Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

App Store, hackad faktureringsprocess?!


0coc0

Rekommendera Poster

App Store hackat?

 

iPhone 4 : iOS 4.0.2

 

Surfade App Store kvällen den 8 september. Fick password popup vid flera tillfällen, utan att ens

vara inne på en vald app med knappar tillgängliga för "free" eller "pris". Valde givetvis avbryt vid

alla förfrågningar. Popupen kunde alltså komma även i listvyn över appar.

 

Idag kommer senaste iTunes bill, innehållande registrering av en köpt app (Pizza Boy från ACNE)

från igår! Inget försök att ladda ner denna app gjordes, den finns inte på min iPhone, det enda jag

kan relatera den med är att jag noterade den i listan över appar jag browsade igår.

 

Har givetvis rapporterat detta genom iTunes idag, men känner mig numera grymt tveksam till

App Stores säkerhet. Har surfat webben idag efter nyheter/postningar om detta fenomen men inte

sett skymten av det än... fler med denna erfarenhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope inte med den erfarenhet.

Dock har det varit skriverielser om kapade konton.

I det skedet var inte appstore`s säkerhet problemet. Utan själva användaren som antingen gått på fishingmail, fått keylogger installerade på sin dator etc och på så vis fått tillgång till login-uppgifterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, ja de exemplen är ju logiskt enkelt att förklara. Men att trigga lösenordsförfrågan oavsett var i App Store

man befinner sig och simulera nedladdning av "godtycklig?" app (utan att lösenord angetts) för att sen fakturera

den utan att faktisk nedladdning och installation genomförts, tja det ter sig mycket egendomligt för mig.

 

Om det nu inte är ett rent konstruktionsfel av Apple själva. Det ska bli mycket intressant att se vad svaret blir på

min felanmälan.

 

Tillägg: Samma lösenords-popup fortsatte att komma upp idag omedelbart efter start av App Store. Nu senare

ikväll efter uppdatering till 4.1 har det försvunnit. Än så länge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...