Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flimrande skärm iPhone 4


Engstedt

Rekommendera Poster

Hej! Min flickvän fick sin 4:a för några dagar sedan. Fick leka lite med den, men påpekade att skärmen flimrade konstant. Inte mycket, men man ser det på hemskärmen främst, även när man inte gör något med den. Då och då kommer större flimmer, då blinkar det till och man ser ett vitt streck allra allra längst upp i telefonen, knappt märkbart. Trodde att det kanske var något med skärmen som skulle bli bättre, att det var så här helt enkelt. Men idag fredag fick jag min, och den är helt perfekt från start.

Är detta ett hårdvaru fel på hennes telefon tror ni?

Nya 4.1 hjälpte inget. Kan tillägga att jag provat alla ljusinställningar, inkl. ta bort aut. ljusjustering.

 

Hon säger att hon inte bryr sig speciellt mycket, men det kanske blir värre. Jag tycker det är bäst att skicka in den så får de byta ut skärmen. (Anovo...)

 

Har någon upplevt detta?

 

Kan kanske filma telefonen med min bredvid och lägga ut här om intresse finnes.

 

Mvh Olof

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om personen som använder telefonen inte bryr sig skulle jag absolut vänta tills de finns i lager/i butik och sedan lämna in den på garantin då man vet att man troligen får igen den inom 1 - 2 veckor istället för 4 - 8 veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Sawert... Men ni måste definitivt ta ut en ny eller att dom byter ut skärmen på garantin..

 

Kan ju vara att någon kontakt kanske inte sitter i riktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, sanning med modifikation. Vet inte om du var med vid 3G-release eller 3Gs-releas här på forumet. Kan meddela att det var bra många som fick vänta över en månad på sin utbytesenhet, finns garanterat spår av det i gamla forumtrådar. Antar att det kan variera från ställe till ställe där du lämnar in den, men onekligen finns det ju inga enheter att byta ut mot i dagsläget eftersom det inte heller finns telefoner som räcker till alla som vill köpa. Anovo skruvar ju inte i telefonerna utan konstaterar felet, därefter skickas de till en verkstad där man i ett sådant här läge skulle ha bytt ut skärmen om det är där felet ligger. I de allra flesta fall får man då en utbytesenhet eller en helt ny telefon istället, ev. en telefon som kommit tillbaka från tidigare service från verkstaden.

 

Jag själv fick en helt ny telefon efter ett år när jag lämnade in min 3G för luftbubblor under skärmen vilket man kan tycka torde vara ett av de enklaste ingreppen att fixa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok Tack för svar alla kunniga.

Helt klart ska den bytas. Men frågan är när som ni säger. Verkar smart att vänta. Antar att värsta hypen lägger sig om 2-3 månader. Hur lång är garantin, 6 mån? Täcker den sådana här fel om jag lämnar den inom denna tid? Dvs, att den kom så här har ingen betydelse?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple lämnar garanti i 12 månader så det är ingen stress. Givetvis har du ju konsumentköplagen i ryggen i tre år, men det är ju inte så ofta det hjälper om man inte a.) gnäller högt som satan och lever efter devisen att den som skriker mest får mest, eller b.) har goda juridiska kunskaper.

 

Föreslår att du lämnar in den inom 6 månader. Detta eftersom att det de första 6 månaderna är upp till återförsäljaren/tillverkaren att påvisa att felet inte fanns från början. Efter dessa 6 månader är det du som konsument som är skyldig att bevisa att felet faktiskt fanns från början och inte någonting som du skapat. Ett tips här kan ju vara att gå förbi återförsäljaren och höra om råd, de kanske vet mer än mig om hur lång tid det lär ta och hur vanligt felet är.

 

Som lite kuriosa kan jag nämna att jag lämnade in min iPhone 3G efter 11 månader p.g.a. tre små luftbubblor under skärmen och en spricka vid muteknappen i skalet (som dock var ett känt problem på den vita modellen). Det var ingen som ifrågasatte det och jag fick en "ny" telefon inom två veckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok tack! Ska lämna in den efter 5 månader ca då. Är frugans. och hon stör sig inte på problemet alltför mycket, men hon vill ju inte att det ska bli värre såklart. Skönt att få en "ny" mobil då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska lämna den inom skälig tid (normalt två månader) efter att felet upptäckts, annars gäller inte garantin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart den gör. Om felet uppstår efter 9 månader, har man ingen garanti då? Dessutom så är skälig tid det sämsta uttrycket som finns. Gillar hur t.ex. PTS ser på "skälig tid" då det gäller telefoni, bredband och TV-frågor. Det finns ju ingen där som har utbildning på hur den tekniken fungerar. Likaså kan du prova att ringa en konsumentvägledare och be om hjälp med en död pixel. Din garanti kommer att ha löpt ut innan du ens lyckats förklara vad en pixel är, hur den dör, hur tekniken fungerar och vad man som användare kan och inte kan göra för att döda en pixel.

 

EDIT: Ser att du skriver "efter felet upptäcks". Då löser man det genom att säga att felet upptäcktes igår efter fem månader. Av alla gånger jag lämnat in produkter på garanti (som kanske inte är något att skryta med, men än dock) så har aldrig någonsin personen som assisterat mig frågat när felet uppstod. Felet är ju aktivt och således irrelevant när det uppstod. Frågan bör väl istället vara hur den uppstod. I det här fallet är då svaret "av sig själv".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...