Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är skilnad mellan Bootcomp och VMware


Mackjan

Rekommendera Poster

Hej

Jag meanr att är det någon skilnad att installera Windows på en mac via Bootcomp eller via VMware Fusion?

Om windows är installerad via bootcomp kan man nå partitionen med hjälp av VMware Fusion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du kör Windows via Bootcamp dedikerar du hårddiskutrymme till det och kör det direkt mot hårdvaran i din Mac medans du i VMWare/Paralells kör ett virtuellt Windows under MacOS (jag föredrar det senare alternativet då jag bara kan kasta ut virtuell dator och VMWare-applikationen om jag skulle ångra mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, om du kör Windows via Bootcamp dedikerar du hårddiskutrymme till det och kör det direkt mot hårdvaran i din Mac medans du i VMWare/Paralells kör ett virtuellt Windows under MacOS (jag föredrar det senare alternativet då jag bara kan kasta ut virtuell dator och VMWare-applikationen om jag skulle ångra mig.

 

I det första exemplet har Windows hel hårdvaran helt själv, minne, grafik och hårddisk osv. I det andra börjar men med att starta Mac och sedan startas Windows i ett fönster i Mac. det betyder att Windows får den access till hårdvaran som VMWare tilldelar den. Dvs Windows får dela på minne, grafik och hårddisk osv.

Ska du köra krävande program ska du använda Boot Camp. Ska du köra krävande program som inte är så krävande ska du använda VMWare eller motsvarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för beskrivande svar, Nu hajar jag vad det handlar om. Men ni svarade inte att om jag installerar windows via Bootcomp kan jag nå den via VMware fusion utan att starta om datorn. Jag menar direkt access till windows som är installerad på Bootcomp från Mac sidan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för beskrivande svar, Nu hajar jag vad det handlar om. Men ni svarade inte att om jag installerar windows via Bootcomp kan jag nå den via VMware fusion utan att starta om datorn. Jag menar direkt access till windows som är installerad på Bootcomp från Mac sidan?

 

Du kan starta Windows med VM Ware utan att starta om datorn. Inga problem.

 

Själv så installerade jag Windows XP via Bootcamp, och 3 månader senare köpte jag VM Ware Fusion efter att ha testat deras trial.

 

Om jag BARA vill jobba i Windows XP startar jag om datorn och väljer Windows XP vid startdiskarna. Om jag vill jobba med lite av varje startar jag datorn normalt och startar sedan XP med VM Ware!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Fredrik

Jag installerade windows 7 på VMware för att jag är en van PC användare och grejer som jag inte klarar av på min Mac så använder Windows. Jag har 2GB minne på min MacBook, är det litte för 2 OS ??

Behöver jag en antiverus om för min Windows som ligger på VMware??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Windows är Windows oavsett hur det körs, så installera Antivirus. Skillnaden är att viruset inte kan sprida sig vidare till OS X, oavsett om det körs via Boot Camp eller i en VM-maskin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beroende på hur och vad du använder din Windows-partition till, så rekommenderas väl minst 2 GB. Jag skulle rekommendera att du sätter i 4 GB istället. Kör du Windows i Bootcamp så hade jag tyckt att 2 GB räckt. I VM Ware så delar Windows och Mac OS på kraften i datorn. I Bootcamp så använder Windows hela kraften.

 

 

Antivirus är en bra grej. Jag använder ESET och är nöjd med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ESET är säkert bra, men titta på MS Security Essentials först, kostar inget och är i det närmaste identiskt med Forefront (som kostar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...