Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Time capsule eller annat alternativ

TryckVågen

Recommended Posts

Känner att jag vill inskaffa mig en backup till min mbp, men time capsule är ju ruskigt dyr, finns det någon annan hdd för att få till en trådlös backup`?

Är inte helt säker, men antingen behöver du en NAS med stöd för TM eller en Airport Extreme med valfri extern hårddisk...

Ett alternativ är ju att koppla en extern hdd till Airport Extreme och på så vis köra sin backup... Personligen har jag Firewire disk till min iMac...

Apple är nog ensam om ihopbyggd router med HD så du får nog, som nämnts ovan, köpa en router med stöd för hårddisk. Endast få routrar har stöd för HD via USB men jag tror att det går att köpa HD med ethernet-stöd och koppla in i de flesta routrar. Sök på Pricerunner och filtrera träffarna.

Jo, men frågan är om det finns andra routers än Airport Extreme som har stöd för hfs+? Tror att NAS är ett krav med andra routers pga detta...

Firewire är att föredra, trådlöst tar längre tid

Firewire är att föredra, trådlöst tar längre tid

Fel, trådlöst tar skitlång tid. Men har man en bärbar dator och som jag rör mig över lägenheten så är det skönt med ständig backup utan att behöva tänka.

Fördelen är att vid återläsning kan man koppla in disken lokalt för snabb återläsning. Tyvär måste den första stora backupen ske trådlöst då TM av någon sjuk anledning gör skillnad på om disken sitter kopplad lokalt eller på nätverket vid backup. Otroligt korkat. Kanske fungerar om man kör via nätverkskabel till routern, har inte provat...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...