Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lägga över filer på extern hårddisk

majalinnea

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga människor,

Jag har en Macbook pro och ska nu ut och resa och behöver mkt minne på min dator så jag kan lägga över enorma mängder bilder. Jag tänkte därför lägga över alla mina befintliga bilder på min externa hårddisk och sedan radera dem på min dator. Jag har gjort en time machine-backup, men förstår att jag inte kan ta bort bilderna på min dator efter detta eftersom time machine då kommer att se det som en förändring och inte behålla dem på den externa hårddisken vid nästa back-up. ( har jag fattat detta rätt?)

Min fråga är alltså: hur sparar jag filer på den externa hårddisken så att de är kvar där även efter en time machine backup?

Tacksam för svar!

Trevlig helg!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till forumet! Jag flyttar tråden till rätt avdelning. /moderator

Länk till kommentar

Nej du har inte fattat rätt. Hela poängen med TIme Machine är att man kan gå tillbaka till tidigare backuper och få tillbaka filerna. Du kan alltså ta bort filen från din hårdisk och sedan återställa dem igen när du känner för det. Därav namnet Time Machine.

Länk till kommentar

Time Machine sparar en kopia av datorns interna hårddisk.

Det innebär att om tar bort något från din interna hårddisk så tar Time Machine en kopia av detta, vilket innebär att det du tar bort inte följer med den kopian. Däremot så finns en tidigare kopia i Time Machine där det du tog bort finns kvar. Time Machine sparar flera dagar, veckor ja kan även spara månader tillbaks beroende på hårddiskens storlek.

Om du vill spara dina bilder och inte ha dem i den interna hårddisken så är det bra att spara dem på en extern hårddisk, dock ska du inte spara dem på den hårddisk som är avsedd för Time Machine. Time Machine behöver hela hårddisken. Det blir strul om du blandar Time Machine med annan information på en och samma hårddisk - om du inte gör en partition. Partitionera hårddisken innebär att du delar upp hårddisken i flera delar, då kan du ha en del för Time Machine och en annan del för något annat.

Men om du gör detta så förlorar du all information som du redan har på hårddisken, dvs du förlorar den Time Machine som du har.

Så för att undvika strul rekommenderar jag en extra hårddisk som du använder som arkiv.

Och sen en till extra hårddisk där du säkerhetskopierar ditt arkiv utifall att det skulle hända något.

Och då använda exempelvis programmet iBackup för att ta kopia på din hårddisk för arkiv.

Länk till kommentar

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...