Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Internetdelning via iMac vidare till router?


rbnbjk

Rekommendera Poster

Jag skulle vilja dela min uppkoppling på iPhonen till min iMac och vidare till Routern som en annan burk är kopplad med kabel till.

Hur tusan ska jag kunna göra detta?

Vill inte (kan inte) koppla datorn som jag vill ha ut på nätet direkt till iMacen.

 

Kör internetdelning från iPhonen med USB-kabel till iMac:en sen vill jag dela det vidare med AirPort till routern och i den sitter burken som ska ut på nätet kopplad med kabel.

 

Jag får kontakt med routern på iMacen men då vill den ju ta en internet anslutning från den inte dela till den sarcastic.gif försökte mej på att dela anslutningen utan att lyckas, måste jag ändra något i routern?

 

/RBN

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag flyttar tråden; tror den passar bättre under "Nätverk". /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rörigt och inte säker på att jag fattat rätt.

 

Har din iMac kontakt med internet?

 

Vad heter kontakten på routern där du har kopplat in internetsladden (din iMac)? LAN? WAN?

 

Systeminställningar > Delning. Har du valt att dela anslutning via iPhone till datorer som använder Ethernet?

 

Systeminställningar > Säkerhet. Brandväggen jävlas inte med dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har två datorer, kopplade via en router. Du har en iPhone och via den har du internet, men bara på din iMac. Du vill nu dela ut detta till din andra dator så den också kommer ut på nätet?

 

Då måste du under Systeminställningar -> Delning aktivera internetdelning

 

Har du inte kabel till din iMac utan den ansluter trådlöst till din router ska du välja att dela ut via airport istället...

På din andra dator ska du ange iMacens IP som gateway för dess nätverksinställningar.

post-34005-084734700 1284097517_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill kort och gott dela min uppkoppling på iPhonen TILL routern så jag kan koppla in valfri apparat i routern som ska kunna ta sej ut på nätet.

Jag vill göra detta trådlöst.

Men så fort jag ansluter datorn till routern så vill datorn gå via routern ut på nätet och ignorerar att iphonen är länken ut på nätet.

Gör jag en internet delning mellan iphonen och airport så blir det ju en ny accespunkt " RBN´s iMac" som andra datorer kan ansluta till.

Är det ens möjligt att få routerna att ansluta till "RBN´s iMac"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan i listan över nätverk ändra prioriteringsordning, så att din iPhone är den som ligger överst och därmed delar ut internet fast din airport är ansluten till routern.

 

Det du efterfrågar att din iPhone delar ut internet direkt mot routern är inte möjligt vad jag vet, utan du då är det mobilt bredband med tillhörande router du behöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...