Semmelman Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 ...kör med AC av och rutorna nedvevade ELLER med AC på och rutorna uppvevade? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Tatari Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 Det beror nog på om man behöver värma eller kyla, hur mycket man behöver justera, och hastigheten. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
mattem Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 Rent aerodynamiskt måste det vara förkastligt att köra med rutorna nere Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Mattiasgbg Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 Modern AC drivs väl av elmotor och stängs av så fort den inte behövs? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 8 september, 2010 Författare Share Postad 8 september, 2010 Mm... blev knepigt helt plötsligt. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 8 september, 2010 Författare Share Postad 8 september, 2010 Rent aerodynamiskt måste det vara förkastligt att köra med rutorna nere Därför frågan, AC eller sämre aerodynamik, vilket smäller högst? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Semmelman Postad 8 september, 2010 Författare Share Postad 8 september, 2010 För det första nån som har en aning vad en modern AC kan dra normalt vanlgitvis i medeltal? Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
nabben Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 AC:n drar ganska lite, man har jämfört med att ha den av eller på men glömt att om man inte har AC kör man oftast med fläkten på. I ett så litet utrymme som en bil försämras luften snabbt utan ventilation och du presterar sämre. Samma sak med fel temperatur. För kallt och för varmt gör dig till sämre bilförare. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
kiwi Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 AC kontra nedvevade fönsterrutor var en sak som Mythbusters testade i ett av sina tidigaste avsnitt. AC drog betydligt mer bensin än nedvevade fönsterrutor, åtminstone i deras test. Känns rätt rimligt också. Bilar är rätt aerodynamiska även om inte alla fönsterrutor är uppe. AC däremot kräver ovillkorligen en hel del energi. / Kiwi Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 AC kontra nedvevade fönsterrutor var en sak som Mythbusters testade i ett av sina tidigaste avsnitt. AC drog betydligt mer bensin än nedvevade fönsterrutor, åtminstone i deras test. Känns rätt rimligt också. Bilar är rätt aerodynamiska även om inte alla fönsterrutor är uppe. AC däremot kräver ovillkorligen en hel del energi. / Kiwi Kära nå'n vilket amatörmässigt test. Om nu AC-killen gasade litet mer ut ur kurvorna än killen med nedvevade rutor så är det ju självklart att AC-killen förbrukade mer bränsle. Läs gärna kommentarerna här: http://kwc.org/mythbusters/2004/11/mythbusters_boom_lift_catapult.html Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 AC kontra nedvevade fönsterrutor var en sak som Mythbusters testade i ett av sina tidigaste avsnitt. AC drog betydligt mer bensin än nedvevade fönsterrutor, åtminstone i deras test. Känns rätt rimligt också. Bilar är rätt aerodynamiska även om inte alla fönsterrutor är uppe. AC däremot kräver ovillkorligen en hel del energi. / Kiwi Tänkte precis skriva samma sak. AC är ännu ett otyg som är en del av klimathotet*. Och alla bilar har det... Suck... *Överdrift? AC:n ökar bränsleförbrukningen med cirka 5 procent. Det blir mycket bensin/diesel räknat på antalet bilar i världen. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
boza Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 ...kör med AC av och rutorna nedvevade ELLER med AC på och rutorna uppvevade? är det här verkligen rätt forum för den frågan? Räkna med ungefär 10hkr för att driva ac:n. I övrigt känner jag att bilens placering av rutor och utformning är en större faktor än valet av ac, så jag skulle vilja säga såhär: det beror på ^^ Edit: okay nu ser jag vart jag var någonstans trodde jag befann mig i iphone-delen fortfarande. Förbaskat knökig att surfa med denna gamla nokian. Tack o lov kommer min iphone snart Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
ante_77 Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 Tänkte precis skriva samma sak. AC är ännu ett otyg som är en del av klimathotet*. Och alla bilar har det... Suck... *Överdrift? AC:n ökar bränsleförbrukningen med cirka 5 procent. Det blir mycket bensin/diesel räknat på antalet bilar i världen. Ja, men så länge inte AC jobbar så är det nog inga 5%. Mäter man i en öken och vill ha 18grader i bilen så drar det nog en hel del mer soppa. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 Räkna med ungefär 10hkr för att driva ac:n. En hästkraft är 735,5W. 10 hkr skulle då motsvara 7355W. Om man kollar på en portabel AC för hemmabruk så drar de runt 2000W, så 10hkr/7355W verkar betydligt överdrivet. En sådan ska ju kyla betydligt större yta (och volym) än en bilkupé och en modern bostad har ju ofta stora glasytor där solens värme kommer in, mycket större är en bils glasrutor. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Alix Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 Ja, men så länge inte AC jobbar så är det nog inga 5%. Mäter man i en öken och vill ha 18grader i bilen så drar det nog en hel del mer soppa. Ingen kan invända mot att luftkonditionering ökar bränsleåtgången och att det räknat på alla bilar i världen blir väldigt mycket bränsle. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
boza Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 En hästkraft är 735,5W. 10 hkr skulle då motsvara 7355W. Om man kollar på en portabel AC för hemmabruk så drar de runt 2000W, så 10hkr/7355W verkar betydligt överdrivet. En sådan ska ju kyla betydligt större yta (och volym) än en bilkupé och en modern bostad har ju ofta stora glasytor där solens värme kommer in, mycket större är en bils glasrutor. Nu antar du att all tagen motoreffekt går åt till att driva AC:n. Det är inte riktigt rätt att göra så. Dessutom antar du att en modern bostad är så illa isolerad att den kräver mer bortskyfflande av värme per volymenhet än en bil. Det är inte heller rätt gissar jag lite kvalificerat på en höft. Sen antar du också att den moderna bostaden har lika mycket glasyta exponerat mot solen, jämfört med dess volym, som en bil. Det känns inte heller rätt. Med alla dessa faktorer inräknade kan det mycket väl vara så att 3-4ggr mer motoreffekt krävs för att driva AC:ns kyleffekt. Du har dessutom förluster i AC:n själv. Nu är förståss 10hkr bara något jag hört, har själv inte gjort några mätningar, men säg hälften då så kanske vi har en rimlig siffra Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
qop Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 Av vilken anledning är den här frågan relevant? Vad beträffar aerodynamiken så skapas ett tryck i kupén och det blir inga jättedramatiska förändringar i vindupptag. Fronten av bilen gör fortfarande sitt jobb och leder luften längs med bilen. På samma sätt som flaket inte påverkar nämnvärt fungerar det när rutorna på sidan är nere. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 Dessutom antar du att en modern bostad är så illa isolerad att den kräver mer bortskyfflande av värme per volymenhet än en bil.Nej, det gjorde jag inte. Jag skrev inget om isoleringen. Sen antar du också att den moderna bostaden har lika mycket glasyta exponerat mot solen, jämfört med dess volym, som en bil. Nej, jag gjorde ingen jämförelse med volymen, bara jämförelse med fönstrens storlek. Ovanstående märks av att det blir aldrig lika varmt i en bostad som i en bil, men det går trots det åt en herrans massa kyleffekt för att kyla en bostad. Det har att göra med att dels är volymen mycket större och dels så är en bostad mycket tyngre än en bil. Så samma värmeeffekt genom en glasruta värmer en bilkupé fler grader än ett bostadsrum. Men det är likväl samma effekt som måste kylas bort. Och eftersom en bostad normalt sett har större fönster än en bil så är det större effekt som måste kylas bort i en bostad. Nu är förståss 10hkr bara något jag hört, har själv inte gjort några mätningar, men säg hälften då så kanske vi har en rimlig siffra DET kan vi vara överens om att det låter mycket rimligare. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
boza Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 Nej, det gjorde jag inte. Jag skrev inget om isoleringen. Nej, jag gjorde ingen jämförelse med volymen, bara jämförelse med fönstrens storlek. Ovanstående märks av att det blir aldrig lika varmt i en bostad som i en bil, men det går trots det åt en herrans massa kyleffekt för att kyla en bostad. Det har att göra med att dels är volymen mycket större och dels så är en bostad mycket tyngre än en bil. Så samma värmeeffekt genom en glasruta värmer en bilkupé fler grader än ett bostadsrum. Men det är likväl samma effekt som måste kylas bort. Och eftersom en bostad normalt sett har större fönster än en bil så är det större effekt som måste kylas bort i en bostad. DET kan vi vara överens om att det låter mycket rimligare. Nej ok det gjorde du kanske inte. Men det kändes som något man måste ta hänsyn till om man jämför en bil och en bostad, så jag antar att jag antog att du antog det Det finns ju mycket mer man kan göra på en bostad (dess fönster, isolering etc) för att hålla värmen ute, men säkert inte lika mycket på en bil, så därför kändes en direkt jämförelse väl komplex Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Justitia Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 En enkel empirisk undersökning ger ju att en bil blir stekhet efter en kvart i solen, medans ett hus kan hålla sig relativt svalt mycket längre. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Telly82 Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 En enkel empirisk undersökning ger ju att en bil blir stekhet efter en kvart i solen, medans ett hus kan hålla sig relativt svalt mycket längre. Jovisst. Och sovrummet håller sig stekhett hela natten, trots öppna fönster. Så en bostad har en mycket större värmetröghet än en bil. Men en bostad kräver lik förbaskat mycket mer kyleffekt än en bil för att hålla temperaturen konstant. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
qop Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 Varför ska allt spåra ur i detta forum. Kan vi inte börja analysera huruvida ekparkett håller värmen längre än furugolv. Eller ifall 0502Y på väggen ger mer kyla under längre tid än "vanlig" vit färg? Suck. En bil är mindre till ytan och värms således snabbare upp och går fortare att få kall än en bostad. punkt Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 Mythbusters test med en pickup har ju ingen relevans i sverige där en promille använder en slik bil. Vi kör ju väldesignade bilar med bra luftmotståndskoffecient som drar en liter mindre (!) per mil ... Min Skoda drar ca 3 cl mer per mil om jag har AC-n på än utan. Nu är de dagarna VÄLDIGT lätträknade i sverige, men kylan i våra bilar har garanterat räddat liv under stekheta dagar......... ... SÅ mycket sämre luftmotstånd blir det inte enligt min uppskattning att ens öppna alla fönstren jämfört med att köra AC. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Axelman Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 Ingen kan invända mot att luftkonditionering ökar bränsleåtgången och att det räknat på alla bilar i världen blir väldigt mycket bränsle. Med tanke på att en vanlig bensinmotor har en verkningsgrad på ca 35-35% och en dieselmotor 40-45% så är den en katastrof redan där. Vi kastar bort 55-70 % av drivmedlet utan att få något för det......... och då snackar vi nya moderna bilar.... Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
peth Postad 8 september, 2010 Share Postad 8 september, 2010 En hästkraft är 735,5W. 10 hkr skulle då motsvara 7355W. Om man kollar på en portabel AC för hemmabruk så drar de runt 2000W, så 10hkr/7355W verkar betydligt överdrivet. En sådan ska ju kyla betydligt större yta (och volym) än en bilkupé och en modern bostad har ju ofta stora glasytor där solens värme kommer in, mycket större är en bils glasrutor. En normal AC drar oftast inte mer än 1000W, drygt en hästkraft med andra ord. Länk till kommentar Dela på andra webbplatser More sharing options...
Rekommendera Poster
Arkiverat
Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.