Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro 13" går inte ner i viloläge med öppen skärm


kjoada

Rekommendera Poster

Jag har problem med min Macbook Pro 13". Jag har ställt in att den ska gå ner i viloläge efter 20 min i strömspararinställnignarna. Men det ändå som händer efter 20 min är att skärmen stängs av och ledlampan på framsidan börjar lysa, men datorn är fortfarande på, fläkten går, hårddisken snurrar osv.

 

Är detta så det ska vara? jag trodde att datorn går ner i sleepmode på samma sätt som när man stänger locket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minnet kanske sviker mig nu, men jag har för mig att jag löste detta problemet med en säker omstart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag har problem med min Macbook Pro 13". Jag har ställt in att den ska gå ner i viloläge efter 20 min i strömspararinställnignarna. Men det ändå som händer efter 20 min är att skärmen stängs av och ledlampan på framsidan börjar lysa, men datorn är fortfarande på, fläkten går, hårddisken snurrar osv.

 

Är detta så det ska vara? jag trodde att datorn går ner i sleepmode på samma sätt som när man stänger locket.

Ja det ska den. Att den inte gör det beror på att något hindrar MBP:n från att gå ned i vila. Oftast ett program som är aktivt eller ett anslutet tillbehör via usb eller Bluetooth.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det ska den. Att den inte gör det beror på att något hindrar MBP:n från att gå ned i vila. Oftast ett program som är aktivt eller ett anslutet tillbehör via usb eller Bluetooth.

 

Det enda som brukar vara igång är firefox och mail, sen har jag en trådlös logitech mus, kan det vara den som stör? Går det att komma runt detta, ganska korkat att en mus ska stoppa hela datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Du har en Blutooth-inställning som tillåter att Bluetooth-enheter väcker datorn. Pröva att kryssa ur den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Då är det detektivarbete för någon programvara håller Macen vaken. Exempelvis Torrent, vanlig fildelning, drivrutin - till exempel logitech-drivrutinen eller liknande.

 

Testa också en säker start som föreslogs ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är det detektivarbete för någon programvara håller Macen vaken. Exempelvis Torrent, vanlig fildelning, drivrutin - till exempel logitech-drivrutinen eller liknande.

 

Testa också en säker start som föreslogs ovan.

 

Inget torrentprogram är igång, jag kollade i systemmeddelande och där var det någon 1password process som gick om och om igen var 10:e sekund, trodde att det var det som var problemet, men efter att ha tagit bort den aktuella plist-filen så kvarstod problemet fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag testa med en säker start, det hjälpte inte heller. Ska också förtydliga att den går ner i sleepmode både när man stänger skärmen och vid kommadot: alt+cmd+eject men inte med skärmen öppen när timern i strömsparinställningar går ut

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...