Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny klädkod


Alix

Rekommendera Poster

Jag har under en tid funderat på männens nya "kostym" ute på stan (i Borås):

 

  • Udda mörk kavaj eller blazer.
  • Skjortor i diskreta men tydliga pastellfärger, eller randiga, eller rutiga. Litet varierat men alltid en vanlig, och vanligtvis struken, herrskjorta i grunden.
  • Ingen slips! Aldrig.
  • Kanske något ljusare än kavajerna, men ändå mörka jeans; mörkblå, oftast. Alltid jeans.
  • Svarta skor, gärna litet spetsiga.

Den här uppsättningen är väldigt vanlig, om man tittar efter, i alla fall i mina trakter. En sak är säker, den här klädkombinationen har samma ”status” som den gamla kostymen.

 

Hur kom det att bli så här? Är det någon som kan mode och kan svara? fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lite enklare och fräshare, inte för att jag klär mig så.

strikt kostym är till bröllop och begravning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-Fantastiskt! En färg! På en karl!

Mansmodet har ju varit svart, grått och antracit kanske uppiggat med lite militärgrönt i ett decennium nu.

-Det är verkligen dags för killar att våga synas igen. Inte se ut som om de var på vägen till Sveriges Begravningsentreprenörers Riksförbund årsmöte eller nå´t.

Modet återspeglar den rådande sinnesstämningeni samhället och vi har levt i en väldigt ängslig tid. Folk har oroat sig för allt, om någon tittar på dem och så.

Märkligt, på 60-talet när kalla kriget var som hetast och man hade något att oroa sig för, atombomberna stod öga mot öga med varandra utanför Lübeck, då levde man ut i färger.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har under en tid funderat på männens nya "kostym" ute på stan (i Borås):

 

  • Udda mörk kavaj eller blazer.
  • Skjortor i diskreta men tydliga pastellfärger, eller randiga, eller rutiga. Litet varierat men alltid en vanlig, och vanligtvis struken, herrskjorta i grunden.
  • Ingen slips! Aldrig.
  • Kanske något ljusare än kavajerna, men ändå mörka jeans; mörkblå, oftast. Alltid jeans.
  • Svarta skor, gärna litet spetsiga.

Den här uppsättningen är väldigt vanlig, om man tittar efter, i alla fall i mina trakter. En sak är säker, den här klädkombinationen har samma ”status” som den gamla kostymen.

 

Hur kom det att bli så här? Är det någon som kan mode och kan svara? fundersam.gif

 

Fantastiskt! Även om jag bodde på torget i ett genomskinligt tält och tillbringade hela dagarna med att iakta kläder skulle jag inte märka nåt....... :respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fantastiskt! Även om jag bodde på torget i ett genomskinligt tält och tillbringade hela dagarna med att iakta kläder skulle jag inte märka nåt....... :respekt:

Tack ska du ha. closedeyes.gif Det är ju så att det hör samman med mitt yrke som journalist. Det kan vara ett uppslag för en artikel.

 

Jag är för gammal för att bry mig om klädkoder - jag tar på mig det jag trivs i för dagen. Om det sedan råkar vara skjorta och kavaj till jeans, ett par hyggligt snygga byxor till en lite striktare skjorta, en rocknrollttröja till slitna svarta jeans, kanske med en kavaj över - men klädkod bryr jag mig aldrig om. Det är dagsformen som avgör. En kostym med slips ser man dock aldrig mig i - den dagsformen uppenbarar sig aldrig, har aldrig gjort, kommer aldrig att göra. Kostym med slips är till för begravningar.

I kostym med slips känner jag mig utklädd som till maskerad. Dessutom har jag bantat ur mig min. Den är som ett tält. Jag får köpa en mörk blazer och klä mig enligt den nya klädkoden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stora problemet är inte färgerna, utan att alla envisas med att ha kostymer som är minst en storlek för små... :chockadskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det finns så jäkla dåligt utbud med kläder för män i Sverige. finns hur många specialbutiker som helst för kvinnor men vi män får nöja oss med Dressman ;) Lite överdrivet men ni hajjar nog min poäng.

 

Personligen så avskyr jag slips. Den åker bara på vid bröllop och begravningar.

Värsta som finns är dock de som går omkring i kostym el kavaj och har gympadojjor på sig. Totalt smaklöst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt i jämlikhetens Sverige att inte kraven höjs för samma kläder för båda könen? Fan vad skönt det hade varit med nån ledig uniform så man slapp tänka på hur man ska klä sig. Det är ju ändå superfånigt det här med mode. Att en beklädnad plötsligt blir oanvändbar bara för att några andra tycker det, märkligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt i jämlikhetens Sverige att inte kraven höjs för samma kläder för båda könen? Fan vad skönt det hade varit med nån ledig uniform så man slapp tänka på hur man ska klä sig. Det är ju ändå superfånigt det här med mode. Att en beklädnad plötsligt blir oanvändbar bara för att några andra tycker det, märkligt...

I Kina har de uniforma kläder, eller hade i alla fall. Nedan Maozedong och Chou Enlai, med Henry Kissinger.

 

post-28798-037389700 1284119547_thumb.jpg

 

 

Nordkoreas Kim Jong Il:

 

post-28798-089728300 1284119686_thumb.jpg

 

 

Fidel Castro (det är ingen militäruniform trots likheten):

 

 

post-28798-066465800 1284119710_thumb.jpeg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kissinger har ju oxå i stort sett en "uniform", inte mycket som skiljer, annat än att den är krångligare att klä på.

Nja, jag skulle ha stora problem med att behöva ta på mig de andra kläderna... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt i jämlikhetens Sverige att inte kraven höjs för samma kläder för båda könen? Fan vad skönt det hade varit med nån ledig uniform så man slapp tänka på hur man ska klä sig. Det är ju ändå superfånigt det här med mode. Att en beklädnad plötsligt blir oanvändbar bara för att några andra tycker det, märkligt...

Men, då missar du ju alla snygga kvinnoben i kjol. För att inte tala om urringningar och kläder som avslöjar lite kurvor... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, då missar du ju alla snygga kvinnoben i kjol. För att inte tala om urringningar och kläder som avslöjar lite kurvor... ;)

Får vi titta på sådant??? Jag trodde det var sexuellt ofredande eller något... stjarnsmall.gif;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, då missar du ju alla snygga kvinnoben i kjol. För att inte tala om urringningar och kläder som avslöjar lite kurvor... ;)

Eller så blir det håriga mansben i kjol.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, vi får väl låna en sådandär epilator och utsätta oss för tortyr

Fattar inte hur de kvinnor som använder sådana står ut. Jag testade på 1x1 cm och ont var bara efternamnet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okey, vi får väl låna en sådandär epilator och utsätta oss för tortyr

Fattar inte hur de kvinnor som använder sådana står ut. Jag testade på 1x1 cm och ont var bara efternamnet

 

Det beror lite på var man är på kroppen. Jag har testat det på magen, och det gjorde rejält ont. På ryggen var det som att bli kliad med en skurborste. Ingen direkt smärta utan mer en rivande känsla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...