Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Hjälp med återställning efter radera/installera

Guest

Recommended Posts

Hej

Gjorde en ominstallation av en gammal Mac. Radera/Installera och passade på att uppgradera den till SL.

Nu när jag går in i TimeCapsule och skall placka lite mappar så är flertalet markerade med ett litet rött

minustecken och jag tillåts inte hämta hem dom? Varför blev det så och hur fixar jag det?

Det var leopard installerat innan

tack för hjälpen

z

Ett litet förtydligande ...

Ser att jag i backupen (som alltså finns på timemachine i min timecapsule) har helene med litet h som (hemmamapp) men

I datorn efter ny fräsch installation så döpte jag min hemmamapp till Helene med stort H. Jag kommer fortfarande in i alla

backup bakåt i tiden precis som vanligt men mapparna på det mesta är stängda eller låsta. Hur låser jag upp dom ?

Thomas Ytterberg

Väldigt oklar på detta eftersom jag inte varit i sitsen innan och inte har Time Machine via nätverket. Problemet är att du skapat en ny användare och vill åt filerna från vad som i praktiken är en annan användare.

Vad du skulle kunna göra är att flytta tillbaka den den gamla användaren, men skippa programmen för att undvika krångel. Sedan ändrar du rättigheterna på den användarmappen så att du kommer å filer och kan plocka det du önskar. Radera sedan den gamla "helene"-användaren i Systeminställningar/Konton. Fast detta är kanske inte möjligt när du har samma namn på användarna. Eller så blir det satans knas. Osäkert. :mellow:

Så enklast vore att du började om från början och flyttar tillbaka användaren på direkten (utan program som skrivet) efter SL-installationen är färdig och manuellt kopierar de filer du vill behålla till en egen mapp direkt i på hårddisken/Macintosh HD. Dessa filer kan du sedan flytta till en ny användare som du skapar.

Uppskattar verkligen ditt engagemang Thomas

Jag mekade lite med mapparna istället. Dom gick att ta över en och en och sen gick

jag in och klickade på "Visa Info" och la till migsjälv (fast med stort H) och gjorde "mig"

till ägare av mappen. Än så länge funkar det och det är väl typiskt att det är min frus

mac och inte min som jag strulat med ;(

Nåväl, jag återkommer om det inte funkar med detta men än så länge har jag inte fått

någon sko i huvet :)

Thomas Ytterberg

Ok! Tänk på att när du är färdig med flyttande att markera frugans nya användarmapp och klicka för "använd för inkluderade objekt"-knappen så att alla filerna får rätt behörigheter.

Annars finns det risk för knas framöver.

Ok! Tänk på att när du är färdig med flyttande att markera frugans nya användarmapp och klicka för "använd för inkluderade objekt"-knappen så att alla filerna får rätt behörigheter.

Annars finns det risk för knas framöver.

Ahh... Mycket bra tips... Skall genast fixa detta

Tack för hjälpen Thomas :bultandehjarta:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...