Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Är min nya iMac död?

katago

Recommended Posts

Använde mig av flyttassistenten från min macbook till min nya imac ( 27 tums inköpt februari i år). Visste ej att jag i överflyttandet fick två konton på den nya macen. I ett försök att gå in och ändra tillgång till de olika mapparna gjorde jag en omstart och där står jag. skärmen är grå och den lilla snurran i mitten bara snurrar runt och macen blir väldigt varm, den bara tuggar i tuggar. Har försökt stäng av på baksidan utan vidare resultat.

Startat med skift nere, utan resultat.

I förtvivlan stoppade jag in OX skiva i hopp om att den kanske skulle starta från den, inget händer.

Har någon några goda råd.

Jag har trådlöst tangentbord och mus, vet ej om det har någon betydelse

MvH

Katago

vet någon här om det fungerar att göra en start i säkert läge ( hålla ned skift) från ett trådlöst tangentbord?

MvH

Katago

Har du, när du haft skivan inne, startat datorn med "alt-tangnten" nedtryckt? Det borde få din dator att leta efter vilka volymer som det finns att starta ifrån. Om din normala hårddisk på något sätt gjorts otillgänglig att starta upp ifrån så bord datorn hitta din installationsskiva som startvolym och därigenom kan du sedan radera hårddisken (om den inte kraschat vill säga) och installera om OSX....

Säkert läge borde finnas beskriven i din manual för din dator då det kan vara olika på olika Macar beroende på modell.

Har startat med alt nede, händer inget ... får inget startljud och det är grå skärm och snurrsymbolen snurrar.

Läst manual. säkert läge är tangent D har testat det också.

Börjar bli smått irriterad över att jag inte bemästrar tekniken

Har du, när du haft skivan inne, startat datorn med "alt-tangnten" nedtryckt? Det borde få din dator att leta efter vilka volymer som det finns att starta ifrån. Om din normala hårddisk på något sätt gjorts otillgänglig att starta upp ifrån så bord datorn hitta din installationsskiva som startvolym och därigenom kan du sedan radera hårddisken (om den inte kraschat vill säga) och installera om OSX....

Säkert läge borde finnas beskriven i din manual för din dator då det kan vara olika på olika Macar beroende på modell.

Provat göra PRAM-reset och SMC-reset?

Låna ett trådat tangentbord. Det kan till och med vara ett Windows-TB.

Är pram alt+cmd + P och R

Är SMS hålla inne av/på knappen och dr ur strömmen?

Har testat detta händer ingenting... den startar men får ett startljudet "plong" grå skärm äpple symbol och symbolen som snurrar den i grått( alltså inte badbollssymbolen)

Om det inte är så så vill jag jättegärna veta hur jag gör

MvH

Katago

Provat göra PRAM-reset och SMC-reset?

Är pram alt+cmd + P och R

Är SMS hålla inne av/på knappen och dr ur strömmen?

Har testat detta händer ingenting... den startar men får ett startljudet "plong" grå skärm äpple symbol och symbolen som snurrar den i grått( alltså inte badbollssymbolen)

Om det inte är så så vill jag jättegärna veta hur jag gör

MvH

Katago

Hur man resetar pram kan du kolla här.

SMS är sånt du skickar från mobilen =).

Näh, skoja bara. Smc-reset kan du kolla här.

Testade åter igen att stoppa in OS skivan och hålla nere skift och då kom det upp två symboler på den fgrå bakgrunden den ena hårddisk och den andra skivan , valde hårddisk. och nu står den där och snurrar igen.

Finns det fler alternativ än att välja skivan? i så fall hur?

Om jag väljer skivan då raderar jag allt?

MvH

Katago

Nej du raderar inget, välj Skivan och där kan du välja skivverktyg och Köra Reparera Skiva. Inget förstörs.

Thomas Ytterberg

Testade åter igen att stoppa in OS skivan och hålla nere skift och då kom det upp två symboler på den grå bakgrunden den ena hårddisk och den andra skivan , valde hårddisk. och nu står den där och snurrar igen.

Finns det fler alternativ än att välja skivan? i så fall hur?

Nej - du höll inte ned skift. Du höll ned alt-tangenten ifall du fick fram möjligheten att välja startskiva.

Problemet med att Macen fastnar på laddsnurran handlar om att OS X inte kan starta ordentligt. Då ska du testa att stänga av datorn, hålla ned skift vid start för en säker start och släppa shift när du får fram laddsnurran. Säker start kan ta lång tid, så vänta. Därefter starta om normalt.

Är det fortsatta problem så att en säker start fungerar men en vanlig start fastnar på laddsnurran är förklaringen att du med flytten av användare fick med gamla programvaror som ligger på systemnivå och inte fungerar med den nya iMacen eller den nyare OS X-versionen. Tyvärr en störande svaghet i OS X.

Nollställning av SMC, PRAM etc. brukar inte hjälpa i den här situationen eftersom rollen för dessa kretsar ligger tidigare i startskedet. Laddsnurran indikerar att Macen hittat en OS X-version att starta ifrån men att inladdningen inte går rätt till.

Tack alla ni som svarat

speciellt tack till

Pocahontas

Som svarar så snabbt

Nu har jag kommit ett steg närmare inget fel på skivan men behörighetsreparation behövdes.

Eftersom jag vill lära mig så undrar jag om någon kan förklara vad det är jag gjort som blev så fel...

MvH Katago

Nej du raderar inget, välj Skivan och där kan du välja skivverktyg och Köra Reparera Skiva. Inget förstörs.

Nu går min mac igen, åh så gött

Återstår bara att få det som jag vill ha det.

Jag har två konton på macen, det bara blev så när jag körde flyttassistenten. Vet någon här om det går att "slå ihop dessa".

Vill bara ha ett konto och ingen inloggning. Som det är nu så måsta jag logga ut från ett konto och in på det andra för att komma åt mina olika saker på macen, irriterande

MvH

Katago

Dessutom är oftast Startskivan omarkerad. Det kan leda till onormalt långa starttider och tom att datorn stannnar och "snurrar". Startskiva är den OS X-partition som du vill att din dator ska starta upp från vid normal start. Du kan ju ha flera OS på den om du vill så valmöjligheten är bra.

...

Gå till Systeminställningar välj Startskiva och om det INTE står något under den vita rutan med olika förslag har du ingen Startskiva markerad och datorn gissar så småningom att det är den som finns, eftersom det (oftast...) inte finns mer än en att välja på. Klicka på ikonen med det OS X du vill ha och följ instruktionerna. Efteråt startar Macen mycket snabbare. :ThumbsUp:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...