Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Photoshops layout likt den i Windows


KonradA

Rekommendera Poster

Jag har alltid jobbat med Photoshop i Windows tidigare och är väldigt nöjd med layouten. Den kan absolut vara en vane sak, problemet ligger i att layouten är annorlunda på Mac. När man först startar Photoshop i OS X så syns endast alla flikar och verktyg, men inte den gråa bakgrunden som Windows alltid har. Det ser alltså inte ut som ett helskärmsprogram. Det närmaste jag kommer är att välja i Window --> Arrange --> Tile, men då måste jag göra det varje gång vilket ändå känns rätt dumt och omständigt. Finns det inget sätt att få Photoshop i OS X att vara exakt som det i Windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt likt vet jag inte om det går att få... Prova att bocka för Application Frame under Windows. Då blir det mer som på Windows med den gråa bakgrunden och att fönsterna inte flyter om kring på samma sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS har tre "lägen" som kan väljas, detta görs lite olika beroende på vilken PS du använder. Prova menyn View och Screen Mode och Full Screen Mode With Menubar. Tror det är det du söker. Tidigare versioner än CS4 har snabbvalsknappar i verktygspalletten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PS har tre "lägen" som kan väljas, detta görs lite olika beroende på vilken PS du använder. Prova menyn View och Screen Mode och Full Screen Mode With Menubar. Tror det är det du söker. Tidigare versioner än CS4 har snabbvalsknappar i verktygspalletten.

 

Ja det är det närmaste jag också kommit, men jag måste ju trycka på F varje gång jag startar Photoshop på nytt. Använder CS4 och än så länge har jag inte hittat något som liknar Windows-versionen. Hur kommer det sig att Windows och OS X har olika arbetsytor på precis samma program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är det närmaste jag också kommit, men jag måste ju trycka på F varje gång jag startar Photoshop på nytt. Använder CS4 och än så länge har jag inte hittat något som liknar Windows-versionen. Hur kommer det sig att Windows och OS X har olika arbetsytor på precis samma program?

 

Har inget bra svar att ge dig, framförallt pga att jag knappt använt Windowsversionen. Tror det dock är olika "synsätt" på hur ett program skall se ut och fungera sen finns det säkert begränsningar eller möjligheter i respektive system som gör att de programeras olika. Fönsterhantering, menyer mm styrs ju till stor del av operativet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kommer det sig att Windows och OS X har olika arbetsytor på precis samma program?

 

Därför att Windows och Mac OS X är olika. En stor skillnad är ju skrivbordet och menyer som är helt olika i Windows och Mac. På Mac finns ju en menyrad högst upp, medan i Windows så tar varje program upp ett fönster och fönstret har en menyrad. Skrivbordet är bakom fönstret. På Mac är ju skrivbordet bakom alla fönster men programmet som är igång har olika fönster och inget egentligt eget programfönster som i Windows. Mac har behållit sin grundidé sedan Macintosh och Lisa lanserades.

 

Jag som kör Mac tycker ju att programmen på Mac ska vara Macifierade, dvs kännas som Mac och inte som Windows. Photoshop är ett program som inte riktigt är Macigt, utan en slags blandvariant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Därför att Windows och Mac OS X är olika. En stor skillnad är ju skrivbordet och menyer som är helt olika i Windows och Mac. På Mac finns ju en menyrad högst upp, medan i Windows så tar varje program upp ett fönster och fönstret har en menyrad. Skrivbordet är bakom fönstret. På Mac är ju skrivbordet bakom alla fönster men programmet som är igång har olika fönster och inget egentligt eget programfönster som i Windows. Mac har behållit sin grundidé sedan Macintosh och Lisa lanserades.

 

Jag som kör Mac tycker ju att programmen på Mac ska vara Macifierade, dvs kännas som Mac och inte som Windows. Photoshop är ett program som inte riktigt är Macigt, utan en slags blandvariant.

 

Kalla det vanesak, men rent praktiskt känns det som att Windows har en bättre layout för Photoshop. Alternativet är att man inte har några fönster bakom Photoshop och använder en grå bakgrund för skrivbordet, då kommer man bort från störande moment.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalla det vanesak, men rent praktiskt känns det som att Windows har en bättre layout för Photoshop. Alternativet är att man inte har några fönster bakom Photoshop och använder en grå bakgrund för skrivbordet, då kommer man bort från störande moment.

 

 

 

-säg att du behöver jobba mot en referensbild eller referenstext som ligger i ett annat program...nej det går inte, för man har en jobbig grå instängd photoshopruta som täcker hela skärmen.

-hur kommer man snabbt till ett annat program?...nej det var inte bara att klicka på programfönstret bakom ps utan du måste gömma ner hela ps först för att komma åt det.

-det går inte heller att bara plocka upp en bild från skrivbordet eller findern eller browsern och dra in den i photoshop utan att först stänga ner programfönstret.

-ah är det någon som försöker skicka dig viktig information i adium medan du jobbar...sorry kan inte se något annat innan jag stängt ner photoshop.

 

nej windows är inte gjort för seriöst arbete. allt tar 3x längre tid för man måste gå omvägar.

blir lika förbannad varje gång jag sitter och jobbar i ps på en windowsmaskin - helt värdelöst.

 

lär om, gör rätt.

 

F-tangenten och tab gäller om du vill vara helt isolerad från omvärlden med endast en bild i taget i ditt ps.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-säg att du behöver jobba mot en referensbild eller referenstext som ligger i ett annat program...nej det går inte, för man har en jobbig grå instängd photoshopruta som täcker hela skärmen.

-hur kommer man snabbt till ett annat program?...nej det var inte bara att klicka på programfönstret bakom ps utan du måste gömma ner hela ps först för att komma åt det.

-det går inte heller att bara plocka upp en bild från skrivbordet eller findern eller browsern och dra in den i photoshop utan att först stänga ner programfönstret.

-ah är det någon som försöker skicka dig viktig information i adium medan du jobbar...sorry kan inte se något annat innan jag stängt ner photoshop.

 

nej windows är inte gjort för seriöst arbete. allt tar 3x längre tid för man måste gå omvägar.

blir lika förbannad varje gång jag sitter och jobbar i ps på en windowsmaskin - helt värdelöst.

 

lär om, gör rätt.

 

F-tangenten och tab gäller om du vill vara helt isolerad från omvärlden med endast en bild i taget i ditt ps.

Jag kan faktiskt inte hålla med dig. Personligen föredrar jag OS X över Windows. Windows har på tok för många problem och jag börjar ogilla programmet mer och mer, men däremot stämmer inte allting du skriver. Referensbilder går att jobba mot, du behöver inte ha Photoshop i helskärmsläge. För att komma till ett annat program har du menybaren, eller vad den nu kallas, undertill för att navigera - enkelt. För att ploppa in en bild i Photoshop från t ex skrivbordet behöver man bara minimera programmet med ett klick. Adium har jag ingen erfarenhet av, men liknande chatt- eller mailprogram går absolut att läsa under tiden man jobbar. Oavsett om du minimerar Photoshop eller inte.

 

Angående Photoshop till Mac hade jag gärna sett möjligheten att efterlikna Windowsversionen, så gott det går. Nu verkar F-tangenten vara det närmaste, och då hade jag gärna sett att inställningen sparades varje gång man stängde av programmet så jag slipper trycka på den varje gång jag startar Photoshop. Smågrejer som borde gå att genomföra.

 

Jag föredrar faktiskt OS X men det vore orättvist att hitta på lögner om Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det stämmer att Windows har ett väldigt omständigt gränssnitt som kräver många fler klickar med musen, så det är faktiskt ett gott råd att glömma bort "ovanorna" från Windows-världen och lära sig det Macigare sättet.

 

alt+kommando+klicka på programikonen i Dock gömmer alla andra program utom det du klickade på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du testat "Application Frame" ? Blir väldigt likt Windows versionen då.

post-37841-073570900 1284565359_thumb.png

 

 

Själv använder jag det inte, men det är kanske vad du söker?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är du säker på att du testat "Application Frame" ? Blir väldigt likt Windows versionen då.

post-37841-073570900 1284565359_thumb.png

 

 

Själv använder jag det inte, men det är kanske vad du söker?

 

Suveränt! Precis det jag letade efter! Tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvånad jag blev att se dig här KonradA, hälsa Studio23 :donjuan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förvånad jag blev att se dig här KonradA, hälsa Studio23 :donjuan:

 

Oj kan inte minnas att jag känner igen dig men jag ska absolut hälsa när jag kommer ihåg det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...