Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kopiera program vid hårddiskbyte


starsmaker

Rekommendera Poster

Tjenare!

Jag är på gång att byta hårddisk i min Macbook (vit, 2008). Jag vill gärna installera ett helt nytt Snow Leopard utan Time Machine-backup. Mitt problem är alla program jag har. Kan jag bara kopiera över de på en extern hårddisk (dra och släppa) för att sedan, till den nya hårddisken, kopiera in dem? Fungerar de då? Vilket program behöver jag?

 

 

Hoppas det var rätt avdelning, flytta annars.

 

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Tjenare!

Jag är på gång att byta hårddisk i min Macbook (vit, 2008). Jag vill gärna installera ett helt nytt Snow Leopard utan Time Machine-backup. Mitt problem är alla program jag har. Kan jag bara kopiera över de på en extern hårddisk (dra och släppa) för att sedan, till den nya hårddisken, kopiera in dem? Fungerar de då? Vilket program behöver jag?

 

Både ja och nej. Beror på vad du försöker uppnå. Vissa program kräver en komplett installation eller en flytt (se nedan) för att fungera, exempelvis Adobe CS-sviten. Andra och enklare program går att kopiera rakt av.

 

Superduper som föreslaget fungerar för en komplett flytt där du klonar den gamla hårddisken. Du kan också använda Time Machine för backup till den externa hårddisk och efter att du partitionerat (GUID) formaterat (OS X Extenden journalförd) den nya interna hårddisken och följa instruktionerna efter installationen är klar där du flyttar tillbaka användaren från antingen Time Machine-backupen eller superduperbackupen.

 

Du kan också sätta den gamla hårddisken i ett eget chassi och flytta därifrån. Detta är snabbast. Fördelen med att låta göra en komplett kopia enligt ovan är att du sitter med just en backup ifall du skulle råka köra mejseln genom den gamla hårddisken eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Väcker liv i den här tråden igen. NU måste jag verkligen byta hårddisk, får inte ens plats med nya OSX-uppdateringen. Jag har sökt och sökt, men inte hittat några bra checklista för nytt hårddisksbyte på det sättet jag vill göra, men hittar inget bra. Så nedan försöker jag beskriva min situation. Har ni idéer och lösningar, berätta gärna!

 

Jag vill inte klona hårddisken och sedan bara återställa den. Anledningen är att den nya hårddisken då får med sig eventuella segheter (?). Många program är det ju bara att ladda ner och installera om, t ex Evernote, Spotify, Adium osv. Men vissa program har ju inställningar, t ex Chrome, Firefox. De vill jag helst kopiera över, vilket jag kan göra med Carbon Copy Cloner.

 

Det jag är orolig över är främst två saker, som ni gärna får svara på:

1. Vilka program jag _måste_ klona över pga att de kräver en komplett installation

2. Vilka andra filer, t ex i biblioteket, jag måste klona över. Jag tänker Photoshop, Photoshop-artiklar som brushes, iTunes-bibliotek, iPhoto-bibliotek mm.

 

Jag tänkte gå till väga så här:

1. Skriva ner alla program jag kan installera from scratch igen

2. Göra en kopia på de med inställningar, med CCC

3. Kopiera viktiga filer i biblioteket

4. Koppla in den nya hårddisken

5. Installera Snow Leopard

6. Kopiera över de "gamla" programmen och bibliotekfilerna

7. Ladda ner andra program som jag vill ha

 

Mina program:

post-34045-029596000 1294667021_thumb.pngpost-34045-078420400 1294667020_thumb.pngpost-34045-026581200 1294667020_thumb.pngpost-34045-077532700 1294667019_thumb.pngpost-34045-029676600 1294667019_thumb.pngpost-34045-076812600 1294667018_thumb.pngpost-34045-022184600 1294667018_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera Mac OS X och uppdatera till 10,6.6 med combouppdateringen.

Använd Flyttassistenten till att flytta över dina mailinställningar och internetinställningar. Flytta inte några program.

 

Fråga dig själv om du verkligen behöver allt du samlat på dig, och installera om dem ett efter ett vid behov.

Det tar tid med det är det enda sättet att hålla datorn fräsch.

 

Börja med att installera en avinstallerare av god kvalitet, gärna ett som kostar några kronor, och om du framöver installerar program du ångrar att du installerar så använder du avinstalleraren till detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Pochahontas! När jag använder flyttassistenten har jag 4 anslutningsalternativ enligt Apple: FireWire, Wireless, Ethernet och Time machine/annan disk.

 

 

Hur överför jag grejerna enklast? Jag kommer ju ha nya hårddisken i datorn och gamla "lös" utanför. Måste jag köpa en kabinett (vilket inte är ett problem, utan jag vill bara veta innan själva flytten är på gång och jag märker att en kabel fattas..)? Då ingår USB-kabel, så jag kan använda den som extern hårddisk sen?

 

Har du något tips på en fin avinstallerare? Vilken använder du?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firewire är allra bäst när det gäller överföring.

 

Som avinstallerare finns det

Appzapper är bra, du kan testa det gratis.

ett annat är CleanApp

 

Gratis är AppCleaner testa om du gillar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...