Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hjälp mig köpa router


fgh

Rekommendera Poster

1) Har just tecknat nytt bredband, som förhoppningsvis skall vara åtminstone litet snabbare och pålitligare: Tele2 via kabelTV-uttaget. Nackdelen var att jag tydligen måste köpa router själv. Om routrar vet jag absolut ingenting, mer än att det finns något som heter så, så litet hjälp vore välkommet. Anslutningen är bara på 2MB, men datorn står ungefär så långt från TV-uttaget som man kan komma i lägenheten, med ett antal väggar emellan.

 

2) Skall för första gången ladda ned riktigt stora filer (flera GB). Förhoppningsvis hinner modemet hit före... Fick tips från en PC-kille om att det finns småprogram som bevakar nedladdningen och ser till att den börjar om igen från rätt ställe om det skulle bli avbrott, och inte från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte en Airport Extreme som du kan koppla extra hårddiskar till om du vill?

Eller en Time Capsule som är i stort samma sak fast med inbyggd hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extreme ftw! Diskar kan du få billigare än att slanta upp för en T.C.

Finns även andra (bra) routers i samma pris-spann, men Extremen är ett bra råd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också att Extremen är ett bättre val, skulle routern lägga av har du i varje fall kvar datan på dina diskar

som du med stor sannolikhet blir av med ifall TC:n skulle säcka ihop.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Airport express är också ett bra val, om du inte har behov av att koppla in någon enhet via kabel, förutom modemet då alltså....

 

Då kan du köra musik trådlöst, samt att den också kan dela ut en skrivare trådlöst via USB

 

EDIT: Överlag funkar alla routers bra, men oavsett märke, undvik de allra billigaste modellerna. Dvs under 7-800:- bör man inte köpa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fastnade med nya Minin hela helgen — evighetslånga programuppdateringar på 250-modem, och massor med strul man inte borde ha när man är på sin 5e Mac... — så jag har inte hunnit titta tillbaka på det här förrän nu.

 

Tack för svaren, men... vad ni är dyra! 2-300 kr sa de på Tele2 att det skulle kosta... (2 olika personer!), och jag min dumma ## trodde dem...

 

Å andra sidan har jag funderat under helgen. Jag tänkte tills vidare använda gamla Minin som extern hårddisk till den nya. Om jag nu ändå måste köpa en router, kan jag inte då också använda den för trådlös överföring mellan dem? Så sparar jag åtminstone in pengarna för den firewire 400/800-kabel jag borde haft redan i fredags.

 

Ingen som har ett svar på 2)? Skulle haft nytta av det i lördags morse när 2a programuppdateringen bröts strax innan den var klar, och jag blev tvungen att börja om från början igen... Och det var ju ändå en pluttefil jämfört med vad som kommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en time machine och det är den bästa ruoter jag haft hittills. Den innehåller en airport extreme. De är förvisso rätt dyra men funkar mycket bra tycker jag. En router för ett par hundra fungerar oftast rätt bra men förvänta dig inga jättehastigheter för de klarar allt som oftast itne av att routa så mycket trafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nähä... tycker du det..

 

Får anta att du vill köra trådlöst eller har mer än en dator, annars behöver du ingen router. Bäst prestanda och driftsäkrast är att dra kabel, det är helt överlägset. Flyttar du aldrig runt datorn så hade jag funderat på det. Billigast och enklast, men mest jobb om datorn står i annat rum.

 

Just hur bra ett trådlöst nätverk kommer att fungera i den miljö du bor i är omöjlig att säga. Det kan fungerar jättebra, det kan fungera riktigt dåligt. Allt beror på de yttre faktorer som påverkar, material och armering i väggar, elens dragning i huset, trådlösa telefoner och basstationer, microvågugnar, grannars elektriska utrustning, om det finns fler trådlösa nätverk i närheten? Naturligtvis spelar placeringen av din router roll...

 

Börja med att ladda ner iStumbler och kontrollera hur det ser ut med nätverk i närheten. Den kanal som har minst antal användare bör du ställa in din framtida router på för att ha minst störningar. Routern du ska köpa ska klara av N-standarden, vilket de flesta gör idag. Helst 5 GHz N som inte alla stöder idag. Du ska aldrig köpa en router ur det billigare segmentet, dvs i segmentet under 800:- i princip. Rent generellt så är apples routers (Express, Extreme) ett bra köp om du inte kräver lite mer avancerade funktioner och inställningar, vilket det inte låter som. Skulle vara att du behöver ansluta extern antennförstärkare vilket dessa inte gör, vilket flertalet routers inte heller stöder. Dock kan du utöka/förlänga nätverket med fler accesspunkter om du vill, express är lämplig för detta, pga storleken och att den sitter direkt och diskret i vägguttaget.

 

Angående programvara för detta så har ju de flesta torrentklienter stöd för detta, likså FTP-klienter, du skriver ju inte hur du tänkt ta hem dessa filer. Annars finns det gått om programvara som sköter detta, här är exempel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det där var litet mer informativt.

 

Datorn är stationär, men, som sagt, ungefär så långt från TV-uttaget som man kan komma. Modemet kom igår, så jag har kabel just nu (trevligt att slippa 250Kb!), men, förutom att den tillhör förra operatören och måste lämnas tillbaka inom några dagar, så är det ju bara en tidsfråga innan jag snubblar på den och har sönder något. Att dra den permanent är nog minst 30-35 meter runt och igenom så där en 5 dörröppningar, så det känns inte direkt lockande... Och gjord för att smyga snyggt runt hörn är den ju inte heller, kabeln. Inte de jag sett i varje fall.

 

Så det måste nog bli en router. 'Miljön' borde inte vara alltför dålig. Jag har tidigare kopplat upp direkt från datorns Airport till radiosändare i trapphallen utan problem, och visserligen blir det här litet längre, men störningarna från grannarna borde väl vara mindre inne i lägenheten?

 

iStumbler har just nu hittat 8 nätverk. 3 vardera på kanalerna 6 och 11, och en vardera på kanalerna 1 och 8. 8 är hyresvärdens radiosändare som jag använde tills igår. Den har nu bara en användare kvar i den här trapphallen, och kommer att sluta sända till nyår. Skall jag satsa på den, eller finns det kanaler med andra nummer som inte används av någon alls?

 

Hur var det med min fråga i andra inlägget: om jag nu köper t ex Airport Express, kan jag då också använda den för att säkerhetskopiera från nya Minin till den gamla? Eller måste jag fortfarande ha en firewire-kabel till det?

 

'Torrent' och 'FTP' är två ord jag vet, om möjligt, ännu mindre om än 'router'... Jag är för okunnig för att ens förstå vad du menar med frågan "hur du tänkt ta hem dessa filer". Filerna tillhör ett program jag skall köpa, och laddas ned från deras hemsida...

 

Usch, sådana här ämnen får mig att känna mig riktigt rejält korkad! Särskilt när jag efter 10 minuters försök att få iStumbler att fungera inser att felet är att jag har Airporten avstängd eftersom jag använder kabel... (fast jag kom på det själv i alla fall... till slut!)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du nämner att du väntar på ditt modem. Om modemet heter Netgear CG 3100 så har det en egen inbyggd router och kör trådlöst.

 

När jag fick mitt TV On Demand box paket så ingick Netgear CG 3100 med 100mb. 50mb mer än det jag hade innan. Comhem supportern bad mig att avlägsna min airport Express router som satt i väggen och peta in kablarna i modemet. Sedan dess funkar internet och allt annat perfekt.

 

 

Om det hjälper dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Scientific Atlanta-modemen från Comhem har samma funktionalitet som Netgear. Satt upp en sådan till min mamma häromdagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var i fredags jag väntade på modem... Nu skrev jag nyss att det kom igår. Det heter CME31B, och innehåller ingen router. Tele 2 2MB är inte riktigt samma sak som Comhem 100MB... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra säkerhetskopiering via det trådlösa, det tar bara lång tid, jämfört med nätverkskabel eller firewire. Handlar det om stora mängder vid varje kopiering kan man ju koppla en kabel vid dessa tillfällen.

 

Det är säkert inget problem för dig att köra med trådlöst nät, det är det sällan, jag ville bara förklara vad som kan störa. Många förstår inte att det är individuellt, beroende på yttre faktorer hur bra det kommer att fungera. Precis som med mobila bredband, ingen täckningskarta kan garantera att det fungerar bra hos just dig....

 

Du har ju gjort det första, dvs undersökt vilka andra nät som kan störa. Kanalerna löper mellan 1-13 och vilken som fungerar bäst får man prova. Men huvudsaken är att man tar en kanal som så få använder. Du ser ju också vilken frekvens de sänder, det står i tusental, så står där exempelvis 2417 sänder det på 2.4 GHz-bandet. Kan du köra på 5 GHz-bandet är det naturligtvis bäst, pga hastighet samt att få använder det. Men det har också sämst räckvidd, så det är en avvägning man får göra efter att man testat hur bra det verkar fungera.

 

Normalt ställer routern in detta automatiskt, kanske inte frekvensbandet, men det är bara att slå en kik vid konfigureringen av routern och ändra om den t ex väljer en kanal med många nät på. Det är normalt sett inga konstigheter att göra, framförallt inte på apples routers.

 

Det viktigaste är att du sätter ett lösenord på ditt nätverk med WPA2-kryptering så att ingen obehörig kan komma åt det eller ta kontroll över ditt nätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! Då vet jag litet mer. Alla andra verkar köra 2.4. Får väl försöka få tag på en Express till bästa möjliga pris, så återkommer jag om jag behöver hjälp med inställningar.

 

Vänta, vad betyder det här (från Apple Store): "Vad ingår? ... CD med AirPort-verktyg (Mac och Windows), 802.11n-aktiverare för Intel Core 2 Duo- och Xeon-baserade Mac-datorer (utom 17-tums 1,83 GHz iMac och Mac mini)"??? Jag har mini!

Förresten, om säkerhetskopieringen tar lång tid, betyder det att det blir svårt/omöjligt att surfa under den tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...