Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Avvisa inkommande samtal när iPhone är låst

Håkan Walther

Recommended Posts

Håkan Walther

Kanske inte ett jätteproblem, men jag undrar om det finns något man kan göra så att man, när telefonen är låst när det ringer, inte automatiskt besvarar samtalet när man låser upp den. Om man låser upp telefonen precis innan får man ju alternativen "Besvara" och "Avböj" ... de alternativen skulle jag vilja ha när jag låser upp telefonen vid inkommande samtal. Det är ju egentligen jättekonstigt och märkligt att inte fler människor reagerat på detta. Telefonen är ju trots alls låst när man inte använder den. Det enda jag kunnat göra hittills när det ringer och jag inte vill svara är att stänga av ljudet och vänta tills personen ger upp.

Det är ju egentligen jättekonstigt och märkligt att inte fler människor reagerat på detta.

Folk kanske läser manualen och kommer fram till att det du eftersöker är att trycka två gånger på on/off-knappen i snabb följd?

Håkan Walther

Tack för svaret. Väldigt märklig åtgärd att göra, men om det är så Apple har valt att göra det så får man i alla fall vara glad att det funkar. När jag frågade mina kompisar som också har iPhone så var det ingen som visste hur man skulle avböja ett samtal när telefonen är låst. Och eftersom det kommer en sådan fin skärm med "Avböj" och "Besvara" när telefonen är olåst så hade man ju trott att det hade varit lätt att lägga dit en sådan skärm direkt efter att man låst upp den.

PS. Hur tusan hamnade det här i "Program till iPhone, iPad och iPod" när jag postade det i "iPhone"? :)

...

PS. Hur tusan hamnade det här i "Program till iPhone, iPad och iPod" när jag postade det i "iPhone"? :)

Flyttade tråden till "iPhone". /moderator

Carlisle_united

ett tryck på on/off knappen stänger tillfälligt av ringsignalen och två tryck avvisar som sagt samtalet.

Anledningen till varför det inte finns alternativet neka/avböj vid låst skärm är troligtvis på grund av den simpla anledningen att det då blir lätt att av misstag neka samtal när man tex tar upp den från fickan eller dylikt.

Håkan Walther

Det är sant. Ju mer jag tänker på det, desto mer logiskt är det faktiskt.

Varför så spydiga svar? Jag läser forumet ofta och det är många trevliga här, men vissa är übersnabba på att svara snorkigt. Är det verkligen så farligt att alla inte läst manualen ordentligt och att "tvingas" svara på enkla frågor emellanåt?

Folk blir väl irriterade på att andra inte läser manualen när de får problem, och ibland dyker det upp riktigt konstiga frågor som "är min ena högtalare trasig, jag hör bara ljud från ena hålet på undersidan" trots att info om telefonen finns överallt.

Och ibland kan jag hålla med, på senare tid har folk världen över i allmänhet börjat använda forum som en slags assistent när info oftast finns om man letar lite.

Folk blir väl irriterade på att andra inte läser manualen när de får problem, och ibland dyker det upp riktigt konstiga frågor som "är min ena högtalare trasig, jag hör bara ljud från ena hålet på undersidan" trots att info om telefonen finns överallt.

Och ibland kan jag hålla med, på senare tid har folk världen över i allmänhet börjat använda forum som en slags assistent när info oftast finns om man letar lite.

Och det är dåligt därför....?

Sökfunktionen på detta forum suger, särskilt om man sitter på en iphone som jag gör nu. Vill man inte svara på upprepande frågor behöver man inte det.

Scrolla förbi sådant som irriterar då.

KristerBlomberg

Naturligtvis måste det vara "tillåtet" att fråga även sådant som står i manualen. Ska man vara petig så finns det även folk som köpt en begagnad telefon utan manual, eller kanske helt enkelt "supit bort den", även om jag inte tror att det är den största anledningen. Många personer har inte intresse av att läsa manualer, och för andra är det mycket intressant.

I andra forum har jag sett svar/kommentarer som:

"Om du Googlar lite så hittar du svaret",

vilket är ganska idiotiskt svar i ett frågeforum. (Frågeställaren kanske just "Googlat" och hittat frågeforumet.)

Däremot tycker jag man (mig själv inräknad) ska bli bättre på att söka i befintliga trådar. Dock håller jag med om att sökfunktionen i detta forum inte är helt 100%-ig och kanske behöver en översyn.

Det går ofta snabbare att få ett svar på ett forum, än att kolla i manualen.

Frågar själv uppenbara saker ibland, mest för att man får en miljard träffar på Google, och de första 20 är flumvarianter. Dvs, jag får sitta och googla i evigheter istället för att fråga och (förhoppningsvis) få ett snabbt svar.

Vill dock påpeka att jag inte tycker att Tataris svar var särskilt spydigt. Det hade det varit, om han ine också hade gett svaret. Wtf, lite spydighet får man tåla när man frågar på forum! ;)

Det går ofta snabbare att få ett svar på ett forum, än att kolla i manualen.

Frågar själv uppenbara saker ibland, mest för att man får en miljard träffar på Google, och de första 20 är flumvarianter. Dvs, jag får sitta och googla i evigheter istället för att fråga och (förhoppningsvis) få ett snabbt svar.

Värt att föra till protokollet är att jag på de uppskattningsvis 4 minuter jag la ner på ämnet hann navigera fram till den svenska manualen hos apple, givit upp hoppet om att få hem den samma dag, gjort om proceduren på den engelska sidan och letat reda på den del där det stod beskrivet samt författat ett svar. :)

• 3 months later...

Varför så spydiga svar? Jag läser forumet ofta och det är många trevliga här, men vissa är übersnabba på att svara snorkigt. Är det verkligen så farligt att alla inte läst manualen ordentligt och att "tvingas" svara på enkla frågor emellanåt?

Ja det finns alltid människor på forum som ska gnälla på frågorna... Kanske moderator wannabies? Men med en sån som moderator blir forumet noll inlägg.

Varför går man in i rubriken och bemödar sig att svara otrevligt????

Jag söker själv för övrigt svar på varför man inte kan avböja (upptaget) vid låst skärm, känner till att man kan trycka 2 ggr på on knappen, men om man då har mobilsvar går den på direkt istället för upptaget... Mina barn ringer mig flera ggr om dagen och vill oftast avböja och ringa upp dom utan att dom blir debiterade uppkopplingsavgift.

Har ni själva någonsin haft en telefon som det inte går att avböja från låst läge???

Denna funktion är något som operatörerna älskar (att svararen går på).

Jag söker själv för övrigt svar på varför man inte kan avböja (upptaget) vid låst skärm, känner till att man kan trycka 2 ggr på on knappen, men om man då har mobilsvar går den på direkt istället för upptaget... Mina barn ringer mig flera ggr om dagen och vill oftast avböja och ringa upp dom utan att dom blir debiterade uppkopplingsavgift.

Har aldrig hört talas om att det skulle vara så...? Provade själv nu, ringde till min egen telefon både när den var upplåst, låst, avstängd, och hur jag än tryckte så blev det upptagetton efter andra tryckningen.

fwiw...

Hmmm... Så här står det i manualen:

Silencing or Declining a Call

When a call comes in, you may not want to answer it, or you may need to stop iPhone from ringing or vibrating. You can silence or decline an incoming call. When you silence a call, you still have a chance to answer it, until the call goes to voicemail. When you decline a call, the call is silenced and sent directly to voicemail.

Silence a call

Press the Sleep/Wake button once, or either of the volume buttons.

Decline a call

Do one of the following:

Press the Sleep/Wake button twice quickly.

Press and hold the mic button on the headset for about two seconds, then let go. When you let go, two low beeps confirm that the call was declined.Tap Decline.

Decline appears only when you’re using iPhone.

...vilket ju indikerar att det ska gå vidare till röstbrevlådan. Jag har iofs Tele2, det kanske är skillnad på leverantörerna?

Sen undrar jag vad sista meningen betyder? "Decline appears only when you’re using iPhone." Jag trodde att det var iPhone-manualen jag lästef!? :totaltgalen:

Sen undrar jag vad sista meningen betyder? "Decline appears only when you’re using iPhone." Jag trodde att det var iPhone-manualen jag lästef!? :totaltgalen:

Using = att du vid det tillfället aktivt använder apparaten.

Naturligtvis måste det vara "tillåtet" att fråga även sådant som står i manualen. Ska man vara petig så finns det även folk som köpt en begagnad telefon utan manual, eller kanske helt enkelt "supit bort den", även om jag inte tror att det är den största anledningen. Många personer har inte intresse av att läsa manualer, och för andra är det mycket intressant.

I andra forum har jag sett svar/kommentarer som:

"Om du Googlar lite så hittar du svaret",

vilket är ganska idiotiskt svar i ett frågeforum. (Frågeställaren kanske just "Googlat" och hittat frågeforumet.)

Däremot tycker jag man (mig själv inräknad) ska bli bättre på att söka i befintliga trådar. Dock håller jag med om att sökfunktionen i detta forum inte är helt 100%-ig och kanske behöver en översyn.

Manualen finns i telefon samt också på nätet om länken i safari skulle vara borttagen.

Manualen finns i telefon samt också på nätet om länken i safari skulle vara borttagen.

I telefonen? Var då? :kaffe:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...