Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Routern får ingen anslutning, men datorn får!


Swinto538

Rekommendera Poster

Hej nu tänkte jag flytta upp min trådlösa router. av märket dlink. DIR-615 närmare bestämt.

när jag kör imacen på linan som går upp i från källaren (60-tals hus) 100mbit. (linan in är dock bara på 2 mb/s)

så flyter allt jätttebra. Linan är installerad av min far som vid detta laget jobbade på telias Data och telecom division.

så det har funkat förut.

imacen får internetåtkomst. men om jag ansluter min router på linan (allt omstartat och fått vila 1.5 timmar)

så får den ingen wan trafik. den har inget in. men alla andra enheter som är anslutna till den har acess ända fram till routern. sedan tar det dock stopp.

vad f-n vill denna router mig?

den tappar anslutningen helt random ofta. 2-3 ggr/ session.

den bara jä-las med mig nu är jag less. hjälp mig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar INGEN enhet via routern, men ALLA enheter fungerar rakkopplat utan routern så kan vi nog rätt snabbt konstatera att routern är vår felkälla. Testa göra en reset och se om det hjälper. Om inte så bör du

1. Kontakta återförsäljaren om den är inköpt för < 1 år sedan

2. Kontakta D-Link då de lämnar 11 års garanti på sin DIR-serie.

 

EDIT: Om du konfar din D-Link från iMacen, se till att du inte klonar iMacens MAC-adress. Då kan det uppstå MAC-konflikt eller MAC-låsning i din ISPs arptabeller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+1 på ovanstående. Kolla också en gång till så att du kopplar kabeln "utifrån" i WAN-porten verkligen.

(säg inget, du skulle bara veta hur vanligt det är ;))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...