Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Byta bottenplattan, Macbook late 2009


ledarai

Rekommendera Poster

Hej,

Jag undrar över om det går att byta bottenplattan, eller vad den nu ska kallas, på Macbook Unibody late 2009 (MacBook6,1-tror jag). Det är så att den är rätt ful (lite missfärgad, repig) efter att ha varit med på en massa olika bord av varierande underlag, sedan har man också lyckats peta loss plasten på sidan så det har blivit en glipa som jag sedan försökt peta till och gjort saken värre (läs: större glipa). Alltså i själva bottenplattan, det är ju gummi eller vad det nu är.

Jag tänkte att skruvar jag loss den så kan jag säkert fixa plasten genom att peta till den ordentligt, (den sitter ju i nått spår där på insidan) men god damnit det går bara att skruva loss 7 av 8 skruvar. superirriterad.gif Ja, jag har en #0 stjärnmejsel så det är rätt mejsel, och de sa hos återförsäljaren att det skulle vara lätt gjort att skruva av, och man får tydligen skruva av bottenplattan med inom garantin? Sa de i alla fall.

Nu orkar jag nog inte bråka med den mer och funderar på att lämna in och byta bottenplattan (eller vad det ska kallas). Det blir säkert dyrt gissar jag. :P Tänker att jag antagligen borde sätta skal på den efter att ha åtgärdat den, så håller det sig snyggt.

Jag har funderat lite på att köpa ny och byta till en (Macbook) Pro (med mer ram) men det känns ju knäppt att byta en dator för att utsidan är lite ful när insidan funkar fint och jag har 3 års AppleCare som gäller till 2012. Dessutom är jag förtjust i min vita dator.

Slutsats, är det värt att byta bottenplattan, vad kan det kosta? Någon som har gjort det på de här modellerna? Ska jag rentav passa på att få inlagt mer RAM samtidigt? (Har 2gb nu)

Nått tips om den där skruven btw? Den borde gå att skruva upp ju. Men den gör ju inte det? nån annan som varit med om det?

Tack på förhand,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förmodligen inte värt att lämna in den för byte av bottenplatta då det förmodligen kostar ett par tusenlappar. Bästa alternativet är förmodligen att jaga rätt på en finare bottendel på ebay. Här hittade jag en:

 

http://cgi.ebay.com/New-Macbook-Unibody-A1342-13-Bottom-base-White-/160475662563?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item255d1848e3

 

Guide för byte:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är ju att den där förbannade skruven inte lossnar. Den sitter verkligen, verkligen fast. (Förstår inte ens hur en tekniker ska få loss den om jag lämnar in den faktiskt, men det måste dem väl)

 

Sedan är jag osäker på det här med att beställa utomlands, men tack för länken, jättebra att se att det finns.

Silly me. :P Men det här är alltså pålitligt och bra? Inga problem med tull eller frakt osv heller?

 

Om man skulle fega och gå till återförsäljaren, tippar du på 1-2000 eller 2-3000+ att byta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter den fast så att du inte kan rubba den eller går det att skruva på den utan att den lossnar? Att köpa på ebay är enligt min erfarenhet väldigt säkert. Jag har aldrig behövt betala en krona i frakt & tull från grejer som skicka från hongkong, risken bedömer jag därför som liten. Frakten står specificerad och kan nog ta några veckor. Skulle gissa på mellan 2-3000kr hos återförsäljare men ring och kolla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den går inte att rubba. :(

 

Okej, det låter ju vettigt, och det verkar ju vara en pålitlig säljare och allt. Hur blir det med det här serienumret som faktiskt står på bottenplattan i världens minsta stil?

Det kommer stå fel där om jag byter? Men det gäller även om jag får från återförsäljaren kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter det inte på en liten etikett? Värm försiktigt med en hårfön eller nåt så kan du nog flytta över den till nya bottenplattan. Det är så servicecentren gör :) Har du en mejsel med vettigt handtag så du får bra grepp eller är det en sån där instrumentmejsel? Om du ändå ska byta bottenplattan behöver du ju inte vara så försiktig så fixa en vettig mejsel och sug i för kung och fosterland!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske är så man gör :) smart det där med hårfön.

Mejseln är mycket riktigt en instrumentmejsel. Ska försöka hitta en vettig mejsel nånstans då, vart kan man tänka sig att de har sådant ClasOhlson? Tror det är därifrån nuvarande kommer ifrån. För nog måste det väl #00 vara specialmejsel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...