Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Automatiskt packa upp rar-filer?


julbingo

Rekommendera Poster

Är det någon av er som vet hur jag på enklast möjliga sätt gör så att hämtade rar(eller zip)-filer som läggs i en särskild mapp, automatiskt packas upp och att rar-filerna sedan raderas?

 

Jag har pillar lite i Automator och sedan i programmet Hazel, men lyckas inte få till det. Kruxet är att jag vill att den ska känna av mappen samt alla undermappar till den.

 

Någon som vill vara snäll och hjälpa mig pedagogiskt här?

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa med att kryssa i "Öppna säkra filer efter hämtning" i inställningarna i Safari under allmänt.

 

 

Tror det kan funka faktiskt.

 

 

- Slice -

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa med att kryssa i "Öppna säkra filer efter hämtning" i inställningarna i Safari under allmänt.

 

 

Tror det kan funka faktiskt.

 

 

- Slice -

 

Under förutsättning att han använder Safari ja ;)

Det löser itne problemet med att ta bort filerna automatiskt efteråt heller.

 

 

Åter till den ursprungliga frågan. Om du använder usenet så rekommenderar jag det här verktyget. Det gör precis vad du vill

http://sabnzbd.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja i Safari funkar det, men bara med zip-filer. Dessutom vore det bra om det funkade med andra program också. Ex Transmission eller sparade filer från Mail etc.

 

Ingen som använt Hazel eller liknande verktyg till detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Skulle ockspå vilja veta detta, hittat någon lösning än?

 

//Splix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har testat lite i automator, men lyckas inte riktigt. Problemet är att automator jobbar alldeles för snabbt, jag skulle vilja lägga in en paus på några sekunder emellan "open finder items" och ""move finder items to trash". Som det är nu hinner automator gå igenom hela serien av händelser innan Unrar har hunnit packa upp filen, så allt hamnar i papperskorgen.

 

 

Jag hittar ingen paus att lägga in i flödet, är det någon som vet hur man får till detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingen paus att lägga in i flödet, är det någon som vet hur man får till detta?

 

post-10749-052765600 1289900531_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar ingen paus att lägga in i flödet, är det någon som vet hur man får till detta?

Det enklaste vore kanske att använda ett program som kan radera arkivet efter sig. Till exempel The Unarchiver har en sådan inställning.

Att använda sig av en paus är ju lite vanskligt eftersom det kan variera ordentligt beroende på hur stor filen är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enklaste vore kanske att använda ett program som kan radera arkivet efter sig. Till exempel The Unarchiver har en sådan inställning.

Att använda sig av en paus är ju lite vanskligt eftersom det kan variera ordentligt beroende på hur stor filen är.

 

Kör The Unarchivernu och det gör ju precis vad det ska. Får däremot inte till det i Automator, någon som har lust att berätta exakt hur man gör? Är supergrön på Mac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-10749-052765600 1289900531_thumb.png

 

Haha jag är ju fullständigt oduglig, det är uppenbart :)

 

Men ni har rätt i att pausen inte är optimal, blir väl till att köra med exempelvis Unarchiver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Automator gör du ett arbetsflöde som ser ut som på bilden:post-25430-012172900 1289981897_thumb.png

Anpassa mappen så att det passar dig, downloads är väl det vanligaste.

 

 

 

Sedan klickar du på Save As Plug-in under Filemenyn (har du på svenska kan du säkert lista ut hur du översätter kommandon). Där väljer du ett namn, Folder actions i rullningslisten, mappen du vill ha bevakning i på nästa rullningslist och klickar i "Enable folder actions". Save. Klart!

post-25430-008095400 1289981923_thumb.png

 

 

Glöm inte att ställa in i Unarchiver så att den slänger zipfilen i papperskorgen när den är klar, annars kör automator scriptet igen och igen och igen och...

 

Hoppas du lyckas med detta, annars är det bara att säga till så försöker vi igen. Automator är kanske inte det mest avancerade programmet, men det är ändå ganska roligt att leka med!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Automator gör du ett arbetsflöde som ser ut som på bilden:post-25430-012172900 1289981897_thumb.png

Anpassa mappen så att det passar dig, downloads är väl det vanligaste.

 

 

 

Sedan klickar du på Save As Plug-in under Filemenyn (har du på svenska kan du säkert lista ut hur du översätter kommandon). Där väljer du ett namn, Folder actions i rullningslisten, mappen du vill ha bevakning i på nästa rullningslist och klickar i "Enable folder actions". Save. Klart!

post-25430-008095400 1289981923_thumb.png

 

 

Glöm inte att ställa in i Unarchiver så att den slänger zipfilen i papperskorgen när den är klar, annars kör automator scriptet igen och igen och igen och...

 

Hoppas du lyckas med detta, annars är det bara att säga till så försöker vi igen. Automator är kanske inte det mest avancerade programmet, men det är ändå ganska roligt att leka med!

 

Jag hade tydligen inte testat mitt lilla script tillräckligt, det funkar ju värdelöst! Får se om jag kommer på något bättre, annars får vi hoppas på andras automatorskills

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en lösning som jag har knåpat ihop mha Applescript. Den gör inte exakt det du efterfrågar men jag tror att du kan modifiera efter egna önskemål. Applescript är inte så svårt som man tror, speciellt när man har google till hjälp ;)

Mitt skript packar upp rar, zip, etc., sedan flyttar de uppackade filerna till en annan mapp som triggar ytterligare ett skript som laddar upp filen till min ftp.

 

Om det är någon som är intresserar, skicka ett PM eller liknande så ska jag försöka hinna med att skicka en kopia av skriptet ikväll när jag kommer hem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade tydligen inte testat mitt lilla script tillräckligt, det funkar ju värdelöst! Får se om jag kommer på något bättre, annars får vi hoppas på andras automatorskills

 

Har nog inte samma version av Automator men fick nog till det ändå, grymmt tacksam för din hjälp!!! Har iof bara testat en fil än men det fungerade kanon! :galetglad:

 

1000 tack!

 

 

Vad är det som inte fungerar för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog inte samma version av Automator men fick nog till det ändå, grymmt tacksam för din hjälp!!! Har iof bara testat en fil än men det fungerade kanon! :galetglad:

 

1000 tack!

 

 

Vad är det som inte fungerar för dig?

 

För zip- och rarfiler verkar mitt lilla script fungera bra, men konstigt nog försöker det öppna alla filer, även de som inte är rar eller zip, med Unarchiver automatiskt. Jag trodde jag hade definierat det i första steget med extensions. Testa du också med någon fil som inte är rar eller zip.

Jag får lura lite mer på det idag eller imorn, vore kul att få det att funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För zip- och rarfiler verkar mitt lilla script fungera bra, men konstigt nog försöker det öppna alla filer, även de som inte är rar eller zip, med Unarchiver automatiskt. Jag trodde jag hade definierat det i första steget med extensions. Testa du också med någon fil som inte är rar eller zip.

Jag får lura lite mer på det idag eller imorn, vore kul att få det att funka.

 

Aj fan, får samma fel... Ska försöka pilla lite med det ikväll men kommer du på något får du gärna skriva!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Fick någon en lösning på detta? Vad jag förstått är det många som använder Hazel och de tycker att det är lätt, men jag får det inte att fungera. Min mappstruktur ser ut på följande vis:

 

TV

-- Serie

---- Säsong

------- Serie.SXX.EXX

--------- serie.sxx.exx.rar

 

Film

-- Film.Källa

---- film.källa.rar

 

Jag vill sätta en regel för TV som går så djupt det går i varje underkatalog tills den hittar en .rar-fil, packar upp den och när det är klart tar bort alla rarfiler (.r0n och .rar). Jag vill alltså behålla den uppackade filen i den mapp där rararkivet ligger nu. Regeln för film behöver bara gå ned i första mappen, öppna mappen för respektive film och göra samma procedur.

 

Ett (ytterligare) problem jag stöter på här är regeln för att ta bort filer som heter .r01, r02 osv. Samma sak gäller när filerna heter part1.rar, part2.rar osv. Problemet med .r0n är att om jag lägger en regel för .r* så kommer den försöka packa upp den filen också, vilket jag inte vill. Problemet med part1.rar är att den kommer att vilja packa upp samma film/tv-serie lika många gånger som det fins rarpaket vilket inte heller blir bra. Att jag måste slänga rar-arkivet efter varje film/avsnitt beror på att jag inte har nog med ledigt diskutrymme för att ha dubletter, det rör sig om ca 1,5TB som ska packas upp vilket även gör det till ett evighetsprojekt att göra manuellt.

 

Enligt den Hazelsupport jag hittat ska det bara vara att sätta Subfolder Depth till less than 100, och/eller Kind till Folder, men det enda som händer när jag försöker köra det macrot är att den försöker köra det på första underkatalogen, alltså "Serie". Givetvis går den inte att packa upp och inte heller är det en rar-fil. Att lägga en regel för varje säsongsmapp skulle troligen fungera, men det blir för mycket jobb, detsamma gäller varje film specifikt.

 

Någon som använder Hazel som har ett färdigt macro som går att ladda upp, eller någon som kan förklara för mig vad jag gör för fel. I nuläget ser det ut så här, regeln applicerad på mappen "tv".

Sk%C3%A4rmavbild%202011-06-12%20kl.%2011.53.59.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...