Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Systeminställningar funkar inte!


lak01sjo

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har problem med att få Systeminställningar i Snow leopard att fungera. När jag klickar på ikonen för att starta programmet, startar mycket riktigt programmet, men jag får inte upp någon inställningspanel, det enda som händer är att programmets ikon blir synlig i dockan. Om jag sedan högerklickar på ikonen får jag upp en lista med samtliga inställningskategorier i Systeminställningar, det händer dock ingenting om jag klickar på ett av alternativen. Vad är fel, som det är nu kan jag inte göra några ändringar i inställningarna!?

 

//Mvh Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft det problemet några ggr också, lite osäker på hur jag löste det, möjligen genom att köra Reparera Skivbehörigheter i Skivverktyg.

Nästa steg kan vara att slänga plistfilen för Systeminställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, testade båda varianterna, dock utan önskvärt resultat. Någon som kommer på fler tips?

 

Har du testat av starta om datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Combouppdateringen är ett bra tips, men pröva gärna en Säker start innan det.

Håll ner skift vid uppstart,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag den senaste "combo-uppdateringen"? Jag har 10.6.4 i nuläget, det är väl den senaste versionen?

 

//Fredrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar jag den senaste "combo-uppdateringen"? Jag har 10.6.4 i nuläget, det är väl den senaste versionen?

 

//Fredrik

 

 

http://support.apple.com/kb/DL1048

 

Du installerar om den ovanpå din nuvarande 10.6.4

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Två råd är bättre än ett, tyvärr räckte det inte ändå :( Det gjorde ingen skillnad att installera om combo-uppdateringen. Programmet startar, men ingen panel...skumt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mysko, aldrig stött på det här problemet.

Men... kan du kolla dina säkerhetsinställningar? Kommer du på något sätt åt Säkerhet i Systeminställningar? Välj isf Allmänt och kolla där om det inte är spärrat (admins lösenord) mot åtkomst till samtliga inställningspaneler.

Kommer du inte åt Säkerhet, går det kanske att starta Macen från installationsskivan och smyga sej på Systeminställningarna den vägen?

Du får vara kreativ och försöka med lite allt möjligt (tankekraft är ett hett tips :) ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

provat att logga in som en annan användare?

om du inte har någon annan användare så aktivera root och logga in som root och kolla om det funkar där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HejJag hade samma problem att helt plötsligen kom man inte åt systeminställningen, vilket var frustrerande men jag har lyckas lösa problemet utan större ansträngning. Jag suckade och tänkt "nu får jag installera om hela systemet för att få det funka men jag får ta den smällen och eftersom jag kör med bootcamp (Spelar bara på Winsidan) så villejag inte ta bort den portionen men var jag tvungen så vara jag.Så jag satte i original dvd för min Imac och börja installera men istället för att välja att den skulle ta hela hårddisk så vald jag mac patrioten för att installera.Godkände med passord och sedan gick jag la mig på sofflocket. Eftersom jag gjorde det här nu i morse vid 5 så därför gick jag och la så jag vet inte hur lång tid det tog men när jag vakna och satt mig vid datorn så var där skrivbordet och alla min filer som ingeting hade hänt.Det fanns en skillnad, jag kunde komma åt systeminställningarna igen.Då kan man fråga, vad är det som har hänt?Jag tror att den installera om själva systemet men behöll kontot, därför hade jag allt kvar.Hade det varit på Windows så hade jag varit tvungen att göra backup på allt och sedan suttit i flera timmar med att installera om allt men nu slipper jag det tack vare att jag kör en mac (Reklam)Då får jag säga som man gör i sagoböcker."Slutet gott, allting gott"Nu går jag och bakar kanelbullar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

DruttenSE, körde du 10.6-installationen rakt av, direkt ovanpå det befinftliga systemet? Det som händer då är att OS X-filerna byts ut (resten rörs inte) och hade du en skadad fil i någon viktig OS X-komponent blev den ersatt av en fräsch version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Troligen är det som har hänt men jag är fortfarande förundrad över hur smärtfritt allt gick, inga problem alls, bara fixa utan strul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...