Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur fungerar homeopati?


snowreeler

Rekommendera Poster

http://www.hurhomeopatifungerar.se/

 

Jag ska väl egentligen inte avslöja sidans innehåll fullt ut men så mycket kan jag säga att det räcker med att läsa om homeopati på Wikipedia för att få en inblick i hur det fungerar, om man nu tror på sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Homeopati är ren vidskepelse med rötter i den medeltida signaturläran. Hur det fungerar? Möjligen på samma sätt som sockerpiller fungerar inom medicinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rent naturvetenskapligt så är homeopati humbug. Eftersom en noggrann anamnes och diskussion med patienten äger rum av homepaten så kan man tänka sig att homeopati är en form av psykoterapi som är förstärkt med placebo. Homeopatmedlen är inget annat än skakat vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Wikipedia:

Rent historiskt uppkom homeopatin under en tidsperiod då den medicinska vetenskapen var i ett ungt skede. Till exempel hade man ännu inte utarbetat konceptet med vårdhygien och kände inte heller till att bakterier kan orsaka infektion och inflammation. På grund av detta dog ofta patienter av infektioner när de utsattes för invasiva ingrepp som kirurgi och åderlåtning. En följd blev att behandlingsterapier som i praktiken ofta innebar ingen behandling alls var mer framgångsrik än skolmedicinen, när det gällde patientens överlevnad eller tillfrisknande

 

Förklaringen ovan visar att på den tiden var homeopatin klart bättre än skolmedicin..... :totaltgalen: ..så viss "fungerade" den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irisdiagnostik och att ta reda på vilka ämnen som kroppen har brist av som orsakar en sjukdom är väl inte humbug, lika lite som att zonterapi, akupunktur och healing skulle vara humbug. Exempelvis healing används på många sjukhus i USA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Irisdiagnostik och att ta reda på vilka ämnen som kroppen har brist av som orsakar en sjukdom är väl inte humbug, lika lite som att zonterapi, akupunktur och healing skulle vara humbug. Exempelvis healing används på många sjukhus i USA

Nu avsågs utblandningen av vatten i vatten som är homeopatins paradnummer, ju svagare blandning desto starkare effekt.... :pinch: Skillnaden är att det går att påvisa effekt av akupunktur vilket vattenutblandningen inte kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fråga: Hur fungerar homeopati?

 

Svar: Det fungerar inte.

 

Faktum är att deti vissa fall fungerar.

Placeboeffekt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett fall som är mycket välbekant för mej kan man kanske inte bortse från, däremot så gott som helt utesluta placeboeffekten som faktor under personens ’osannolika’ tillfrisknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Faktum är att deti vissa fall fungerar.

Placeboeffekt

Fast vad det handlar om är ju att patienten tror att den är sjuk. Om man sen blir frisk så har man botat tron. Om jag går omkring och tänker på en muskel jag brukar ha ont i så kan det börja värka på det stället. Men det handlar med största sannolikhet om att det blir en muskelspänning. Hjärnan kan ställa till med mycket.

 

Jag känner för övrigt flyktigt en homeopat som förklarade för mig att "lika botar lika". Dvs har man smärta ska man bota det med smärta, vilket för mig verkar väldigt underligt. Men den homeopaten kanske inte vet vad homeopati är, länge sen jag träffade henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Homeopati kan jämföras med religion...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Homeopati kan jämföras med religion...

Håller inte med om detta, däremot verkar de flesta förståsigpåares välinövade sätt att "avfärda" den så som man avfärdar allt annat man inte begriper sej på, exempel ’religion’, fullt jämförbara.

 

Edit: stavning :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte elakt menat, utan tro kan göra underverk hos vissa människor.

Vad som sker inom människor, rent "kemiskt" vet vi nog inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var inte elakt menat, utan tro kan göra underverk hos vissa människor.

Vad som sker inom människor, rent "kemiskt" vet vi nog inte.

Omedveten (jungfrulig) tro, eller tankekraft, eller medvetandets vilja, riktad mental energi, eller placebo, visst kan de åstadkomma ofattbara effekter (mest ofattbara för de som inget fattar). Det pågår mycket forskning som syftar till, eller ’hoppas på’ finna metoder för uppnående av viljemässig kontroll över dessa, reella, krafter.

 

Fast i mitt tidigare nämnda (upplevda) exempel hade personen ingen vetskap alls om den homeopatiska lösningens existens, ej mindre verkan, ej heller eventuella förväntade effekter. Begreppet ’placebo’ kanske inte heller hade blivit vetenskapligt introducerat ännu; detta hände under 50-talets senare år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...