Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Var ligger bilderna i iphoto?

matshagman

Recommended Posts

Mors, Jag skulle vilja kopiera mina bilder som ligger i iphoto på min MBP till en min mini Mac. Hur fixar jag det, och hur backuppar jag båda datorena på min Time Capsule?

Var ligger bilderna i iphoto?

Normalt sett ligger de i "iPhoto Library", som normalt sett ligger i mappen "Bilder", som normalt sett ligger i din hemmamapp (den som ser ut som ett hus).

Ok följ vägen som Telly 82 föreslår, för att hitta enskilda så kan du göra som nedan.

post-9180-022309200 1284291690_thumb.jpg

post-9180-058353500 1284291783_thumb.jpg

Sedan kan du hitta precis den bilden du vill under Original eller Modified.

Ska du kopiera/backa up så kan du bara ta hela iPhoto Library!

Lycka till.

// H

Att kopiera bilder från iphoto är inget problem

allt görs ju inifrån programmet

1.Markera händelsen som skall kopieras

2. Gå in på Arkiv och välj exportera

3. Klicka på knappen Exportera filer högst upp i dialogen Exportera bilder.

4. Ändra de önskade alternativen i fliken Exportera filer:

Typ: Välj filformat för dina exporterade bilder på popupmenyn Format.

”Aktuell” exporterar bilden i dess aktuella format. Om du har importerat en bild i RAW-format och redigerat den i iPhoto har bilden sparats i JPEG-format och kommer att exporteras som en JPEG-fil. ”Original” exporterar bilden som den ursprungligen, före redigering, importerades till iPhoto.

Om du väljer JPEG-format får du välja kvalitet på JPEG-filen i popupmenyn. Ju högre kvalitet desto större bild, så om du ska skicka bilder via e-post kan en låg kvalitet vara att föredra eftersom den går snabbare att skicka och ta emot.

Om du väljer JPEG eller TIFF markerar du kryssrutan ”Titlar och nyckelord” om du vill att titlar och nyckelord ska exporteras tillsammans med bilderna. För samma format kan du också markera kryssrutan ”Platsinformation” och få bilderna att exporteras tillsammans med platsinformationen.

Storlek: För e-post och webben bör du välja Små eller Mellanstor, beroende på anslutningshastighet. Välj Stor eller Full storlek, som är samma storlek som bilden själv, vid utskrifter i hög upplösning.

Om det behövs väljer du Anpassa och skaländrar bilderna genom att ange maximal bredd och höjd.

Filnamn: Välj om bilderna ska exporteras i ordningsföljd eller efter filnamn, iPhoto-titlar eller albumnamn.

Om du väljer att exportera bilderna i ordningsföljd skriver du in det ord du vill använda som prefix för ordningsföljden. Om du t.ex. vill identifiera bilderna som en del av en skridskotur kan du skriva ”Skridskor” i fältet ”Prefix för ordningsföljd”. Du behöver inte fylla i fältet utan kan lämna det tomt.

5. Klicka på Exportera

6.Välj en plats för de exporterade bilderna och klicka på OK.

Det är en bra idé att skapa en ny mapp för de exporterade bilderna.

Ok följ vägen som Telly 82 föreslår, för att hitta enskilda så kan du göra som nedan.

post-9180-022309200 1284291690_thumb.jpg

post-9180-058353500 1284291783_thumb.jpg

Sedan kan du hitta precis den bilden du vill under Original eller Modified.

Ska du kopiera/backa up så kan du bara ta hela iPhoto Library!

Lycka till.

// H

men flytta inte biblioteksfilen till skrivbordet :armskeptisk:

då förstörs hela katalogen :oroligoledsen:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...