Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Går inte att ominstallera Mac OS X på min MacBook Pro 13


kainleclere

Rekommendera Poster

Hej! Jag är nybliven macbook pro 13-ägare. Operativsystemet är verkligen kanon men tyvärr har jag stött på stora bekymmer nu. Ska försöka redogöra de steg för steg så ni kan hänga med och hjälpa om det finns hjälp att få:

 

 

1. Jag fick problem i morse då jag startar datorn och den laddar och laddar men sen stänger den av sig helt utan att starta om igen. Samma procedur varje gång man, alltså kommer jag inte in till OS X.

2. Jag körde Apple Hardware Test och fick ett felmeddelande som jag tyvärr inte antecknade men var liknande: 4MEM / 1 / 000000xxxxxx. Då googlade jag och fick fram att det var problem med RAM. Jag tyckte det kändes konstigt med hårdvarufel på en sådan ny dator så jag testade med att ominstallera OS X med hjälp av skivan som följde med, men tyvärr gick det inte att installera på hårddisken då det dök upp att skivan inte kunde installeras på MAC OS X-hårddisken. Känns som hårdvarufel då...

3. Så jag omformaterade datorn via skivverktyget och rensade allt, 250GB blev 250GB ledigt. Efter det försökte jag installera OS X igen och fick då detta meddelande efter 5 minuter installation: "Mac OS X kunde inte installeras på denna dator. Installationen kunde inte kopiera nödvändiga filer. Starta om för att försöka etta igen." Jag har testat flera gånger och ändrat språk också för att se om det fungar, men samma sak.

4. Jag har testat med att kontrollera läsbarheten och reparera disken, men allt är grönt (felfritt).

 

Frågan är vad jag ska göra nu? En dator som inte har ett operativsystem i sig och recoveryskivan som vägrar mata ut (för skivan används när datorn startar upp och går inte heller mata ut där). Jag har en oanvändbar MacBook Pro 13 :(. Jag hoppas ni har några tips. Sen är datorn en present från tjejen som nyss kommit hem från USA efter sina studier. Så hur fungerar det med telefonsupport och garanti?

 

Det borde ju fungera med att installera os X på en hel tom hårddisk, eller råkade jag ta bort viktiga systemfiler som tvingar mig att anlita dyr datorservice hos Apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ovanligt men egentligen inte konstigt med hårdvarufel på nya datorer.. Har själv jobbat i datorbutik, och det hände då och då att vi fick komponenter som var antingen DOA (Dead on arrival) eller gick sönder i stort sett genast.

Jag hade försökt replikera felmeddelandet och/eller lämnat in datorn till lokal Apple-Å.F. för att få svart på vitt vad felet är. Är det RAM-minnena hade jag nog köpt nya på annat håll billigare, grejen är att vet man bara exakt vad felet är vet man också hur man ska tackla det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det Systemskivan som medföljde datorn vid köpet?

Är det en Systemskiva som medföljt en annan modell av Mac så fungerar det normalt inte.'

 

Bara obundlade skivor, (svarta) går att installera

 

Vilken Systemversion är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivan ska matas ut om du håller ner musknappen/trackpadden vid start av datorn. Eftersom din dator är helt ny, hade jag inte köpt nya minne själv, det är ett garantiärende, bara lämna in den hos närmaste APR imorn måndag. Du har helt enkelt fått en defekt dator, beklagligt men ett faktum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har lämnat in datorn nu och de felsökte med deras program och enligt den trevliga försäljaren var det RAM som det var fel på.

Men teknikern hade gått för dagen så imorgon skall de undersöka min dator. De testade även och installera OS X men det fungerar som sagt inte.

Tack för all respons, uppskattas stort för en nybörjare som mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...