUp:

Ooh, thank ju! Jag hittade också lite saker, men massa mer dyrare hårddiskkabinetter. Den där var ju ett fynd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peppar peppar ta i trä!

 

Idag fick jag nog av min stenålders iBook och startade upp MacBooken. Försökte i alla fall. Jag hade tagit ut även de två minnen som satt i. När de skulle tillbaka så var det fel på något av dem. Dvs datorn ville inte starta upp utan tutade bara. Jag hade ett mindre minne hemma så jag testade lite. Det visade sig vara orginalminnet som av någon anledning var paj. Vatten beror det ju INTE på i alla fall. Då har alltså båda orginalminnena pajjat inom ett halvår eller så. Kvalitet!

 

Hur som så verkar den fungera alldeles strålande. Jag har gjort backup på det sista jag känner att jag gärna vill ha kvar om den pajjar. Men hittils inga problem, det flyter på... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...