Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Röd prick på iPhone4 vid samtal via Skype


Ozmodiar

Rekommendera Poster

Upptäckte en sak idag. När jag sitter uppkopplad via Skype för konferenssamtal så lyser en röd prick vid högtalaren för samtal, exakt mitt ovanför högtalaren. Det är inte fuktcensorn, den sitter vid hörlursuttaget och nere vid dock-kontakten.

 

Det lustiga är att man måste ha Skype uppe för att det skall lysa om den. Då kan även skärmen stänga av sig som hastigast i en sekund, men tror det beror på något annat. Har man konferenssamtalet igång i bakgrunden så lyser lampan inte och skärmen strular inte annars heller, måste vara någon komplikation med Skype. Det är alltså med hörlurarna som det strular med den röda, lysande pricken och skärmen. Utan hörlurarna är det samma symptom. Med högtalartelefon vet jag inte, har inte testat så långt.

 

Har någon samma problem? Eller fått lampan att lysa med andra applikationer? Någon som vet vad det är för lampa? Någon som fått skärmen att strula vid konferenssamtal via Skype (då man har applikationen uppe, i bakgrunden är det inga som helst problem)?

 

Kan det ha något med värmen att göra i telefon, men vore det då inte lustigt att det inte är några problem när Skype är i bakgrunden?

 

Kan ta bild, men får bli senare under dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under en liten research får jag fram att det skall finnas tre censorer ungefär vid högtalaren för samtal. Ena skall vara för att känna av ljuset i rummet så skärmen kan ställas in, och de andra två för att känna av om man pratar i telefon och har telefonen mot kunden/sidan av ansiktet som gör att skärmen stängs av. Det låter ju som att det har något med mitt problem att göra, och jag vet att jag har sett censorerna på tidigare iPhone modeller. Frågan är om dock om de lyser rött - har aldrig vart med om det tidigare.

 

Om någon har Skype, så får ni gärna testa hur det är för er vid konferenssamtal (särskilt med flera parter - det är det enda jag har stött på problem med hittills).

 

Kan applikationen annars påverka hårdvaran så mycket? Nu har jag senaste mjukvaran för iOS och Skype stödjer ej den mjukvaran än. Men har haft problemet med skärmen tidigare, men den röda censorn/pricken har jag inte noterat förrän nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyser om min också. Vet faktiskt inte vad det är och har aldrig sett det innan. Dags att googla lite. edit: Verkar vara pågrund av 4.1 och jag misstänker att det är för att fixa proximity sensorn. Vet inte om det är bra eller dåligt. Vissa säger att de inte har det. Men de kanske bara inte ser det. edit 2: hitta ett bra inlägg som förklarar det bra. "I checked my 2 IP4's; one upgraded to 4.1, the other not yet. Yes I can see the red glow (with my eye) on the 4.1. I guessed people complained the PS wasn't working well, so one thing is they up'd the current to the LED to give more range.

 

Not to worry. Most NIR LED's have a small emission in the visible too. This is normal. So you can see it now with more current drive. All the light levels went up...it is not 'burning' or glowing red!. But still the lifetime, even at these conditions, is 100K hours. And it is not on continuously (even when on, it is pulsed at Khz rates). I work daily with these devices, I know a bit about them.

 

100K hours is a long time. And with the 1 year warranty, if it fails, Apple will replace it."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan en moderator rätta till ämnesnamnet från "vi" till "vid"? Tack på förhand.

:ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...