Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Får inte jobbmailen (Exchange) hem till Mac Mail


Kortskägg

Rekommendera Poster

Är fortfarande relativt ny på mac och förstår inte riktigt följande:

 

På jobbet är det pc som gäller och i denna stora organisation är man från IT-sidan ointresserad av att ordna smidig access till t.ex. mail utifrån/hemifrån. Dock har man skapat en webmail som ju förstås nås via webläsare. Upptäckte dock igår att jag på min privata iPhone kunde nå jobbmailen genom att lägga till ett exchangekonto och ange webmailadressen som serveradress plus anv id och lösenord. Synkade perfekt och fick faktiskt också över kalendern från jobbet. Mycket trevligt och var helnöjd. Tänkte så att då borde det vara enkelt att också ställa in ett likadant konto i Mail på min macbook pro för jobbmailen, men se det funkade inte alls! Någon som förstår varför, eller som har tips? Prövade både Exchange 2007 och Exchange IMAP som inställning men datorn kan inte ansluta till servern?! Vad är det som alltså går enkelt på iPhone och inte alls fungerar på Macbooken?? Är lite osäker, men tror att det är Exchange 2003 som körs på jobbet (iaf är alla andra Officeprogram 2003 i Windows XP).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har något i bakhuvudet att det enbart är exchange 2007 som stöds av OS X och mail. Varför det är annorlunda på iPhone kan jag inte förklara.

 

Vet bara att jag inte har samma serveradresser på min iPhone som i mail till samma exchangekonto på min mail via MaH där jag studerar. Dock sköts den mailtjänsten via Microsoft och deras outlook.com/outlook live...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såvitt jag vet så fungerar bara Exchangestödet från Mac OS version 10.6 och uppåt, d v s Snowleopard, men jag kan ha fel. Kan det vara orsaken?

Om du har ett äldre system på din mac så fungerar Entourage istället. Så har jag löst det på mina olika datorer med olika system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har exakt samma problem som den som startade inlägget.

 

Funkar klockrent på min iPhone med iOS 4.1 men stört omöjligt att få snurr på i Mac OS X 10.6.4 Mail/Adressbok/iCal.

 

Inte intresserad av att skaffa några MS program för jobbmail...

 

Någon som har bättre MS Outlook 2007 koll som har något att berätta?

 

Mvh

 

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har exakt samma problem som den som startade inlägget.

 

Funkar klockrent på min iPhone med iOS 4.1 men stört omöjligt att få snurr på i Mac OS X 10.6.4 Mail/Adressbok/iCal.

 

Inte intresserad av att skaffa några MS program för jobbmail...

 

Någon som har bättre MS Outlook 2007 koll som har något att berätta?

 

Mvh

 

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem med min skolas mail, funkade bra med iPhone men strulade med macbooken när jag inte var på skolans nätverk. Men efter lite hjälp av IT med inställningarna fick jag ordning på det. Exchange 2003 här med för övrigt.

 

Det var utgående som strulade för mig endast, de ställde in lite andra portar och NTLM autensiering.

 

IPHone har inte IMap på exchange förklarade de utan någon annan form som jag inte minns vad det heter nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...