Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Min iMac startar inte!

Pulka

Recommended Posts

Hjälp.

Igår lade jag över alla saker från min externa hårdisk till min interna, det tog upp nästan all plats.

Nu kan jag inte starta datorn. Jag försökte att använda Snow Leopard-skivan, men den hittar en ändå inte hårdisken!!

Det som händer när jag startar iMacen är att en mapp med ett frågetecken visas. :(

Jag hade mycket filmer och musik jag vill ha kvar. :(

Snälla hjälp mig.

Hur gjorde du när du kopierade över informationen mellan hårddiskarna?

Använde du något program?

Gjorde du en slags "dra och släpp" operation?

Det låter som om du har lyckats få datorn att skriva över en del viktig information av operativsystemet....

Har du raderat all data från den externa hårddisken? Eller har du kvar data där?

Hjälp.

Igår lade jag över alla saker från min externa hårdisk till min interna, det tog upp nästan all plats.

Vad menar du med "nästan all plats"? Är hårddisken knökad kan inte datorn fungera....

ingen plats=problem men den kanske borde starta.

Kolla igen att installationsskivans verktygsprogram-skivverktyg inte visar den externa disken. Kolla dess usb eller firewire (ta ut och sätt in). Disken ska synas annars har den pajat.

Om du kan se disken och har dess data kvar skulle iaf jag se till att jag har ca 20 gb ledigt på den interna disken. Detta för att os x ska kunna jobba.

Prova Säker start och kör Laga hårddisken. Se länk

http://macworld.idg.se/2.1038/1.299724/losningar-pa-vanliga-macproblem

...

Strulprogram som orsakar problem är torrenter och särskilt Transmit, Voddler kan ge problem, Spotify lika så.

...

Ett special med OS X är att det kan strula om inte startskiva är vald. Kontrollera i Systeminställningar/Startskiva att det är gjort. Det ska stå en text om att tex Du har valt OS X x.x.x på skivan Macintosh HD. Det räcker inte med att den syns i fältet! Det händer att datorn tar väldigt lång tid på sig och tom vägrar starta om inte startskivan är vald.

Nu har den startat... Ska nog rensa hårddisken.

Tack för svaren ändå.

det är en god idé låt systemet ha en egen hårddisk eller partionera

då har du den alltid som en säkert ställa att starta ifrån

dina övriga filer och pogram har du på annan plats

det är bra också då du skall uppdatera systemet

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...