Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

G5-PowerBook?


Ulrik

Rekommendera Poster

Lär nog inte komma förrän tidigast April 2005. Men troligtvis ännu senare. Ganska långt från en 2" iMac till en 1" Powerbook. Framförallt när man bara har 12", 15" o 17" o leka med istället för 17" och 19" som på iMacen. Tror inte heller att Aple kan tänka tänka sig att göra Powerbooken särskilt tjockare heller. Inte riktigt deras image... Tror nog mer på en typ dualcore G4 isåfall. Verkar som att det är däråt snacket går på ryktes och spekulationssajter iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs här så ser du att den nya G4:an verkar komma nån gång under 2005. Med andra ord lång väntetid, och jag tror inte att en bärbar med G5:a kommer långt innan, så behöver du en bärbar nu, så är det nog bara att köpa.

 

 

Det är långt kvar innan en PB G5 kommer se dagens ljus, och med största sannolikhet tar det lång tid innan det blir en bättre G4:a. Visst, den kan komma att klockas upp utterligare, och kanske att grafikkortet blir bättre, men någon stor uppgradering är det nog inte läge att vänta på, om man inte är beredd att vänta ett halvår till ett helt år, eller kanske ännu längre

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Björn Nordström

MacRumors har en Buyer's Guide som talar om när Mac:arna sist uppdaterades och hur långe det brukar vara mellan intervallen. Just nu står det "Buy only if you need it - Approaching the end of a cycle" på Powerbooken. Senaste uppdateringen var för 165 dagar sedan och det är i snitt 171 dagar emellan.

 

Någon Powerbook med G5 kommer knappast i år, men en Dual Core G4 skulle även det innebära ett "speedbump" jämfört med dagens modeller. Frågan är bara när, om och vad…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men en Dual Core G4 skulle även det innebära ett "speedbump" jämfört med dagens modeller

 

En e600, som den heter, vore inte en "speed bump". Det vore en enorm förbättring. Förmodligen ett bättre val än G5, eftersom den, enligt Motorola, förbrukar 15-25 watt i normalt-högt användande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Huvudsaken är ju att Powerbooken förblir bärbar och inte blir som en tung otymplig sten bara för att den ska ha en g5a i sig!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Jag gissar att vi inom det närmaste året får ett glapp mellan de stationära och bärbara Macarna likt hur det var innan G3-processorn kom. Dåtidens snabbaste PB3400/på 180 - 240 MHz hade väldigt svårt att mäta sig med de stationära 604e-Macarna som var två, tre gånger snabbare på det mesta.

 

Om inte Freescale har ett ess i rockärmen lär nästa betydande Powerbook-uppdatering dröja. Själv är jag konservativ i gissningarna och tror att vi ser något i stil med PowerBooks till januari som går på 1,66 GHz som bäst och som kompensation: lägre priser och mer fullmatade maskiner i form av dvd-brännare som standard etc. Kanske en 512 meggare instucken från början till och med! :)

 

//Thomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Jag tycker vidareutvecklingen av G4:an verkar vara en vettig väg att gå. Man måste ju inte ha samma processor i bärbara som i stationära... e600, som iof bygger på en annan processor en G4:an, men som ändå tydligen skulle kunna komma på tal, verkar särskilt intressant. En dual-core-processor på 2 GHz med snabbare systembuss och så låg strömförbrukning är precis vad powerbook behöver!

 

Edit:

 

Kanske en 512 meggare instucken från början till och med!

 

Nä du Thomas, nu går du väl lite väl långt i dina vilda spekulationer va? :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dual-core-processor på 2 GHz med snabbare systembuss och så låg strömförbrukning är precis vad powerbook behöver!

 

Precis! Fast på 2GHz skulle strömförbrukningen bli ganska hög...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GAH! Vad ni gör mig nervös! Har ju precis fått min "nya" dator då får den för fan inte gå och bli gammal snart! :P

 

Med tanke på sådana problem apple verkar ha med att leverera nya datorer (komponent-brist?) verkar det mindre troligt att de skulle klara av att få igång en vettig produktion innan 2005!

 

 

/klod

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GAH! Vad ni gör mig nervös! Har ju precis fått min "nya" dator då får den för fan inte gå och bli gammal snart! :P

Datorer blir alltid gamla snart. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det nya system "Tiger" är väl optimerat för G5:an.... ?

 

Det är väl troligt att G4- processorn är på väg ut .. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst, en av huvudgrejerna med Tiger är att det är ett komplett 64-bitarssystem. Men det kommer fortfarande gå att köra på G4:or (och G3:or). Det mesta tjänar inte så mycket på att vara 64-bitars istället för 32, så det spelar nog inte så stor roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...