Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

AppleTV hackar när Time Machine tar backup.


oskar.ax

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har inte haft min ATV så länge, men märkte igår när jag kolla film att så fort Timemachine starta och börja sin backup så hacka det duktigt mycke, så pass att jag fick stänga av filmen. Detta för att jag streamar till den. Jag vill fortsätta göra det, och de borde väl finnas nått sätt att komma runt detta problemet utan att jag varje gång jag vill kolla film gå in och stänga av backupen. Eller? Borde inte nätverket klara det? N standard på allt jag har i nätverksväg, och det är inte den nya ATVn om de skulle hjälpa.

 

Tycker bara att allt ska funka när jag vill att de ska göra det. Inte behöva förbereda och stänga av funktioner eller mitt i en film pausa tills den är klar med backupen.

 

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp, jag håller med dig. Time Machine borde vara smartare och inte göra back-up när man behöver full hastighet på strömmningen av film.

 

Kör jag med kabel brukar jag inte ha några större problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Mr Walker: hur menar du med kabel? Jag har en kanske lite lustig koppling men kan inte komma på nått smartare sätt. Har mobilt bredband, som sitter bak i usb:n på min imac. Det delar jag ut via ethernet som i sin tur går till en airport express som skapar själva "huvudnätverket". Till den ansluter sedan en ATV och en TC.

 

Är de krångligt? Finns det smidigare sätt?

 

Vill helst ha TC:n en bra bit från datorn då den för lite väsen om man har den bredvid sig (har de så idag). Annars kunde jag kanske hoppat över APE:n och delat ut direkt till TC:n?

 

Lite svårt att förklara men tror jag fick med allt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Trådlösa nätverk är inte tillförlitliga i hastighet eftersom allt är beroende av omständigheter, avstånd, grannars nätverk och deras aktivitet etc. Därför är kabel det som fungerar med fri fart i koppartråden på egen hand. För styra över hur Time Machine tar backup finns det programvaror som tillåter scheman, till exempel:

 

http://www.klieme.com/TimeMachineScheduler.html

 

...och det finns fler än så.

 

Problem kan också bero på själva Time Machine som tar din hårddisk i anspråk samtidigt som den försöker strömma video.

 

Hursomhaver, inget har egentligen direkt med AppleTV att göra så jag förtydligar rubbe och flyttar! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret!:)

 

Finns det något program där man kan konfigurera att timemachine inte skall köras när vissa program körs som i detta fallet itunes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...